Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2014-11-13. Krabi, Thailand.

Nr 4. Vecka 5 (29 okt - 03 nov, 2014).

Malacka - Singapore - Butterworth - Georgetown - Langkawi - Satun - Hat Yai - Krabi, Thailand.

Bild från gångtunnel vid Boat Quay över Marina Bay Sands Hotel.

För att inte riskera en katastrof tidigt på morgonen så tar vi taxi 3 km från gamla stan i Malacka ut till Melaka Sentral som busstationen heter. Olya fortsätter med buss till Kuala Lumpurs flygplats och landar mitt på dagen i Krabi Thailand. Jag sjunker ner i en buss för att sova men det går inte så bra då chauffören ständigt hamnar i problem så att bussen kränger kraftigt och jag vaknar med blixtens hastighet för att försöka se vart det är bäst att kasta sig i skydd någonstans. Jag beslutar att hålla mig vaken istället och följa trafiken. Det som orsakar alla girar verkar vara exploderade däck som ligger kvar på körbanan efter lastbilar. Resan till Singapore tar drygt 4 timmar och gränsen passeras lika smidigt som vanligt. Vi går av utan packning för att checka ut ur Malaysia och tar med oss ryggsäckarna vid kontrollen i Singapore. Det svåraste är att hitta tillbaka till rätt buss igen bland myllret av bussar på de två olika plattformarna.

Jag reser till Singapore enbart för att hämta ut Olyas kamera som vi köpte här i juli och som vi lämnade in på lagning i september. Hon får ju inte resa hit utan visum eller på annat sätt än med flyg. Kameran är klar och verkar fungera och klockan är bara 11:30 när jag är tillbaka på vandrarhemmet och funderar vad göra. Det går ett direktflyg till Krabi 13:30 som kostar 600 kronor och som jag kan hinna med om jag stressar. Men jag är sugen på att åka tåg, som kostar samma med en övernattning längs vägen, och bestämmer mig för att ta mig till tågstationen. Dessvärre är Singapores klassiska Tanjong Pagar railway station nästan mitt i city stängd och nu gäller Woodlands Train Checkpoint vid gränsen mot Malaysia. Att ta sig dit är lättare sagt än gjort.

Clarke Quay längs Singapore River.

Jag inleder med 45 min tunnelbana till Kranji. Där ska jag fortsätta med buss 170 eller 178. Jag frågar efter tågstationen på några bussar men chaufförerna säger bara fel buss. Efter ett tag byter jag till andra sidan vägen. Samma sak där på buss 170 men nummer 178 blir rätt. Sträckan ska vara 4 km så jag försöker halla koll på hur långt vi åker. När jag tycker att vi borde vara framme stannar bussen vid något som liknar en slutstation och alla går av. Även jag. Rekar om jag kan hitta några skyltar men det visar sig att vi åkt 4 km i sidled och inte i den riktning jag trott och att jag nu befinner mig på Woodlands tunnelbanestation fortfarande 4 km från nya tågstationen.

Prövar att ta en ny buss men chaufförerna pratar inte engelska och förstår inte train station. Samma sak med folket på gatan. Snackar också med en polis men han säger att det inte finns någon tågstation alls. Vilket också råkar vara det som de sa till mig på vandrarhemmet. Knallar omkring nån timma på gatorna runt tunnelbanestationen som också är ett shoppingkomplex utan att hitta någon avslöjande vägskylt med riktning. Tänker att jag skulle behöva lite ny information från webben och prövar om wifi fungerar på McDonald's och Burger King men det gör det inte. Hittar ett bibliotek med gratis wifi men det fungerar bara om man har en mobiltelefon med abonemang. Vid det här laget börjar jag tröttna en aning och bestämmer mig för att åka tillbaka till vandrarhemmet. Kommer dit efter totalt 4 timmars letande samtidigt som jag kunde ha landat i Krabi.

Singapore skyline vid Boat Quay.

När jag ändå är i Singapore passar jag på att shoppa lite. Är i behov av nya shorts, t-shirts och ett par simglasögon. Det löses relativt fort på Orchard Street, stadens stora shoppinggata. Jag hittar egentligen ingenting som jag tycker om men saker som duger. Jag har ju varit här några gånger nu och de enda sevärdheter som finns kvar på listan är Universal Studios och det bara några år gamla Buddha Tooth Relic Temple. Jag siktar på det senare då det gör sig bra på bild i synnerhet på kvällen. Men det blir ett lätt fiasko då templet inte är upplyst när jag anländer. Möjligen att det bara är det vid speciella högtider. Byggnaden innehåller ett museum också så det får väl bli ett till besök någon gång i framtiden. Tågbiljett får jag tag på med nya instruktioner om hur man tar sig till stationen. Men tåget går bara till Butterworth vid Penang i Malaysia.

Buddha Tooth Relic Temple.

Efter 3 dagar i Singapore startar jag tidigt med tunnelbana 45 minuter till Woodlands och buss 10 minuter till tågstationen. Köar ett tag till passkontrollen både för Singapore och Malaysia innan vi kliver på tåget. Det är bara 3 personer i vagnen, jag och ett par från Jönköping. Men några minuter senare i Johor Bahru kliver fler på bland annat Mats som går från Sverige till Australien och som vi träffade i Malacka. En riktigt kul överraskning. Jag har bett om fönsterplats och fått det. Syftet med tågresan är ju att se lite längs vägen. Det är bara det att min fönsterplats längs väggen inte har något fönster. Vagnarna är rätt slitna men vi huserar mestadels i restaurangvagnen som är fräschare. Vyerna är mycket grönt med en hel del oljepalm men inte alls bedårande som de försöker sälja in sträckan som. Mats kliver av i Kuala Lumpur ungefär halvvägs. Jag är framme i Butterworth i nordvästra Malaysia efter 14 timmar. Tar en kvällsfärja klockan 22:45 till Georgetown på Penang. Får en härlig känsla när jag går genom byn på kvällen, det är ett rasande trevligt ställe, och checkar in på vårt gamla favorithak Star Lodge.

Ljusshow vid Marina Bay Sands på kvällen.

Upp tidigt igen och hoppar på direktbåten 08:15 till Langkawi. Blir lurad precis som några gånger tidigare av tonade rutor och tror att vädret är grått men när vi är framme efter 3 timmar skiner solen. Ställer om klockan en timma och köper ny biljett till Tammalangpiren utanför Satun i Thailand. I väntan på att passkontrollen ska öppna dyker det upp 3 thailändska cyklister med hojar. Vi snackar en del och de fotar mig när jag berättar att jag också cyklat här. Jag visar även lite bilder från min cykling i Malaysia och Mongoliet och då fotar de mig ännu mer. Båten tar 1,5 timma. Jag har tänkt att åka buss till Krabi men den går bara på kvällen. Säger de. Det finns minibuss också men dem gillar jag inte och när jag diskuterar alternativ med fixarna dyker cyklisterna upp och frågar om jag vill åka med dem till Hat Yai. De har bil. Det är 100 km och inte riktigt rätt håll men vi tränger in oss i en kombi med 3 cyklar och med väskorna på taket tills det börjar regna då vi pressar in även dem i bagageutrymmet.

Mats i restaurangvagnen på tåget mellan Singapore - Kuala Lumpur - Butterworth.

I Hat Yai finns det direktbuss till Krabi dock med lite väntetid. På kuppen sparar jag 75 kronor men kommer fram 4 timmar senare. Bussresan tar 5 timmar och vi blir avsläppta längs väg 4 en bit utanför Krabi. Ett gäng fixare erbjuder transport givetvis trots att klockan närmar sig midnatt. De säger att det är 7 km in till Krabi och då tänker jag att det kanske är hälften. Deras priser vill jag helst inte höra. Jag börjar gå och får sällskap av en tysk. Efter 1 km kommer vi till en 7Eleven där han blir upphämtad. Personalen kommer ut och vill hjälpa till att skaffa transport till mig. De säger att det är 3 km in till Krabi. De ringer taxi men vill inte berätta vad det kostar. Till slut säger de 50 kronor och det är jag inte alls sugen att betala. Man åker ju rätt långt i Bangkok för 25 kronor. Taxin visar sig vara en ur personalens pojkväns bil och när jag säger att jag kommer att gå så kör de mig gratis. Hotellet som Olya bor på är låst men jag bankar och blir insläppt. Imorgon ska vi försöka hitta ett lite större rum med luftkonditionering och wifi som fungerar även för mig. Sen blir vi nog kvar i Krabi ett tag.