Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

Resan:

Uppdaterad 2014-06-05 (del 6, 7 och 8).

Den här sidan kommer att uppdateras med jämna mellanrum eftersom det är skönast och smidigast att resa utan bestämda mål.

Del 1. Vasteras, Sverige - Beijing, Kina.
Mina forsta planer var att cykla till Asien via Turkiet, Iran och sa vidare. Men eftersom det ar sa rorigt i Afghanistan och Pakistan samt att jag kande mig osaker pa stan-staterna sa andrade jag rutt till en repa i Europa for att sedan flyga vidare till Sydamerika.

Sen dok Malin upp som precis hade tappat bort sin cykelpartner och vi bestamde oss for att genomfora hennes onskerutt. Forsta delen med Ryssland lockade inte speciellt mycket men Kazakstan och Mongoliet kandes kul. Samt att det ar roligare, smidigare och sakrare att vara tva.

Plan: Sverige - Lettland - Ryssland - Kazakstan - Ryssland - Mongoliet - Kina. Start i Vasteras, bat Stockholm - Riga och avslut i Beijing.

Cyklad vag Vasteras - Beijing 9274 km pa 186 dagar. Avbrott: Bat Stockholm - Riga. Bil over gransen Ryssland - Mongoliet. Bil over gransen Mongoliet - Kina.

Del 2. Beijing, Kina - Chengdu, Kina.
Min onskan har varit att cykla via Tibet till Nepal men efter en hel del research sa funkar det inte pa vintern. Det ar mycket restriktioner med cykling i Tibet och man behover guide och foljebil. Och eftersom det ar flera hoga pass pa vagen till Lhasa sa blir det alltfor osakert med en foljebil ifall det blir meterdjup sno. Det ar ocksa otroligt dyrt om man inte hittar flera likasinnade. Sa jag kommer att cykla till Chengdu for att lamna cykeln dar och ta mig med tag och jeep via Tibet till Nepal. Det ar ett billigt alternativ och jag far samtidigt se lite av Tibet.

Plan: Beijing - Datong - Hua Shan - Xian - Jiuzhiagou - Chengdu.

Cyklad vag Beijing - Chengdu 3456 km pa 107 dagar. Avbrott: Jag kom in i forbjudet omrade vid staden Kelan och akte polisbil i 60 km.

Del 3. Nepal 1.
Kompisar kommer till Nepal i mars. Vi ska vandra Everest base camp & Gokyo trek. Det ar tva olika leder men som lampligen kombineras eftersom forsta delen ar densamma samt att bada lederna ar sa kallade tur och retur leder. Istallet for att ga samma vag tillbaka sa borjar vi med Everest och tar Gokyo hem.

Efter Everest och Gokyo ar jag sjalv och ska for forsta gangen ta mig an Annapurna Circuit & Sanctuary lederna.  Aterigen ar det tva olika leder men dar Annapurna Circuit slutar dar borjar Annapurna Sanctuary. Sa en kombination passar perfekt och pa sa vis far man ihop cirka 4 veckors vandring i varldsklass. Det blir premiar for mig i Annapurnaomradet.

Jag ar ocksa sugen pa en vandring i vastra Nepal. Sasongen for vastra Nepal borjar i maj. Det ar framst kring Phoksumdo Lake och Dolpho som jag vill vandra. Vissa delar av dessa omraden ar restricted areas vilket betyder att man inte far vandra sjalv. Man maste anlita ett foretag och trots det maste man ha ytterligare nagon vasterlanning med sig. Det ar aningen osmidigt och kostnaderna for tillstand ar hoga. Men det ska vara otroligt bra och odslig vandring.

Plan: Everest - Annapurna - Vastra Nepal.
Utfall: Everest - Everest - Annapurna.

Del 4. Chengdu, Kina - Bangkok, Thailand.
Jag har fatt sallskap pa den fortsatta cyklingen i Asien. Det ar Olya fran Kazakstan som kommer att cykla med sa lange det fungerar. Tyvarr har vi olika forutsattningar att fa langa visum vilket kranglar till planeringen och tillvaron en del.

Kina. Vi borjar med att ta oss till berget Emei Shan dar det finns en fin 3-4 dagars vandring. Darefter cyklar vi ner till den mysiga staden Lijiang och den spektakulara 3-4 dagars vandringen i Tiger Leaping Gorge. Efter det byter vi riktning och kor sydost till Kunming for att darifran ta taget till Hong Kong och kopa nya visum, gora sightseeing samt vandra pa on Lantau. Ater till Kunming och hojarna for att trampa mot Guilin och Yangshuo. Det ar troligen Kinas mest intressanta omrade med kalkstensformationer, risterasser och floden Li. Efter en langre vistelse i omradet blir det raka vagen till Sydostasien.

Plan Kina: Chengdu - Emei Shan - Lijiang - Tiger Leaping Gorge - Kunming - Hong Kong - Kunming - Guilin/Yangshuo - Nanning.

Sydostasien. Efter en hel del huvudbry over hur vi ska cykla till Bangkok sa har vi bestamt oss for att cykla soderut genom hela Vietnam och darefter svanga vast till Kambodja och sedan upp till Bangkok. Exakt vilka orter vi kommer att besoka beslutas langs vagen. Vi kommer att trampa pa och nar vi kommer till nagot bra sa stannar vi en stund. Halva februari och halva mars kommer vi att tillbringa i Thailand for att resa runt utan cyklar med Olyas foraldrar.

Plan Sydostasien: Vietnam - Thailand (utan cykel) - Vietnam - Kambodja - Thailand.

Cyklad vag Chengdu - Bangkok 7433 km pa 375 dagar. Avbrott: Vi kom in i forbjudet omrade vid staden Ebian i Kina och polisen satte oss pa ett tag i ca 100 km. Från Hanoi flog vi till Bangkok tur och retur for att semestra med Olyas foraldrar i 3 veckor. I Vietnam akte vi bat 6 ganger totalt. Over floder och for att komma till och fran on Cat Ba.

Del 5. Nepal 2, 3 och Indien.
Den här delen av resan avvek från planeringen en del så nu skriver jag om avsnittet i efterhand. När vi kom till Bangkok lämnade vi cyklarna där och flyg till Nepal för att fjällvandra. Alternativen i Nepal om man inte vill vandra med guide är begränsade. Everest, Annapurna, Langtang och Makalu är öppna områden samt att det finns några sträckor till på låg höjd som man får gå. Vi valde leden Tilicho Trek vilket är en annan variant av Annapurna Circuit och som vi gick förra året. Samt att vi gjorde en vandring i Langtang strax norr om Kathmandu.

Efter Nepal flög jag till Thailand för att semestra med några kompisar på Trang-öarna i Andamansjön samt på Ko Samui i Thailandviken. Olya flög till Indien där vi senare sammanstrålade i Goa. Det blev mycket strandhäng i Goa och Gokarna men vi avslutade med att resa runt i några veckor till bland annat Hassan, Mysore och Mumbai.

Från Indien är det alldeles för enkelt att ta sig till Nepal för att man ska kunna låta bli så vi hamnade i Kathmandu igen. Nu tyckte jag att det var dags att testa ett område utanför turiststråken och vi valde Kanchenjunga Trek i östra Nepal. Med guide, två bärare och nya byar varje dag blev det inte den där vildmarksupplevelsen vi hoppats på. Dock så hade vi i alla fall några fantastiska vandringsdagar men området håller inte samma nivå som Everest och Annapurna.

Utfall Nepal: Tilicho Trek - Gosainkund & Langtang Trek - Kanchenjunga Trek.
Utfall Indien: Goa - Gokarna - Hassan - Mysore - Bengaluru - Mumbai - Delhi.

Del 6. Bangkok, Thailand - Kuala Lumpur, Malaysia.
Efter 10 månader i Nepal och Indien är det äntligen dags att börja cykla igen. Exakt hur rutten kommer att se ut får växa fram med tiden men lite grovt har jag tänkt mig så här. Start i Bangkok till Pakse i södra Laos. Följa väg 13 norrut via Vientiane till Luang Prabang i norr. Därifrån hitta en bra väg till Thailand och sedan rakt söderut genom hela Thailand till Krabi och havet.

Det verkar vara båt som gäller för att ta sig till Malaysia på grund av den oroliga situationen i södra Thailand. Om det finns någon tid kvar när jag kommer till Malaysia så står Perhentian Island och Tioman Island högst på önskelistan. Om jag avslutar i Kuala Lumpur eller Singapore vet jag icke. Olya har fortfarande svettiga minnen från den varma cyklingen genom Vietnam och kommer att resa med buss samma sträcka som jag cyklar. Vi följs åt upp till norra Laos och sedan måste hon hem till Kazakstan för att köpa ett nytt pass då hennes är fullt. Om allt fungerar så ses vi i södra Thailand eller Malaysia igen.

Plan: Bangkok - Laos - Thailand - Malaysia - Kuala Lumpur/Singapore.

Cyklad väg Bangkok - Kuala Lumpur 5379 km på 150 dagar. Avbrott: Åkte båt över Mekongfloden två gånger. Åkte trafikpolisbil över en bro i Bangkok. Åkte båt tur och retur Ko Samui. Åkte två båtar mellan Satun i Thailand (via Langkawi) och Kuala Perlis i Malaysia. Åkte båt tur och retur Georgetown på Penang.

Cyklad väg för hela sträckan Västerås - Kuala Lumpur 25542 km på 1314 dagar. Med längre avbrott i Chengdu och Bangkok då jag åkte till Nepal och Indien för att i huvudsak fjällvandra.

Del 7. Auckland - Rotorua, Nya Zeeland.
Avsnitt uppdaterat i efterhand. Det blev en del justeringar av cykelvägen i Nya Zeeland då vi kom dit en månad senare än tänkt på grund av strul med visumen. Planen att göra alla 9 Great Walks som finns var dock huvudsyftet. Vi började cykla söderut från Auckland på Nordön och paddlade först Whanganui River vilket faktiskt räknas som en Great Walk. Sedan fortsatte vi till vulkanerna i Tongariro och vandrade där i 5 dagar. Från Wellington tog vi båt till Sydön och gjorde en första trek där i Abel Tasman nationalpark.

Olya fick ont i ryggen av cyklingen och bestämde sig för att resa med buss. Samtidigt kom pappa på besök och vi cyklade västkusten tillsammans mellan Nelson och Queenstown i 4 veckor. Efter det blev det lite cykling och mycket vandring i Fiordland där Routeburn Track, Milford Track och Kepler Track avverkades. Olyas rygg var fortfarande dålig så vi sålde hennes hoj. Trist givetvis men det gav istället lite nya öppningar i planeringen eftersom jag kan cykla fortare och längre.

Vi besökte Stewart Island söder om Sydön och vandrade Rakiura Track på 4 dagar. Jag cyklade Catlins Coast till Dunedin vilket var otroligt trevligt. Dunedin var också bra medan Christchurch var en besvikelse då staden fortfarande lider av sviterna efter de stora jordbävningarna 2011. När vi kom till norra Sydön igen så drog en storm in över landet och Heaphy Track stängdes under två veckor. Det blev nästan panik men leden öppnade precis i tid för att jag skulle kunna gå den och hinna cykla upp till Lake Waikaremoana på Nordön också. Tyvärr blev det knappt om tid och vi fick stryka några saker från schemat bland annat Wellington. Men min nionde och Olyas sjätte vandring var kanon så det blev en bra avslutning. Sedan hade jag tänkt att cykla till Auckland men en förkylning satte stopp för det och vi fick hyra en bil de sista 20 milen från Rotorua. Det var såklart lite synd men planen från början var att sluta cykla redan i Christchurch.

Plan cykel: Nordön - Sydön - Nordön.
Plan vandring: Alla 9 Great Walks (Nordön - 3, Sydön - 5, Stewart Island - 1)

Cyklad väg Auckland - Rotorua 4674 km på 173 dagar. Avbrott: Båt mellan Nord och Sydön två gånger. Båt tur och retur Stewart Island där jag visserligen inte cyklade något.

Del 8. Sverige.
Vår önskan har varit att besöka Sverige över sommaren men dessvärre är det svårt för Olya att få något visum. Vi jobbar på den frågan så mycket vi orkar så får vi se vart det slutar.