Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

Blogg:

#2. En sommar i Sverige 2014-10-03.
Då har vi varit i Sverige i nästan 3 månader och det är dags för en liten sammanfattning av sommaren. Vi kom ju hem den 6 juli, Olya med buss och jag med cykel från Arlanda. Vädret var strålande och vi drog igång direkt med att träffa familj och vänner så mycket vi hann med.

Grillunch hemma hos mamma. Olya, Crille, Syrran, Pappa, Mamma och Lasse.

Jag såg också ett par matcher från fotbolls-VM i Brasilien. Vi utforskade Västerås till fots. Gick i Gamla stan, besökte nya Lögastrand och åt köttbullar på Ikea. Olya blev särskilt förtjust i lingon vilket sedan höll i sig hela sommaren även om hon nästan spottade ut blodpudding med rårörda lingon.

Gamla stan och Svartån i Västerås.

Vi gjorde en sväng till Stockholm där vi gick runt och fotograferade i huvudsak Gamla stan vilket Olya såklart gillade. Men hon var mer förtjust i Västerås med alla grönområden och stora harar som springer omkring på gräsmattor och gator.

Vy över Stockholm från Katarinahissen.

Gamla stan i Stockholm.

Sjuttonde juli var det så dags för fjällvandring och vi tog direktbussen från Stockholm till Hemavan. Vilken lite extra roligt stannade till i Sollefteå där jag gjorde militärtjänst 1989-90. Vi började med sträckan Hemavan - Ammarnäs 9 dagar tillsammans med ett gäng polare. Det är den sydligaste delen av Kungsleden. Jag gick ju hela Kungsleden 2004 och samma sträcka som i år på endast 4 dagar i rätt dåligt väder så det var kul att ge området mer tid och dessutom grillas av solsken nästan dygnet runt. Vindelfjällen är ett av Sveriges bättre vandringsstråk. Bilder från sommarens 3 vandringar har publicerats tidigare på hemsidan men här kommer en ny bild från vardera trek.

Gruppen på väg upp till Norra Sytertoppen. Daniel, Sandra, Yosef, Per och Olya.

Därefter vilade Olya och jag i 3 dagar i Arvidsjaur med 4600 folk men ingen bokhandel och urusel kebab. Dock var Camp Gielas där vi tältade stort och bra. Efter 5 bussresor var vi så på plats i Kvikkjokk för att gå Padjelantaleden. Även om vädret inledde fint så var det betydligt svalare än nere i Vindelfjällen. Första veckan tog vi oss igenom Tarradalen innan vi kom upp på kalfjället. Sträckans vackraste plats var halvvägs vid Staloluokta utmed sjön Virihuare där vi stannade i 4 dagar och bastade varje kväll. Sen hade vi en vecka med sämre väder innan det slog om igen och vi fick bättre vyer sista biten till Akka där den 140 km långa leden landar.

Olya var särskilt förtjust i alla bär och varje morgon väckte hon mig med ett leende och en full kopp av blåbär som hon precis plockat och som vi blandade i gröten.

Vi hade tänkt att vila någon dag på Ritsem fjällstation men den var inte speciellt inbjudande så vi fortsatte direkt till nästa vandring som började i Vakkotavare efter en kort bussresa. Bra väder och en bit Kungsleden igen. Vi gick norrut och slog sedan långläger vid Kebnekasie fjällstation. Där är det massiv trafik av vandrare och helikoptrar och inte den mysigaste platsen i fjällvärlden men en av de vackraste. Vi hade tur och fick uppleva norrsken för första gången vilket var enormt spektakulärt i alla fall den första natten när hela himlen sken och blinkade under en tid. Vi avslutade sommarens fjällvandring den 1 september genom att gå till Nikkaluokta i höstfärgad fjällbjörkskog.

Jag på väg norrut med sjön Teusajaure i bakgrunden.

Tillbaka i Västerås efter en lång hemresa så var det återigen dags att försöka hinna träffa familj och vänner så mycket som möjligt. Jag besökte ICAs lager på Hacksta, mitt gamla jobb, och träffade massor av kul folk. Vi tog oss också till Kokpunkten, Västerås nya äventyrsbad, två gånger vilket var rejält behagligt. Relaxen där är superfräsch och sedan finns det 4 vattenrutschbanor att leka i också. Några lite väl våldsamma och lätt att skada sig i men ändå totalt sett ett helt okej ställe.

Grillning hemma hos familjen Heldesjö. David, Pia, Filip, Olya, Mikael och Peter.

Vi gjorde också en tur ut till Björnön och såg 2 rådjur skutta iväg i full galopp när vi kom för nära. Sen passade vi på att testa den nya cykelvägen ut till Gäddeholm vilken var trevlig och dessutom var vädret strålande så jag badade i Mälaren för första gången på 5 år eller så. Temperaturen var 13 grader enligt webben men det stämde nog inte då jag tyckte det var behagligt. Eller så var jag tillfälligt härdad av alla iskalla fjällbäckar.

Vi testade nya cykelbanan till Gäddeholm.

Bad i Mälaren vid Gäddeholm den 14 september.

Tre månader i Sverige går fort i synnerhet om man har skoj. Det var dags att packa och flyga tillbaka till Asien den 28 september. Mer om den resan kommer i nya reseberättelser.

//Magnus H.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

#1. Intervju med mig själv 2013-03-08.

Det här är min första bloggpost någonsin. Den blir kort och jag tänkte göra det lätt för mig. Då och då nämner mina vänner att det ibland diskuteras vissa frågeställningar kring min nuvarande resa. Och det är återkommande ungefär samma ämnen. Så jag tänkte göra en liten intervju med mig själv och räta ut ett par frågetecken.

1. Vad har varit bäst på resan så här långt?
Det är lite olika saker. Bästa cyklingen var i Mongoliet. Fantastisk natur, få fordon och lite folk. Bästa trekking har varit i Everest och Annapurna i Nepal. Coolaste stad är nog Beijing med mycket bra sevärdheter och intressant kultur. Bästa sevärdheter har annars varit Kinesiska muren, Jiuzhaigou nationalpark norr om Chengdu i Kina, Paradise Cave i Vietnam och Tempelruinerna i Angkor Kambodja. Riktigt bra var också området Yangshou i Kina samt veckan i Tibet. Härligaste bad var på stranden Tuy Phong 2 i Vietnam. Även Ko Kood i Thailand är helt i min smak. Bästa mat är svårt. Det har varit så mycket bra. Men något som etsat sig fast är en australisk variant av Shepherd's Pie som vi åt på Phong Nha Farmstay i Vietnam. Sjukt gott.

Mongoliet                                    Jiuzhaigou                                   Tuy Phong 2

2. När kommer Du hem till Sverige?
Det helt korrekta svaret är att jag inte vet. Men jag har under en längre tid haft som mål att ta mig till Nya Zeeland. Och säsongen där är november till april. Egentligen var det tänkt att jag skulle vara där nu men planen har som bekant ändrats. Och den kan även justeras igen. Men om jag framöver skulle följa plan så blir det cykling igen efter Nepal och när november infaller så hoppas jag flyga till Nya Zeeland vart jag nu råkar befinna mig då. Kuala Lumpur eller Singapore är heta kandidater. Efter Nya Zeeland i april maj 2014 kan det hända att resan tar slut. Men det är som sagt inget spikat.

3. Jobbar Du ibland eller hur finansierar Du resan?
Nix jag jobbar icke. Resan finansieras helt och hållet från sparade pengar. Det är en rätt smal sak att i Sverige lägga undan en bunt pengar varje månad om man har ett fulltidsjobb. Har man ingen partner, barn eller bil, bor billigt och tänker till om sin ekonomi så blir det pengar över. Sen kan man ju krydda dessa genom att göra lite affärer på börsen om man har det intresset.