Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2013-10-31. Georgetown, Malaysia.

Nr 74. Dag 1260-1269.

Dag 1260
. 14 september 2013. Sukhothai - Bueng Na Rang.
Jag hade en plan att cykla 80 km sydväst till Kamphaeng Phet och kolla in historiska parken där men nu har jag sett tempel så att det räcker för stunden. Packar cykeln i rekordfart på en myggtät innergård och väljer väg 12 österut istället. Det regnar lätt i början men det är stark medvind. Utmed vägen är det vattendränkta risfält. Det är lördag och trafiken är ofta lite annorlunda på helgerna. En del folk skriker efter mig och mer fordon far förbi i höga farter. Passerar utanför Phitsanulok där jag ser skyltar till möbelvaruhuset Idea. Svänger in på väg 117 söderut och det blir stark sidvind länge men himlen mörknar och det blir både regn och motvind på kvällen. Det är ont om boende och jag börjar tänka tält eller om jag ska fortsätta till nästa stad vilket innebär 190 km idag. Men plötsligt dyker det upp ett typiskt thailändskt hotell i marknivå med rosa inredning och naken tjej på väggen. Höjdmeter 50.

Vattendränkta risfält en bit utanför Sukhothai.

Väg 117 söder om Phitsanulok. Bangkok 341 km.

Dag 1261. Bueng Na Rang - Chainat.
Fortsätter söderut på väg 117 i lätt motvind. Det är dags att smörja kedjan igen efter regnet igår men det tar emot då cykeln brukar gå sönder strax efter. Jag smörjer vid 30 km. Och vid 35 km smäller en eker bak. Stannar bakom 7Eleven och lagar. Det tar en timma och jag är helt slut efteråt av värmen då det inte fläktar när jag står still. Passerar Nakhon Sawan och är tillbaka på väg 1 igen. Nu är det bred väg, mycket trafik och hög ljudnivå. Törs inte chansa på att det finns boende längs vägen så jag svänger av mot Chainat vilket är lite längre men betydligt lugnare väg. Snurrar omkring länge i city innan jag hittar ett riktigt bra rum vid busstationen. Höjdmeter 100.

Typiskt thailändskt boende längs vägen. Till och med toalettborsten var rosa.

Dags att laga trasig eker med nysmörjd kedja, igen.

Dag 1262. Chainat - Ayutthaya.
Väljer till en början väg 311 längs Chao Praya River. Floden som också rinner genom Bangkok börjar här och det är skyltat som en sevärdhet. Jag stannar för att fota en sidokanal med omgivande risfält när en fin bil stannar bredvid mig och en tjej tittar ut för att snacka. Hon jobbar tydligen på immigrationsmyndigheten och vill bjuda hem mig till hennes hus som ska ligga i vackra omgivningar. Det vore säkert intressant men nu vill jag till Bangkok och även om huset varit längs vägen så hade jag nog inte chansat med ett besök. Man vet ju aldrig hur många bröder hon har som eventuellt väntar på att hyra mina prylar utan betalning. Stannar vid första 7Eleven för att köpa frukost. Men när jag ska gå in i butiken kommer en kille och ställer sig precis bredvid cykeln. Det är bara han och jag där och en lite märklig plats att stå på tycker jag. Så jag fortsätter till nästa affär som visar sig ligga 100 meter bort.

Efter ett par mil är jag ute på stora vägen igen som nu heter 32. Passerar igenom staden Singburi. Det är lätt motvind fram till 80 km sedan blir det kraftig medvind och det går fort. Men jag känner mig sliten och rastar varje 15 km. När jag ska handla mat på 7Eleven säger ett gäng slitna personer till mig att vara försiktig då det finns oärligt folk häromkring. Mina varningsklockar går igång direkt och jag bestämmer mig för att inte lämna hojen förrän nämnda personer åkt därifrån. Vilket visar sig ta en stund då de kommer fram och säger hejdå tre gånger innan de drar iväg i en pick-up. Trampar hårt för att hålla ett oväder bakom mig fram till Ayutthaya där jag väljer samma hotell och restaurang som när vi var här i juni. Riktigt bra rum och Tony's Place gör kyckling sötsur galet gott. I alla fall efter en lång cykeldag. Höjdmeter 80.

Närmar mig Ayutthaya och försöker hålla ett oväder bakom mig.

Dag 1263. Ayutthaya - Bangkok.
För tre månader sedan cyklade jag samma sträcka men i motsatt riktning. Det var första cykeldagen efter uppehållet i Indien och Nepal och jag höll nästan på att duka under. Dagens etapp tar lite drygt 4 timmar effektiv cykeltid. Men det är jobbigt nu med då benen är möra och det är varmt. Jag börjar på väg 32 och följer sedan väg 1 in i Bangkok. Det är massor av filer och tät trafik. De sista två milen kryper trafiken fram och jag kryssar mellan bilar och bussar tillsammans med mängder av motorcyklister. Når National Stadium och följer sedan Sukhumvit Road till mitt hotell vid skytrainstation Nana. Vevarmarna har glappat de senaste dagarna så jag checkar in, duschar, tvättar hojen och cyklar iväg till Amarin Plaza där jag brukar serva cykeln. Som vanligt tycker servicekillen att det mesta ser slitet ut och vill uppdatera grejerna vilket han lovar fixa inom några dagar. Höjdmeter 85.

På väg in i Bangkok.

Dag 1264-1266. Bangkok.
Det blir tre lata dagar i Bangkok där jag förutom att läsa bok och äta köper en guidebok till Malaysia. Vilket passar perfekt då Olya med sin mor och väninna precis anlänt Kuala Lumpur och jag kan bistå med lite hjälp. Hotellet har pool men jag är inte sugen att bada även om jag har längtat efter poolen nästan varje dag när det har varit för varmt. Cykeln får nytt vevlager, nya kransar och ny kedja. Samma som jag bytte för 3500 km sedan. Och de lyckas dessutom fixa till mitt skumpande bakhjul genom att spruta in tvål i däcket så att det intar rätt form. Smart.

Dag 1267. Bangkok - Samut Songkhram.
Jag har tänkt att ta mig ut ur Bangkok söderut och cyklar mot Rama 3 Road och letar efter en stor bro över Chao Praya River. Men jag kör lite fel och hamnar 40 meter under bron. Vad jag inte vet är att jag dessutom har kommit till fel bro. Jag befinner mig vid Dipangkorn Rasmijoti Bridge men hade tänkt att cykla Palam9 Bridge 2 km väst. Jag cyklar tillbaka och letar upp vägen som leder till fel bro. Det är egentligen en dubbelbro då Chao Praya River måste passeras två gånger. Trevliga vyer över Bangkok men kraftig vind. När jag är på väg ner för den andra bron ser jag en ännu större tredje bro en bit fram. Jag är lite förvånad att man får cykla här och när jag kommer fram till början av den tredje bron så blir det betalväg och stopp för cyklister.

Har precis korsat Chao Praya River två gånger på en dubbelbro.

Jag frågar trafikpolisen vart man kan cykla men hans engelska är inte på topp och det slutar med att han vill skjutsa mig över bron. Jag vill ju helst cykla men alternativet verkar vara att cykla tillbaka över dubbelbron och börja leta efter andra vägar vilket troligen skulle ta resten av dagen. Dessutom så vet jag inte att jag har cyklat fel bro. Och det kanske är betalväg på rätt bro också. Så jag slänger upp grejerna på flaket och iväg vi far. Och det är inte lite behagligt att sitta i en skön stol i svalkande luftkonditionering ett tag. Resa med bil verkar vara grejen. På andra sidan bron är det betalväg i ytterligare en bit så fusket blir totalt cirka 15 km. Jag blir avsläppt i början av väg 35. Det är väldigt mycket trafik och ganska smutsigt på vägrenen med grus och skräp. Passerar Samut Sakhon och bestämmer mig sedan för att åka in i Samut Songkhram och leta hotell. Rörigt ställe och risiga hotell men billigt. Höjdmeter 120.

Dag 1268. Samut Songkhram - Hua Hin.
Efter 10 km på väg 35 svänger jag in på en mindre väg skyltat badorten Cha-am. Mycket fin väg med svepande kurvor och gles trafik. Cyklar flera broar över floder som rinner ut i Thailandsbukten där fiskebåtar ligger och skvalpar. Vägen kantas av ständiga utsiktspunkter med trevliga vyer över det platta landskapet. Marken består av stora grunda bassänger med eller utan vatten. Vissa är bara torkad lera. Jag tror först, när jag ser torkad fisk längs vägen, att det är fiskeodlingar. Men skyltar upplyser om att det utvinns havssalt. Något salt ser jag inte men processen kanske inte fungerar under regnperioden. Efter 90 km fin cykling blir det trafikerad väg 4 från Cha-am till Hua Hin. Jag har tänkt att svänga vänster mitt i city vid stadens klocktorn men lyckas missa det och kör lite för långt. När jag kommer tillbaka upptäcker jag att någon smällt upp en 5 meter hög skylt på drottningen mitt framför klocktornet. Checkar in på Tong-Mee House som är mycket bra. Höjdmeter 90.

Mycket fin sträcka längs kusten på väg till Cha-am. Det utvinns havssalt i bassängerna.

Dag 1269. Hua Hin.
Hua Hin med 99.000 folk är en av Thailands stora badorter. Jag har varit här förut och även om beachen inte är en av de bättre och det är ont om sevärdheter så kan man utan problem slå ihjäl nån vecka här. Det finns det inte tid för nu men min plan var att ta en vilodag om vädret är dåligt. Och jag blir glad när jag vaknar på morgonen och ser att regnet öser ner. Spenderar dagen på rummet. På kvällen, när jag tar en genväg hem från Burger King, råkar jag passera områdets bargata med en handfull musikdunkande semiöppna lokaler med runt 10 lättklädda thailändskor i varje. Dansande och minglande med varandra utan några västerländska turister. Sällan har jag känt mig så uttittad. Imorgon fortsätter resan söderut. Planen är att försöka sammanstråla med Olya någonstans inom en vecka eller två.