Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2013-01-31. Panaji, Indien.

Nr 60. Dag 969-993.

Dag 969-993
. 27 november 2012 -.
Bussresan från Syabrubesi i Langtang till Kathmandu är ökänd. Men den börjar bra då jag har platsbiljett längst fram bredvid chauffören. Det jag dock inte väntat mig är att sätet fram är tänkt för två personer. Och när jag satt mig finns ingen plats kvar. Vilket någon som aldrig ger sig till känna också inser och antagligen väljer taket istället. Vägen är smal och i huvudsak serpentiner och går längs branta bergssidor. Vi passerar några jordskredsområden där den provisoriska vägen knappt är körbar. Men vägen och turen är ändå okej om det inte vore för den stundtals alldeles för höga hastigheten. Chauffören kör normalt tills vi hamnar bakom en annan buss eller kommer in i en by. Då blir han galen och kör så fort det bara går tills vi passerat bussen eller byn.

Vi stannar i totalt åtta militärpoliskontroller och nepalesernas packning kontrolleras. En gång fastnar vi i 20 minuter då en lirare har ett stort djurkadaver i en påse. Ett befäl tllkallas, tar sig en titt och efter lite diskussion får vi åka vidare. Vi plockar upp resenärer i varje by och när bussen är proppfull klättrar folk upp på taket. Det är ingen barnlek att sitta där när chauffören kör som en idiot och det ständigt hänger trädgrenar och kablar över vägen som folk måste parera. Men taket är bra ifall vi skulle störta ner i någon ravin då det finns en liten chans att snabbt hoppa av. Resan till Kathmandu är 132 km och tar 8 timmar.

Jag sammanstrålar med Olya och vi spenderar några dagar i Kathmandu. Hon är på väg till Indien men nya visumregler gör att hon måste avboka sin flygbiljett till Delhi och förlänga visumet i Nepal. Fram till för två veckor sedan tog det 5 dagar att få visum. Det nya är att det tar mycket längre tid nu. Vi tar adjö på obestämd tid. Jag åker taxi till flygplatsen och tar mig till avgångshallen. Det lika rörigt som vanligt. Kabinpersonalen till flera flyg springer omkring och försöker hitta sina resenärer. Tavlan med vilken gate flygen går ifrån stämmer bara för vissa flyg. Skyltningen är kass. Och en dam med ett av världens mest menlösa yrken rabblar oavbrutet avgångsflyg i ett högtalarsystem som är så dåligt att man inte hör vad hon säger. Flyg 3 timmar till Bangkok. Skytrain till city och nytt skytrain till Sukhumvit där jag checkar in på Federal Hotel sent på kvällen.

Under resan har jag agerat kurir. En kompis till Olya har en kompis i Phuket som i regn och mörker kraschat med motorcykel och hamnat på sjukhus. Hon är allvarligt skadad, gravid och utan pengar. Jag ska förmedla en bunt stålar till en kontakt i Bangkok. När jag ringer den tänkta kontakten är han upptagen men sänder en polare till mitt hotell. Under flygresan har jag blivit rolig i magen men avvaktar muggen tills pengarna är klara.

Den ryska killen kommer efter 45 minuter och jag överlämnar en bunt dollar. Men han snackar så förbannat mycket att jag nästan hinner göra i brallan. Jag förklarar att jag måste på toa och han säger att han kan vänta. Väl ute vill han hänga med mig till McDonald's. Vi går i 15 minuter och han snackar konstant. Väl framme tycker han att maten är för dyr och ska äta på gatan istället. Skönt tänker jag. Men han sätter sig vid mitt bord ändå och fortsätter snacka om sina resor i Laos och Kina under hela min burgare och pommes. Vi byter mejladresser och till slut går han äntligen. Efter en minut kommer han tillbaka och undrar om vi ska äta frukost tillsammans imorgon. Nej det har jag absolut inte tid med svarar jag. Tala om översocial prick.

Nästa dag tar jag taxi en timma till Bangkoks södra busstation. Köper bussbiljett till Trang. Taxi en timma tillbaka till centrum. Försöker gå på nya James Bond filmen men tiderna passar icke. Några timmar senare taxi en timma till busstationen igen. Tolv timmar nattbuss till Trang i södra Thailand. Jag har biljett till 24 platsers VIP-buss även om det finns 36 platser i bussen. Mycket behaglig resa och jag sover gott. Försöker gå till Trang centrum men kan inte orientera mig. Åker motorcykeltaxi två gånger för att komma till rätt korsning där bussarna till piren avgår. Minibuss 45 min till en av Trangs pirer i Andamansjön. Vädret är fantastiskt och landskapet kalkstensklippor, palmer och stränder. Men båttrafiken är kartellstyrd med löjliga priser. Jag har dock tur och betalar en liten slant för att åka med en kille som har en tomkörning till ön Ko Ngai eller Ko Hai som den också kallas. Ungefär en timma från fastlandet.

Kalkstensö i Andamansjön utanför Trang.

Om tre dagar kommer några kompisar på besök och jag måste hitta boende åt oss. Ko Ngai är en liten ö med 1500 meter rak sandstrand i östläge. Norra delen har drabbats av erosion och är inte så lockande. Men jag hittar vad vi letar efter i södra änden av stranden på Fantasy Resort och bokar in oss för en vecka. Bor kvar över natten i ett stort tält med riktig säng som jag hyr för 90 kronor. Nästa morgon har jag tänkt att åka båt till nästa ö i skärgården. Båten ska gå klockan 11 men när jag börjar undersöka vart den lägger till får jag besked att man måste boka dagen innan. Vilket ingen lyckades komma på att meddela mig när jag frågade om båten igår. Men jag har tur igen och lyckas förhandla fram en billig transport med ett gäng turister från Ko Lanta som är på snorkelutflykt. Att chartra en båt själv i en timma kostar 7 gånger mer än det kostar att åka taxi i Bangkok en timma så det är inte aktuellt.

Longtailbåtar på Ko Ngai.

Trots att jag redan bokat boende undersöker jag utbudet på ön Ko Muk också. Hittar paradiset Sivalai Resort på en halvö med underbar vit sandstrand som knarrar under fötterna när man går. Fantastiskt läge och grymma bungalows men det kostar en del samt passar inte oss då vi behöver ett familjerum. Polarna börjar sin resa imorgon och jag får besked om snökaos i Sverige och inställda flyg på Arlanda. Sover kvar i enkel bungalow på Ko Muk. Nästa morgon båt en timma till fastlandet. Minibuss till Trang. Bil till busstationen. Buss 2 timmar till Krabi. Checkar in på Pak-up Hostel som kanske är det bästa hostel jag någonsin bott på. Stora rejäla våningssängar som inte sitter ihop med varandra vilket gör att man inte stör sin kompis. Rent överallt och moderna badrum. Klockren wifi. Pris 60 kr per natt.

Buss till Krabi flygplats 30 minuter. Micke, Pia, Filip, David, Per och Jessica anländer enligt plan. Per vandrade jag med i Nepal förra året. Övriga polare har jag inte sett på snart 3 år. Minibuss 2 timmar till Trangs pir och longtailbåt en timma till Ko Ngai och vårt boende. Vi bor bra på stor resort precis vid stranden. Vajande palmer, varmt klart vatten, pool, avslappnad stämning och perfekt väder. Polarna finner sig snabbt och intar varsin solstol mellan besöken i havet. Barnen Filip och David badar utan avbrott. Det finns inte så mycket annat att göra än att ta det lugnt vilket också varit vår tanke. Maten är över förväntan. Utsikten över skärgårdens kalkstenslandskap är bedårande. Det finns små partier med blekta koraller en bit ut som vi snorklar vid. Ser sjöstjärnor, en del fisk samt en skygg bläckfisk.

Vy från Fantasy Resort på Ko Ngai.

Två dagar hyr vi långtailbåt med chaufför. Longtailbåt är stor eka med traktormotor utan någon som helst ljuddämpning. Namnet kommer från motorns propeller som sitter flera meter bakom båten på ett långt rör. Vi börjar med att snorkla vid en kalkstensklippa. Vattnet är kristallklart och vi ser färgglada fiskar, blekta koraller samt en frisk och färgsprakande korall. Nästa stopp är vid grottan Emerald Cave på Ko Muk. Killen vi hyr båten av sa att vi kanske blir själva i grottan om vi besöker den på förmiddagen. Själva är vi icke. Ett gäng stora turistbåtar har ankrat utanför grottan. Några militärklädda thailändare kör omkring i gummibåt och tar ut nationalparksavgift vilket mycket väl kan vara en blåsning.

Men vi betalar och simmar in. Grottan är 80 meter lång och efter några simtag är det kolsvart men vi har pannlampa och guide med oss. Det är massor av folk och ett enormt oväsen då asiaterna testar akustiken. Och ingen av dem kan simma utan de har flytväst och håller i varandra i sjukt långa tåg likt ormar som vi måste undvika. Det hela känns som en parodi men simningen är spektakulär och på andra sidan finns en lagun med djungel och sandstrand som är sagolik. Vi åker till Ko Muk för lunch, promenad över ön och bad vid öns populära strand Charlie Beach.

Gruppen på Ko Muk. Jessica, Filip, David, Per, Pia, Mikael, jag.

Två dagar senare åker vi longtailbåt 1 timma till ön Ko Kradan. Vi ankrar vid öns södra ände vid ett korallrev där vi badar från båten och snorklar. Det är fullt av färgglada fiskar och vi ser också två muränor. Vattnet är superklart och ön fantastisk med en lång sandstrand i östläge. Minimalt med turister. Det blir lågvatten på eftermiddagen och en stor härlig sandbank öppnar sig en bit ut. Innan vi kommer iväg hemåt så anfaller ett oväder som vår pilot försöker köra ifrån utan att lyckas. Hög sjö och regn på väg tillbaka och vi blir dyngsura men som tur är blir de mörkaste molnen med blixt och åska hängande över fastlandet.

Sandbank utanför Ko Kradan.

Nästa destination är Ko Samui i Thailandbukten. Vi spanar in väderprognosen vilken säger svarta moln och ösregn varje dag. Vi funderar över alternativa planer men bestämmer oss för att åka ändå. Longtail en timma till fastlandet. Duggregn. Minibuss 4 timmar till en pir utanför Surat Thani. Vädret är stundtals skyfall och himlen otäckt mörk. När vi ska gå på båten står regnet som spön i backen och vi blir genomvåta. Färja 90 minuter till Ko Samui. Taxi 45 minuter till stranden Hat Chaweng. Hittar mysigt boende på norra delen av stranden som också är den lugnare. Ko Samui är en relativt stor ö med några mil i diameter. Det finns stränder runt hela ön men Chaweng och Lamai i öst är de två populäraste. Själva stranden är bra men det är enormt exploaterat med hotell, restauranger och barer överallt så vi bänkar oss i huvudsak runt poolen.

Poolen på Ko Samui.

Det är en grön vacker ö och det finns en del att se. Vi hyr minibuss med chaufför en dag för att åka ett varv eller 100 km på vägen runt ön. På minibussens fönster sitter en skylt som förbjuder oss att ha sex, kalasjnikovs eller ta med oxar i bussen. Vi inleder söderut till en fin utsiktspunkt med vy över några klippor och Chaweng Beach. Vid Lamai Beach besöker vi Grandfather and Grandmother Rocks som är några halvlustiga klippformationer. Gör en liten djungelpromenad och badar i de svalkande vattenfallen Na Muang 1 och 2. I anslutning till dessa ser vi elefanter som går omkring med turister på ryggen. Avslutar i norr vid stranden Hat Choeng Mon vilken ska vara öns vackraste. Fint är det men stämningen är sådär kanske beroende på att det i huvudsak är svindyra resorts med miljonärer som bor här.

Grandfather Rocks, Ko Samui.

Ko Samui är helt okej men inte lika bra som Ko Ngai. Men vädret är märkligt nog super hela veckan. Och till tjejernas glädje finns det ett stort utbud av shopping. Två roliga veckor går fort. Polarna flyger hem till Sverige. Jag åker pickuptaxi en timma till Na Thorn. Färja 90 minuter till pir utanför Surat Thani. Två killar beter sig konstigt och följer efter mig när jag ska gå av båten men jag skakar av mig dem. Vet inte vad de hade för planer. Buss en timma till Surat Thani. Köper tågbiljett.

Ska åka buss till tågstationen men jag får inte gå på bussen med min ryggsäck trots att den är liten. Den ska ner i bagageutrymmet men det är inte aktuellt. Några thailändska tjejer erbjuder mig att dela taxi vilket passar bra. Pickuptaxi 40 minuter till tågstation. Nattåg 12 timmar till Bangkok. När jag kommer ut på perrongen på morgonen klockan 08 spelar de en melodi för Kungen i högtalarna. Hundratals människor ställer sig i givakt i en minut. Tunnelbana till hotellet. Nu ska jag fixa till hojen sen blir det Laos. Tror jag.