Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2012-08-30. Kathmandu, Nepal.

Nr 53. Dag 847-860.

Dag 847
. 28 juli 2012.
Vi cyklar in till busstationen i Sihanoukville där Olya baxar in sin cykel och sig själv i en buss för en halv dags resa till Koh Kong. Själv cyklar jag tillbaka till bungalowen vid Otres Beach. Badar, packar, checkar ut och äter spaghetti bolognese vid havet en sista gång. Jag siktar på en genväg ut till stora vägen men hamnar efter en stund på en inhängnad gårdsplan som möjligen är en skola. Frågar lokalbefolkningen om vägen och de pekar in mig på en liten stig full av kor som jag efter en stund lyckas ta mig förbi. Det blir brant uppför och jag måste gå en bit. Solen gassar och det är enormt varmt. Bakåt är det fin vy över Otres Beach och Thailandbukten.

Ett mörkt oväder anfaller från väst och jag når väg 4 efter 7 km och alldeles lagom för att dra nytta av stark medvind. Det går utför och snabbt men kraftigt hällregn hinner ifatt mig. Ovädret försvinner dock och det är trevlig cykling längs gröna åkrar. Trafiken är inte så tät men bilarna åker fort och nära och det känns sådar när jag vet att de flesta har köpt sina körkort. Jag upptäcker att anledningen till att så många kombibilar åker med bagageluckan öppen är att de fungerar som taxis. Vissa är fullproppade med folk och packning. Checkar in på ett rysligt skitigt rum i Veal Renh. Det finns ett stort hål i väggen och som jag ställer papperskorgen under och det tar bara en kvart innan en råtta hamnar i den. Jag fixar hålet med silvertejp. Höjdmeter 180.
Distans 47 km. Ack 19515 km.

Dag 848.

Jag startar 07:00 i duggregn och svag motvind. Det är behagliga 24 grader och bra asfalt. Vägen kantas av palmer utan stam. Folk bor i hus på pålar. Passerar Sre Ambel junction 09:30 efter 40 km och fyller på så att jag har 9 liter vatten. Nu lämnar jag väg 4 mot Phnom Penh och cyklar väg 48 mot Koh Kong. Har väntat mig en öde djungelväg men det är hus längs vägen hela tiden och exakt alla är hemma. Det kryllar av barn och alla skriker hello så högt de orkar och det är inte så lite drygt. Regnet tar slut och i samband med det börjar det smälla olustigt i vevlagret. Jag häller vatten på det och oljudet minskar. Vägen går över en liten höjd och jag får en fin vy över landskapet och ser södra delarna av Kardemummabergen en bit bort.

Husen tunnar ut och bredvid vägen är det djungel eller gårdar med risodlingar. Precis före byn An Daung Toeuk är vägen trasig och jag cyklar ett par hundra meter i lera och som mest 4 dm djupa lerpölar. Upptäcker 2 enkla boendealternativ och funderar på att stanna då jag har gjort 90 km men benen känns fortfarande okej. Nu försvinner hus, folk och bilar även om det kommer något fordon ibland. Vid 100 km kommer två rejäla backar och jag går sista biten uppför dem då benen tydligen inte är top of the line efter två veckors badande. Efter andra motlutet blir det 10 km svagt utför. Bredvid vägen är djungeln tät. Jag ser en skylt som varnar för elefanter. Det ligger döda ormar på vägen. Och jag spanar ivrigt efter tiger då de eventuellt finns i området. Men det är föga troligt att de håller sig nära vägen.

Ett skyfall träffar mig och temperaturen sjunker till 25 grader men det passar mig bra. Jag anländer byn Tra Peang Roung klockan 17:20 efter 8 timmar 41 minuter i sadeln och det är med 10 minuters marginal tills turistinformationen stänger. Jag har sneglat på klockan hela dagen för den sakens skull. Jag betalar 20 kr för en natt hos en familj vilket är de boendealternativ som finns. Personalen visar mig till ett litet hus i djungeln, homestay nummer 8, där en trevlig familj tar emot mig även om de inte pratar någon engelska. Jag får ett eget rum med madrass på golvet och myggnät. Höjdmeter 760.
Distans 132 km. Ack 19647 km.

Hus på pålar och risodlingar.

Dag 849.

Det regnar lätt när jag cyklar över den tredje av fyra broar längs väg 48. För inte så länge sedan var det båt som gällde över floderna. Vägen böljar upp och ner. Djungeln är fortsatt tät och det är ont om vyer men vid några tillfällen ser jag lite mer än den närmaste växtligheten. Molntussar svävar ovan träden. Det är stundtals dimma. Jag ser några fler elefantskyltar. Vid ett tillfälle brakar det till kraftigt i skogen precis bredvid vägen och jag förväntar mig att en klunga elefanter ska kliva fram men ingenting händer. Jag når som högst 350 meter över havet efter 28 km. Kardemummabergen toppar 1800 meter men vägen går bara i kanten av bergskedjan. Brant ner till Tatai River och byn Phum Daung där jag äter lunch. En påse Sour cream union chips och Sprite. Passerar sista bron och klättrar två sjuprocentsbackar i tryckande värme. Det blir avslappnat utför ner till Koh Kong vid kusten och storslagna vyer över Thalandsbukten och områdets mangrovedelta. Olya möter upp när jag kommer fram till hotellet. Höjdmeter 760.
Distans 60 km. Ack 19707 km.

Varningsskylt för elefanter men jag såg inte en enda.

Dag 850-852.

Det bor 30,000 folk i Koh Kong. Men trots stadens lyckosamma läge vid Thailandbukten och med paradisön Koh Kong alldeles utanför samt Kardemummabergen, djungeln och flera floder nära så stannar få turister. Gränsen till Thailand är bara 10 km bort och de flesta kliver inte ens ur bussen utan fortsätter direkt till Thailand eller Sihanoukville. Vi njuter i några dagar av rent hotellrum med wifi på rummet och bra restauranger. Vid banken ser vi en skylt att man måste lämna ifrån sig skutvapen i en bevakad bod innan man får gå in. Annars är staden känd för att vara den plats där den ökände förbrytaren Yor Ngun fångades år 2005. En rutten tjuvjägare med bland annat minst 19 tigrar på sitt samvete.

Dag 853.

Vi cyklar över kambodjas längsta bro som är 2 km. Fortsätter på liten och kuperad väg omgiven av berg och djungel till thailändska gränsen som vi når efter 10 km. Tvingas lämna fingeravtryck i kambodjanska passkontrollen men allt går smidigt. Fyrfilig väg i Thailand med ny asfalt och vänstertrafik. Vi cyklar nortväst och har havsvy till vänster och djungelklädda berg till höger. Vägen är korta branta backar upp och ner. Träffar en holländare på cykel i Khlong Yai som vill visa oss några bra restauranger eftersom han bor här men innan vi hinner så långt ser vi en Seven Eleven. Där inne finns färdiga maträtter, mölk, mackor, hylla upp och ner med godis, glass, ja allt. Helt plötsligt känns livet lite väl lyxigt när vi sitter på trappan utanför och äter microvärmd mat. Eftermiddagen är varm och fuktig och vi får leta boende vid flera stora hotellanläggningar innan vi hittar något i vår prisklass. En fin bungalow men utan vatten, 40 km före Trat. Hojdmeter 400.
Distans 63 km. Ack 19770 km.

Vänstertrafik och grymt fin väg i Thailand samt roliga backar.

Dag 854.

Härligt väder med klarblå himmel. Bra asfalt och få bilar. Ingen tutar. Långa sträckor folktomt och ingen bebyggelse och man hör fågelkvitter och däckens brusande ljud mot asfalten. Grön och tät skog längs vägen. Vi ser flera döda ormar på vägrenen. Hög kvalite på mackarna med kaffe, glass och kall dryck. Äter burgare på KFC i Tescos stora anläggning vid infarten till Trat. Checkar in på samma guest house som vi bodde på i februari. Höjdmeter 80.
Distans 45 km. Ack 19815 km.

Sträckan fran gränsen Kambodja/Thailand till Trat var fin och härligt tyst.

Dag 855.

Vilodag i Trat. Det bor 25,000 folk i Trat men det finns affärer och shoppingcentra som utklassar flera gånger större städer i Vietnam och Kambodja. Det är en trevlig ort med bra billigt boende. Vår granne, en norrman som visserligen inte låter norsk, snarare ryss, har varit här i en månad. De flesta turister passerar Trat på väg till eller från badön Ko Chang och stannar oftast bara en natt.

Dag 856.

Vi cyklar väg 3 som är bred och fin med två filer i vardera riktning. Mer trafik än tidigare. Medvind. Ser lite risodlingar ibland. Det finns rastplatser med tak varannan kilometer vilket är guld. Vi passerar flera tempel varje dag. Och det finns bilder på kungen nästan överallt. Vi ser några gäng cyklister som är ute och tränar och de flesta viftar glatt. Hittar ett stort hotell vid infarten till Chantaburi. Hojdmeter 150.
Distans 68 km. Ack 19883 km.

En grupp cyklister passerar och hejar glatt.

Dag 857.

Vi hittar en genväg på google map. Det är bara att följa vägen utanför hotellet rakt genom Chantaburi centrum. Det börjar bra men så blir vägen enkelriktad och vi tvingas svänga flera gånger. Kommer in på smågator, visserligen mysiga, men de går huller om buller och vi letar upp motorvägen så snabbt som möjligt. Efter 17 km passerar vi en skylt där det står Chantaburi 7 km. Det är grådassigt väder och mycket trafik men fortsatt bra väg. Regnmoln täcker himlen på kvällen och det blir snabbt mörkt och hällregn. Letar länge efter ett hotell i staden Klaeng och hittar till slut ett gammalt smutsigt ställe. Trodde först att det skulle finnas ett hyggligt utbud. Höjdmeter 210.
Distans 75 km. Ack 19958 km.

Dag 858.

Vi lämnar väg 3 och svänger in på väg 344 som går rakt mot Bangkok. Trafiken ökar lite för varje dag men vägrenen är tilltagen. Det är molnigt men varmt. Nu är det glest mellan byarna och Seven Eleven som vi ätit på de senaste dagarna ser vi inte till. Vägen är långa stunder spikrak men går upp och ner i små vågor. Olya får punktering som jag fixar genom att byta slang. Men det visar sig att slangen också är trasig. Det var så länge sedan vi hade punka att jag har glömt att laga den. Men det funkar att pumpa varje mil. Jag passerar 20,000 km sedan starten i aprl 2010. Vi når en korsning utanför Ban Bueng när det blir mörkt och hittar ett hotell som inte ser ut som ett hotell men vi får ett rum på bottenplan så att vi kan rulla in hojarna utan att ta av väskorna. Höjdmeter 360.
Distans 88 km. Ack 20046 km.

Böljande upp och ner mellan Klaeng och Ban Bueng.

Dag 859.

Vi tar en sista vilodag då det är långt kvar till Bangkok och vi vet inte hur svårt det är att hitta boende längs vägen. Hittills har vi bara sett något enstaka hotell i städerna. Men rummet är bra och på andra sidan gatan finns enorma shoppingcentra med både Tesco och Big C samt snabbmat.

Dag 860.

Nu är det rejält med trafik och vägen är tillfälligt dålig med håligheter som är vattenfyllda. Det är bökig cykling men stark medvind. Vi står i kö en stund i Chonburi efter 15 km där vi svänger norr. Vägen blir 4 vägar med 18 filer som mest. Yttervägarna används som på och avfartsväg och de funkar bra att cykla på. Vi kör lite fel men har fotograferat google map och reder ut det snabbt. En del av motorvägen försvinner upp på våning 2 och vi cyklar i skuggan av betong. Svänger in på väg 3 igen som även heter Sukhumvit och det är samma väg som vi tänkt bo vid i Bangkok. Men det är 70 km kvar till centrum. Väg 3 är liten och lugn och går västerut längs Thailandbukten. Det är ibland skyltat Samut Prakan och inte Bangkok vilket i början är förvillande.

Trafiken ökar kraftigt när vi närmar oss Bangkok och vi kryssar fram mellan fordonen som stundtals fastnar i köer. Ibland kör vi på trottoaren. Det blir mörkt. Vi är osäkra på vägen i flera korsningar och en gång frågar jag en dam som pekar oss i fel riktning vilket tar ett tag att reda ut. Men till slut fångar vi upp skytrainbanan som går ovanför Sukhumvit hela vägen in till city. Vi har pannlampor och reflexvästar och det går smidare än väntat då bilisterna verkar vana vid alla möjliga fordon på vägarna. Efter 2 timmar mörkercykling är vi framme och vid andra försöket hittar vi ett hotell där vi kan låsa fast cyklarna säkert. Nu är det färdigcyklat fram till årsskiftet. Om två dagar kommer pappa och hälsar på och vi har planerat att ta bussen till Ko Chang för sol och bad. Den 25 augusti flyger Olya och jag till Nepal. Höjdmeter 100.
Distans 117 km. Ack 20163 km.

Framme vid hotellet i Bangkok och dags för ett längre uppehåll från cyklingen.