Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2012-08-02. Krong Koh Kong, Kambodja.

Nr 52. Dag 825-846.

Dag 825
. 6 juli 2012.
Det ar enkelt att hitta ut ur Can Tho. Massor av motorcyklar i rorelse och vi haller ogonen oppna for att se om vi ar forfoljda. En kille passerar oss tre ganger men forsvinner sedan. Det ar molnigt, medvind och gront men bebyggelse langs vagen samt mycket trafik och avgaser. Vagen ar smal och foljer en liten kanal i nagra mil. Vi cyklar nu nordvast. Ater lunch i en enkel restaurang och en liten portion med ris med gronsaker kostar 4 kronor. Efter en kort regnskur blir det sol och varmt sista biten in till Long Xuyen. Medan Olya rekar hotell kommer nagra ordentligt skitiga barn fram till mig och berattar pa engelska att de ar hungriga. Det ar jag ocksa sa vi checkar in och koper med oss burgare till rummet for att ata och se semifinalerna i wimbledontennisen. Hojdmeter 70.
Distans 62 km. Ack 19161 km.

Cykling langs en liten kanal mellan Can Tho och Long Xuyen i Mekongdeltat.

Dag 826.

Hotellet bjuder pa frukost och den serveras trevligt nog pa hotelltaket. Flackt, moln, medvind och bra asfalt. Broarna avloser varandra och det ar ett imponerande system med tusentals kanaler som vietnameserna byggt over hela Mekongdeltat. De stracker sig miltals i alla riktningar. I de lite storre kanalerna ser vi stora lastbatar lastade med gult ris. I kanten av vattenlederna bor befolkningen i enkla trahus pa palar. Ibland kan inte folket langs vagen hello pa engelska utan later som apor eller skaller som hundar for att pakalla var uppmarksamhet. Det ar mycket trafik in till Chau Doc dar vi checkar in pa ett vandrarhem mitt i city precis bredvid stans marknad. Hojdmeter 50.
Distans 57 km. Ack 19218 km.

Dag 827.

Vila i Chau Doc med lite drygt 100,000 invanare. Staden ligger vackert langs den breda Bassac River vilken ar en del av Mekongfloden. Hela omraden av flytande hus ar uppbyggda pa floden och befolkningen lever pa fisk som de odlar i fasta metalnat under husen. Kambodja ligger bara nagra kilometer bort och det ar en del turister i byn som planerar att anvanda gransovergangen pa Mekongfloden genom aka bat till Phnom Penh.

Flytande hus i Chau Doc.

Dag 828.

Vi cyklar sydvast pa en smal och skumpig vag. Det ar varmt och efter 5 km passerar vi Sam mountain 284 meter hogt. Det ar forsta bulan i landskapet pa ett par veckor. Det ar hus langs vagen och bakom dem risodlingar. Vi ar osakra pa om vi ar pa ratt vag da det inte finns nagra vagskyltar. Och vi hamnar nastan i Kambodja da vi kor over en bro for mycket. Men vi vander tillbaka innan tullhuset och plockar upp en spikrak vag som foljer en vacker och 30 meter bred kanal mil efter mil. Det ar stor aktivitet langs floden med batar som transporterar ris och batar som lastas. Pa andra sidan floden ligger Kambodja tamligen ode med risodlingar som stracker sig ett par kilometer bort tills mindre gronkladda kullar blockerar horisonten.

Ko en bit efter Chau Doc och fortsatt platt landskap nara gransen mot Kambodja.

Vi ser nastan inga manniskor alls pa den kambodjanska sidan av floden men i Vietnam ar det folk hela tiden. Vi kan inte ens stanna och vila utan att nagon som roker kommer och kollar in oss eller att barn kommer springande. Eftermiddagen bjuder pa motvind och varme men det ar fortsatt vackert. Flodvattnet blir renare ju narmare havet vi kommer. Vi nar Thailandbukten precis som solen ar pa vag ner och vi stannar en kort stund for att beundra himlens fargspel. Vi letar oss in i Ha Tien och efter en del besvar hittar vi ett okej hotell. Hojdmeter 160.
Distans 98 km. Ack 19316 km.

Vietnameser pa vag hem fran marknaden efter att ha handlat farsk fagel.

Dag 829.

Vi forsoker gora av med de sista vietnamesiska pengarna men utbudet i mataffaren racker inte till sa det gar inte. Det ar 7 km grusvag till gransen. Vi ser inga andra turister men lokalbefolkningen passerar gransen pa motorcyklar lastade med gras. Vanligt gras. Samt eventuellt nagot mer som inte syns. En vakt fragar oss vart vi ar pa vag och vi sager Kampot. Vi far da tipset att svanga vanster efter 3 km i en korsning. Allt gar bra forutom i sista luckan pa kambodjasidan da de vill se vara vaccinationskort. Olya har inget sa jag sager att vi inga har. Da kostar det en dollar istallet. Glom det sager jag och det gor han kvickt.

Grusvagen fortsatter och marken ar nu rod jord. Efter 3 km kommer en korsning utan vagskyltar. Vi svanger vanster vilket visar sig kanon. Ny vag som visserligen inte ar klar men den ar 20 km kortare an den gamla. Landskapet ar risodlingar i vatten och en del palmer. Tystnaden ar pataglig. I jamforelse med Vietnam ar det ordentligt folktomt. Nagra barn har och var skriker bye bye eller hello. Fa andra fordon. Vadret ar sol och varmt fram till 15 da tjocka moln gor att det blir rejalt morkt och det kanns som kvall. Passerar en moske. Motvind och duggregn in till Kampot. Vi har ingen guidebok och ingen karta men vi hittar ett norskt par som visar oss var man bor bo. Hojdmeter 30.
Distans 51 km. Ack 19367 km.

Cykling i Kambodja direkt efter granskontrollen.

Dag 830-832.

Det bor 33,000 folk i Kampot och det ar en lugn och liten tillstallning langs floden Prek Kampong Bay. Staden ar omgiven av berg vilket skapar en trevlig atmosfar. Arkitekturen ar fransk men manga hus ar gamla och slitna. Vandrarhemmet ar en fransk villa och drivs av 3 supertrevliga engelska killar. En av dem aningen virrig dock. Han dubbelcheckar alltid vad man bestallt men det blir ofta fel anda. Det ar visserligen inte hela varlden da all mat ar fantastisk. Valutan som anvands ar US dollar ner till 1 dollar. For smapengar anvands den lokala valutan riel. Vaxelkurs 4000 riel mot en US dollar.

Dag 833.

Det ar fint vader, bra vag och grona omgivningar med risfalt, bladtrad och palmer. Inte sa mycket trafik men de som passerar gor det i bilar och i hoga hastigheter. Precis som i Vietnam kan det finnas bomber och minor bredvid vagen sa vi ar forsiktiga med var vi rastar. Vi cyklar vasterut och norr om oss tornar Elephant Mountain upp sig med skogstackta bergssidor. Barn som har till uppgift att vakta vattenbufflar leker med dem genom att sitta pa deras rygg medan de kakar gras. Efter 50 km kommer vi till den lilla byn Veal Renh dar vi tankt stanna men de tva guesthouse vi rekar ar sa enormt skitiga att vi cyklar vidare.

I Veal Renh svanger vi in pa vag 4 fran Phnom Penh och det blir betydligt mer trafik i hoga farter samt en hog kant fran asfalten ner till vagrenen i grus. Vi far inte plats pa vagen nar tva stora fordon mots och man maste halla koll bakat. Ingen verkar direkt sugen pa att anvanda bromsen och det paminner en del om cyklingen i Ryssland. Nastan alla bilar och minibussar aker med bagageluckan oppen. Antar att det fungerar som aircon. Manga bilar ar proppfulla av folk och en bil ar sa packad att en kille sitter pa motorhuven istallet nar bilen gor 70 km/h. Det blir kuperad cykling och det hinner ocksa bli morkt innan vi nar Sihanoukville. Vi valjer att stanna i city en natt for att dra oss till beachen imorgon. Hojdmeter 300.
Distans 101 km. Ack 19468 km.

Jag framfor Elephant Mountain. Pa vag mot Sihanoukville.

Dag 834-846.

Sihanoukville med 155,000 folk ar Kambodjas stora badort. Centrum ligger mitt pa en halvo omgiven av Thailandbukten och ett 10-tal beacher varav 5 ar stora. Vi valjer att bo pa Otres Beach vilket ar 6 km utanfor city och den strand som ar mest avlagsen. Otres Beach ar 4 km lang men endast en kilometer bestar av bungalower och restauranger. Resterande del ar fortfarande helt ode. Vi har tur och den bungalow som vi tycker bast om ar ledig och ligger endast 10 meter fran havet. Laget ar kanon men personligen ar jag inget fan av att bygga sa nara havet vilket verkar vara standard i Kambodja.

Stranden ar bra och det ar vackert. Dagarna bestar av bad och lasa bok och det ar trevligt. Men jag far aldrig den riktigt ratta kanslan som man ofta far i Thailand under hogsasong. Vadret vaxlar snabbt och det bade regnar och blaser ofta aven om jag antar att vi har tur med vadret for att vara regnsasong. Det ar mer bra an daligt. Havet ar sallan spegelblankt men istallet bjuder det pa roliga vagor att leka i. Stallet vi bor pa drivs av ett gang italienare och det verkar vanligt att turister stannar lange. I mataffaren kan man kopa 12 manaders visum for 2000 kronor. I city hittar vi Small Hotel som drivs av en kille fran Stockholm. Hotellets restaurang har ett tiotal svenska matratter pa menyn och kvaliten pa dem kan man inte klaga pa det minsta. Toppklass.

Otres Beach och Thailandbukten, Sihanoukville, Kambodja.

En dag nar jag ar i city sa blir jag pahoppad av folk fran det hotell vi bodde pa forsta natten nar vi kom. Forst fattar jag inte vad de vill men sa kommer agarinnan springande och menar pa att vi stulit nagon dekoration till sangarna. Jag forsoker forklara att vi inte stjal saker men hon litar inte pa turister. Jag sager att om det fanns nagot pa sangarna sa ligger val det i nagon lada eller i garderoben. Det ar ett litet hotellrum med en garderob, ett skrivbord och ett badrum.

Det bor nya gaster i rummet sa vi kan inte ga upp och kolla men damen sager att hon letat exakt overallt flera ganger och grejorna finns inte. Hon menar ocksa att vi forsvann sa snabbt nar vi checkade ut att de inte hann kolla rummet. Vilket jag papekar inte ar sant eftersom det tar en kvart att packa hojarna. Jag hor med Olya och hon sager att hon lagt dekorationer i garderoben. Jag aker tillbaka till hotellet och berattar det. Dar, skriker damen totalt forvanad och springer upp pa rummet for att kolla men kommer ner igen och sager att de inte finns. Vilket antagligen ar ljug. Nu kommer jag att cykla genom djungeln mot Thailand medan Olya tar bussen da hon inte gillar vagens hojdprofil.