Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2012-05-31. Nha Trang, Vietnam.

Nr 49. Dag 771-789.

Dag 771-776
. 13 maj 2012 -.
Det bor 275,000 folk i Quy Nhon och vi stannar langre an planerat. Visserligen ar sevardheterna begransade till nagra Champatorn som vi inte ens besoker. Och byns stora dragplaster, en lang halvmaneformad beach, har mycket smutsigt vatten. Flera ganger ser vi en vidstrackt mork massa komma flytande fran stans centrum vilket maste vara nagon form av utslapp. Men det hindrar inte mangder av vietnameser fran att bada tidig morgon och sen eftermiddag. Pa dagen nar solen lyser gapar beachen tom. Men vi bor valdigt bra pa attonde vaningen precis vid beachen och med harliga havsvyer. Och tvars over gatan serverar Barbara's smakrik vasterlandsk mat. Samt att det finns kabelteve som visar varldseliten i tennis pa nytt blatt grus i Madrid. Vadret ar bla himmel och stekhett men vi ar mest pa rummet som har luftkonditionering.

Dag 777.

Vi cyklar lite fel innan vi hittar en mindre vag for motorcyklar som gar brant uppfor genom djungel till en glest trafikerad vag utmed kusten. Vagen slingrar sig in och ut runt vikar och uddar och det ar smatt kuperat. Det ar enormt varmt och vi passar pa att duscha i vattenspridare som finns langs vagen och som lastbilschaufforerna normalt anvander for att spola av ekipaget eller kyla ner sina bromsar. Efter 20 km rullar vi ner mot fiskebyn Tuy Phong 2 och vyn ar sanslos med blagront hav, 10 km bananformad sandstrand samt over 100 fiskebatar guppande mitt i viken precis utanfor byns centrum och i borjan av stranden. Vi fyller pa vatten och fortsatter darefter nagra kilometer i ett sandigt landskap med stora kaktusar. Svanger av vagen och parkerar cyklarna pa den vackra och ode beachen och kastar oss i kristallklart och svalt hav. Snacka om bra bad.

Fiskebyn Tuy Phong 2 och dess beach som vi stannar och badar vid.

Flackt men motvind pa eftermiddagen. Vid 30 km kommer vi ut pa highway 1 och det blir mer trafik. Passerar stora pooler dar de utvinner havssalt och jag staller ifran mig cykeln for att fotografera. Jag lyckades inte ta nagon riktigt bra bild forra gangen vi passerade ett liknande omrade. Springer omkring for att hitta den ratta vinkeln. Men det ar sent pa dagen och jag upptacker att det ar sista lasset salt de jobbar med. Letar upp ett bra stalle och vet att jag bara far en chans pa mig. Nar sa sista killen kommer med sin pinne pa axeln och med tva fullastade skalar salt, vilket ocksa bildar en perfekt spegelbild i en av havspoolerna, och jag precis ska knappa av sa tar batteriet slut i min nya pocketkamera. Trist. Checkar in pa hotell Laura i Song Cao. Hojdmeter 300.

Nagra kilometer efter Tuy Phong 2 och vietnams kanske basta bad.

Dag 778.

Olya har problem med att skivbromsen pa bakhulet skrapar bromsplattorna sa vi undersoker det. Da upptacker vi att fastet till hennes nya pakethallare inkraktar en bit in pa plastmuttern som haller bakhjulet pa plats. Muttern ar fastkilad och gar saledes inte att skruva upp. Jag lyckas dock slita av hjulet men eftersom det inte gar att rora muttern sa gar det heller inte att satta tillbaka hjulet. Det ar ju aningen opraktiskt att ha det sa. Den nya pakethallaren monterades av en vietnames i Sa Huynh for 10 dagar sedan. Jag har inga verktyg for att fixa detta men bara 300 meter fran hotellet finns en cykelmekaniker som slipar till pakethallaren sa att muttern till bakhjulet gar att anvanda. Bromsen lyckas vi inte fixa.

Jobbig borjan med 10 procents motlut ut ur byn. Motorvagen ar kuperad och drar sig bort fran havet. Det ar stundtals medvind och det kanns som om luften star stilla och det ar galet varmt. Men langs vagen finns det massor av trevliga fikastallen med hangmattor i skugga. Olya dricker helst farsk kokosmjolk eller sockerrorsjuice som de pressar pa plats. Vi behover bara hitta ett stalle som inte lurar oss pa priset och det funkar overlag bra. Sjalv dricker jag kall cola. Landskapet ar knallgrona risfalt, palmer och skogsbekladda kullar. Vi kommer till Tuy Hoa vid havet nar solen ar pa vag ner. Det ar proppfullt med vietnameser och motorcyklar langs stranden dar vi hittar ett fint hotell med havsutsikt. Hojdmeter 290.

Brant backe.

Harlig farg pa risfalten.

Dag 779.

Vilodag i Tuy Hoa. Forsta intrycket var inte sa bra igar med stor folkmassa langs hela beachen. Men nar vi vaknar ser vi knappt en kotte ute. Hotellen langs havet ligger en bit fran centrum och det ar folktomt och harligt tyst dagtid. Pa hotellet bor en grupp ryska charterturister. Hotellpersonalen rekommenderar en restaurangen pa andra sidan vagen precis vid havet. I menyn hittar vi bland annat "Drunk shrimp" och "Grilled baby with salt and chilli". Vi gar till mataffaren istallet. Det ar 1,5 km dit och man blir ordentligt trott av att bara ga i varmen. Inte undra pa att det ar jobbigt att cykla.

Dag 780.

Cyklar igenom city, over en lang bro och en bit grusvag innan vi nar motorvagen. Det ar platt och langa rakstrackor over vida torra risfalt som ar skordade. Vinden kommer snett bakifran och det gar latt. Risfalten andrar karaktar till vattenfyllda akrar. Vi kommer in i ett litet bergsomrade med gron djungel, kullar och granitstenar. Det ar mycket vackert. Lang kurvig backe uppfor i 2 km. Det ar svettigt men benen funkar bra. Rullar ner till fiskebyn Dai Lanh dar vi hittar en restaurang vid havet som serverar riktigt god kyckling. Fin beach och vi forsoker bada men det ar for mycket maneter i vattnet sa det blir bara ett dopp. Moln drar in men naturen ar kalas med grona risfalt i olika nivaer till den lilla byn Van Gia. Checkar in pa ett enkelt rum med sangklader som tvattas efter var femtionde gast eller sa. Anvander vara sovsackar. Hojdmeter 270.

Smakullar och granitstenar.

Dag 781.

Ny varm dag. Termometern visar konstant over 40 grader men det ar i solen. I skuggan ar det 37 grader. Fortsatt olika typer av risfalt, torra, blota eller grona. Runt om bergigt men cyklingen mestadels flack. Langa perioder utan bebyggelse och saledes nastan inga stallen som har kall dryck och skugga. Trafiken blir tatare och motorcyklarna passerar onodigt fort. Folk skriker inte bara hello efter oss langre. Nagra tycker att fuck you passar battre. Vi narmar oss Nha Trang och luftfuktigheten stiger. Jag svettas kopiost.

Det finns inga skyltar med vart vi ska svanga av men vi chansar pa en trafikerad vag och hamnar efter en stund mitt i Nha Trang city. Tar oss till turistomradet vid havet och letar hotell halva kvallen. Vi hittar flera bra rum men det finns ingen plats for hojarna. Nar det blir morkt kan vi inte ga nagonstans utan att en fixare springer fore in pa varje hotell och sager att han visat oss vagen vilket kostar extra. Vi gar tillbaka till ett hotell som vi rekade sjalva men som var i dyraste laget. Dock mycket trevlig personal och med rena sangklader. Hojdmeter 160.

Dags att lasta trailern.

Dag 782-789.

Det bor 375,000 folk i Nha Trang. Det ar en stor turistdestination och det ar vietnams beach och partyort nummer 1. Gatorna narmast den flera kilometer langa Nha Trang Beach kantas av mangder med hotell, restauranger och barer. Jag ar inte mycket for att hanga pa barer sent pa kvallarna. Och havet ar direkt smutsigt sa nagot bad ar det inte tal om. Men vi forlanger vara visum vilket tar en vecka. Och vi lamnar in Olyas cykel for lagning. De fixar strulet med bromsen. Och de lyckas ocksa efter manga om och men fa bort en skruv som senaste mekanikern placerat sa att nagra av vaxlarna inte fungerat. Den stack ut dar kedjan normalt passerar. Hur man nu kan gora sa om man ar cykelmekaniker. Vi besoker stans basta sevardhet. Po Nagar Cham Towers. Vilket ar ganska blekt och klaras av pa 3 minuter. Men tornen ligger pa en hojd och vyn over Nha Trang ar klart stilig.

Vy over Nha Trangs norra infart fran Po Nagar Cham Towers.

Pa en o 3 km utanfor Nha Trang ligger nojesparken Vinpearl Land som har en vattenpark. Vi aker kabinbana dit. Jag ar osaker pa vad som vantar. Jag menar vietnameserna har ju inte direkt visat framfotterna nar det galler byggnadskonst. Lasanordningen pa hotellrummens fonster ar nastan alltid trasig. Dom flesta badrum ar felbyggda med dusch och toa felplacerade sa hur man an duschar sa blir hela badrummet blott. At vilket hall kallt och varmt vatten ar pa en vattenkran ar rena slumpen. Ibland sitter varmt och kallt skyltarna fel. Trappsteg i en trappa ar olika hoga. Ofta korrigeras allt i sista steget sa nar man val vant sig sa riskerar man att drutta pa oronen. En gang satt lysknappen, till en lampa inne pa hotellrummet, ute i korridoren. Och en gang hade de vant titthalet i dorren fel sa att man sag in i rummet men inte ut.

Med det i bagaget sa blir jag positivt overraskad att skarvarna i vattenrutchbanorna ar nasta obefintliga. Det ar en bra vattenpark med en hel del kul att aka. Banor dar man aker pa rygg. Storre banor dar man aker pa gummiring eller gummibat. Fritt fall om an inte sa hog. Samt den roligaste attraktionen, rutchbana med gupp som man aker pa madrass. Det som inte ar lika bra ar att rutchbanorna stanger langt fore stangningstid vilket gor att vi inte hinner aka sa mycket. Och att det saknas gummibatar att aka pa. De som fatt tag i en bat behaller dem lange. Bromsstrackorna ar ocksa i blekaste laget. I mitt forsta ak i rutchbanan med gupp pa madrass aker jag forbi hela bromsomradet och fortsatter uppfor trappen och blir hangande pa poolkanten. Och da tog jag det anda lugnt. En vakt kommer springande och berattar hur jag ska bromsa. Tyvarr ar en av de stora rutchbanorna helstangd. Den har en lang uppforsbacke. Hur dom nu hade tankt sig att fa vatten att rinna uppfor vet jag inte.

Vadret ar fortsatt varmt med mycket sol men varannan dag har det regnat kraftigt pa eftermiddagarna sa att vissa gator varit vattenfyllda upp till knahojd. Imorgon borjar vi cykla mot Mui Ne och darefter mot Saigon.