Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2012-04-27. Hoi An, Vietnam.

Nr 47. Dag 728-748.

Dag 728-734. 31 mars 2012 -.
Phong Nha Farmstay ar ett litet hotell nagra kilometer utanfor Phong Nha-Ke Bang nationalpark. Det ar en australisk kille och hans vietnamesiska fru som lyckats fa till det langt over vietnamesisk standard. Byggnaden star mitt ute pa landsbyggden med vy over enorma risfalt och pa langre hall kalkstensberg i nationalparken. Maten ar sagolik, det finns en liten pool att svalka sig i, det ar trevlig stamning och det ar framfor allt tyst. Pa minussidan placerar sig tusentals spindlar. De flesta sma historier men ibland dok det pa rummet upp vandrande saker som sag ut som hariga squashbollar med ben vilka sakert hade forstort var nattsomn om det inte varit for de rejala myggnaten runt sangarna.

Phong Nha-Ke Bang nationalpark bestar av tat djungel, floder och vackra kalkstensberg som bildades for 400 miljoner ar sedan tillsammans med mangder av grottor. Vi besoker Phong Nha Cave. Det viktigaste radet vi fatt ar att se till sa att vi inte kommer pa en bat med nagra vietnameser. Detta eftersom mannen roker samt ar vansinnigt fascinerade av grottornas eko. Vi delar bat med ett finsk par. Forst en ganska trist flodtur fram till grottans oppning men floden fortsatter in i det kolsvarta berget. Vi aker nagra hundra meter och far sedan kliva av och ga runt bland stalagmiter och stalaktiter. Det ar stort och vackert men jag ar stressad som en gasell och fotar sa mycket jag hinner. Vi aker bat en bit tillbaka och gar sedan en slinga pa nagra hundra meter ut ur grottan. Grottan ar 55 km lang men vi fick bara se en knapp kilometer som dock var trevlig.

Vi anmaler oss tillsammans med 17 andra pa den stora nationalparksturen som Phong Nha Farmstay kor med en riktigt bra guide. Vilket inkluderar nagra platser fran det Amerikanska kriget. Bland annat Ho Chi Minh Trail dar vietnameserna for in och ut genom Laos anda ner till Saigon med mat och utrustning medan amerikanarna forsokte pricka dem med bomber. Bad i en svalkande flod och en kort kajaktur till en vattenfylld grotta som vi badade i.

Men hojdpunkten ar Paradise Cave eller Thien Duong pa vietnamesiska. Det ar en 31 km lang grotta som hittades 2005 och som oppnades for allmanheten 2011. Grottan ar enorm och vi tar oss fran oppningen ner till botten pa langa trappor och kan ga 1 km in i grottan pa gangbanor av tra. Det ar ett makalost fargspel av stalagmiter fran marken och stalaktiter som hanger i alla mojliga formationer fran taket. Vaggarna ar galet vackra och storleken imponerande med flera storre rum och daremellan bergsgangar med nagra meter i diameter. Jag inser snart att grottan hor till en av varldens absolut basta sevardheter. Vi far 1,5 timma i grottan men det ar alldeles for lite om man vill fotografera ordentligt. Det hade varit battre om vi tagit oss hit sjalva istallet.

Ingangen till Paradise Cave eller Thien Duong i Phong Nha-Ke Bang nationalpark.

Dag 735.
Vi tar adjo av personalen vid Phong Nha samt svenske Kalle fran Leksand som varit har samtidigt som oss. Vi cyklar pa en bra och ode vag sodost mot kusten. Det ar gront och vackert och vi har medvind men ar jagade av ett ovader. Efter en timma kommer regnet ifatt oss och vi blir ordentligt blota. Men det ar varmt och helt okej. Vagskyltarna raknar ner till Dong Hoi och nar vi tror att vi ar framme visar en skylt 12 km kvar. Det blir fler konstiga skyltar och vi cyklar lite fel men fragar oss fram till ratt hotell i Dong Hoi med utsikt over Nhat Le River. Hotellet ar bra men vi bor granne med en karaokebar vilket inte alls ar bra nar vi vill sova. Hojdmeter 170.

Dag 736.

Upptacker att karaokebaren som stort var nattsomn ar en kyrka eller vad det kallas har. Vi cyklar over Nhat Le River och svanger soderut pa en ny vag 200 meter fran havet. Efter 6 km blir den nya vagen rod grusvag omgiven av sanddyner och viss vaxtlighet. Vi foljer havet utan att se det men vi hor nar vagorna slar. Det kommer nagon motorcykel ibland annars ar vi sjalva. Det ar harlig cykling. Vi narmar oss mitten av Vietnam och den mest bombade delen fran kriget sa vi gar aldrig av vagen ens for att sla en sjua. Fortfarande sa dor i genomsnitt 3 vietnameser varje dag och an fler skadas av gamla landminor och odetonerade bomber. Vi passerar ett par byar och nar folket ser oss springer de upp till vagen for att skrika hello. Ett tiotal backar rinner over vagen och vi cyklar i vatten pa mjuk sandbotten och som langst 10 meter men det gar bra. Efter 43 km tar grusvagen slut och det blir AH1 pa bra asfalt och med gron natur sista biten in till den lilla staden Ho Xa. Hojdmeter 150.

Ode grusvag 200 meter fran havet.

Dag 737.

Vi fortsatter langs AH1 och kommer in i DMZ eller den Demilitariserade Zonen och passerar Ben Hai River som var gransen mellan nord och sydvietnam. Det finns en hel del platser fran kriget i omradet som man kan besoka men inget som intresserar oss nu. Vinh Moc tunnlarna har jag sett forut och det ar 10 km enkel ut till dem vid havet. Olya far problem med kedjan och vi cyklar bredvid varandra nar hon forklarar vad som strular. Vi cyklar pa vagrenen nar en lastbil bakifran kommer tutande som en galning vilket gor Olya lite stressad och hon svanger in bakom mig for tvart sa att hennes styre fastnar i min ryggsack och hon tappar balansen och flyger i asfalten. Det gar dock bra och hon klarar sig med nagra skrubbsar pa benet. Ett plastskydd har gatt sonder vid kassetten vilket gor att kedjan fastnar ibland. Skyddet behovs inte sa vi tar bort det. Fragar pa ett hotell i Dong Ha om vagen till ett annat hotell men de vill inte hjalpa oss. Dock har vi tur och hittar sjalva. Hojdmeter 80.

Dag 738.

Vila i Dong Ha. Vi bor riktigt bra. Stort rum. Skona sangar. Stor balkong med vy over palmer och bakom dem skymtar en sjo. Hotellet ligger i utkanten av staden sa det ar relativt lugnt. Okej mataffar sa vi handlar och lagar mat pa rummet. Kraftigt regn med blixtar och mullrande aska sent pa eftermiddagen.

Dag 739.

Bra asfalt och flackt. Termometern visar 38 grader och vi blir stekta. Stannar i skuggan flera ganger for att vila och dricka. Mat ar vi inte sugna pa. Naturen ar en hel del trad och vi passerar nagra floder. De senaste dagarna har vi sett vit-rod randiga stolpar langs vagen som ska visa hur hog vattennivan ar vid oversvamningar. Det kanns otroligt att det kan bli sa mycket vatten da risfalten ar 2 meter lagre an vagen. Men det ar pa hosten nar monsunen harjat i manader. Cyklar langs Perfume River sista biten in till Hue centrum dar vi hittar ett hotell blixtsnabbt. Vi star och vantar pa gront vid ett trafikljus precis utanfor ett hotell nar hotellpersonalen ber oss ta en titt pa rummen vilka visar sig bra. Vi hade dessutom fatt information att man maste forboka hotell i Hue da landets storsta festival pagar i april. Hojdmeter 100.

Dag 740-746.

Hue med 350,000 folk var vietnams huvudstad pa 1800-talet. Naturen ar fin med Perfume River rinnandes genom staden omgiven av stora gronomraden och kullar samt lite langre bort berg. Det finns manga sevardheter men de flesta ar trista saker. Vi besoker Hues Fastning som ar omgiven av en 2 meter tjock och 10 km lang mur samt vallgrav. Den byggdes i borjan av 1800-talet och mycket ar ruiner nu men portarna och flaggtornet ar kvar eller sa ar det restaurerat. I omradet runt Hue finns flera gamla gravplaster som nu fungerar som sevardheter. Vi besoker Tomb of Tu Duc vilket egentligen var ett lyxigt sommarhus med enorm tradgard. Det fungerade ju som sa att ledarna pa 1800-talet byggde enorma gravplatser at sig sjalva. Antagligen for alla pengar som gick att uppbringa pa den tiden. Och sa blev omradet sa trevligt och vackert att de levde dar aven under sin livstid.

Vi besoker ocksa Ho Quyen vilket ar ruinerna av en arena dar kungligheter kunde se strider mellan elefanter och tigrar. Och bara for att spa pa hur korkade dessa manniskor var sa fick tigrarna strida utan klor och tander for att elefanterna alltid skulle vinna. Elefanterna symbolerade pa den tiden ledarnas kraft. Vid sista fotot vid sista sevardheten gar min kamera sonder. Och av nagon konstig anledning far jag feber och blir forkyld sa jag blir liggande i sangen i nagra dagar.

Hues Fastning med flaggtorn och vallgrav.

Perfume River rinner genom Hue.

Dag 747.
Det ar mycket trafik ut ur Hue. En motorcykel med packning gar i marken. Det ar inte forsta gangen jag ser en vurpa. Som tur ar kor de ganska sakta. Enormt varmt igen. Vi stannar i skuggan ofta och dricker. Vi narmar oss bergskedjan Truong Son som anfaller fran vast. Det dyker upp en stor sjo oster om oss och det ligger nagra mindre trabatar och skvalpar i vattenkanten. Vaxtligheten ar knallgront och det mycket vackert. Vi cyklar over nagra sma minipass med harliga vyer. Kommer till den lilla badorten Lan Co och en tjej som ager ett hotell forstar inte att vi inte vill ha hjalp att hitta boende trots att jag sager det 20 ganger. Vi valjer givetvis ett annat hotell och checkar in pa en Resort precis vid havet. Det ar flera mil fin sandstrand och vi hoppar i havet men vattnet ar lite val svalt. Hojdmeter 210.

Narmar oss den lilla badorten Lan Co och bergskedjan Truong Son.

Dag 748.

Motorvagen fortsatter i en 6 km lang tunnel till Danang. Vi borjar stigningen upp till Hai Van Pass. Vi startar tidigt och till en borjan flaktar det behagligt. Vyerna ner over Lan Co ar kalas. Solen gassar och temperaturen stiger och min forkylning gor sig pamind. Efter 200 hojdmeter och halva backen kan jag inte cykla langre utan borjar ga. Termometern som visserligen ar i solen visar langt over 40 grader. Vi passerar flera sma backar dar vi stannar och badar for att kyla av oss. Trots att jag gar sakta ar det sa jobbigt att jag blir helt groggy. Det finns nastan ingen skugga men sa fort ett trad hanger over vagen stannar vi och vilar. Backen fortsatter i 10 km och vyerna ar super hela vagen upp till passet 496 meter over havet. Pa toppen kryllar det av forsaljare som saljer allt mojligt med det finns kall dryck och det ar det viktiga. Efter lite vila rullar vi ner pa andra sidan.

Utsikt bakat over Lan Co fran vagen upp till Hai Van Pass.

Vi ser Danangs byggnader breda ut sig 15 km bort. Vi cyklar precis bredvid havet pa en gangbana dar vi ar sjalva. Badstranden ar indelad i sektioner dar man far bada inom sma omraden dar det ocksa sitter en sysslolos badvakt. Havet ar okant for starka strommar. Vi parkerar hojarna och tar ett dopp och nu ar vattnet betydligt varmare och grymt skont. Plotsligt blir vi jattehungriga och stannar vid en restaurang. Jag bestaller ris med gronsaker vilket jag tror att dom uppfattar eftersom de repeterar det jag sagt pa engelska. Men efter en stund kommer de ut med en stor gryta fullproppad med skaldjur.

40 graders varme, forkylning och 10 km backe holl pa att knacka mig.

Vi har bara 100 kronor kvar och jag blir nervos for vad det kan kosta. Stortar in for att ta reda pa det och far till svar att det kostar 500 kr eller om de menar 5000 kr. Problem. Jag slanger fram alla pengar vi har och ar beredd att pysa utan att ata. Men sa tar de bara en del av pengarna, motsvarande 50 kr och ar nojda med det. De har bara lite svart for det har med antalet nollor. 164,000 dong och 16,400,000 dong ar en viss skllnad. Vi cyklar genom Danangs trafikmyller till Han River dar vi far ett kanonrum pa vaning 8. Imorgon ska jag hamta mamma pa flygplatsen och det ar dags for 2 veckors semester i Danang och Hoi An som ligger 25 km soderut. Hojdmeter 470.