Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2012-03-31. Phong Nha-Ke Bang NP, Vietnam.

Nr 46. Dag 716-727.

Dag 716. 19 mars 2012.
Av flera vagar ut ur Hanoi valjer vi en av de mindre. Den saknar tung trafik men det ar rorigt med mycket motorcyklister. Vi kor om en amerikansk cyklist med enormt mycket packning och det ar hans forsta cykeldag. Efter 20 km blir vagen smalare och det kanns annu rorigare i vagkanten dar asfalten stundtals ar trasig. Vi ser manga cyklande skolbarn i skoluniform som bestar av en traningsoverallsjacka. Passerar en liten tjej som laser en bok samtidigt som hon cyklar. Vadret ar bra. Vi skymtar risodlingar ibland men det ar oftast jarnvag eller bebyggelse bredvid vagen. Vid 40 km svanger vi ut pa motorvagen AH1 och trafiken blir tung, ljudnivan hog och vi far motvind. Kommer fram till staden Phuly och det forsta hotellet vi stannar vid ar fullt. Det andra kan de ingen engelska pa utan svarar ja pa alla vara fragor. Hur mycket kostar det per natt? Yes. Vart kan vi stalla vara cyklar? Yes. Men det tredje hotellet ar bra. Hojdmeter 40.

Pa vag ut ur Hanoi.

Dag 717.

Amerikanen star och packar sin cykel utanfor hotellet nar jag kommer ner for att kopa frukost. Lite senare ar vi ocksa pa vag. Det regnar lite smatt och asfalten ar blot och tackt av ett tunt lager lera. Det ar mindre trafik an igar men vagen smal och vi passerar flera vagbyggen dar det ar grus eller lervag. En bit ut pa risfalten ser vi nagot som liknar en cykelbana och efter nagra kilometer hittar vi dit. Plotsligt ar det mycket trevligare cykling men cykelbanan tar snart slut och samtidigt smaller en eker bak for mig. Men det gar att cykla vidare.

Vi kommer ifatt amerikanen igen. Hans cykelvaskor ar inte sa stora men han cyklar med ryggsack och pa ramen mellan styret och sadeln har han lyckats spanna fast en resvaska. Han svettas kopiost men sa har han generator pa framdacket och baklyset paslaget. Pa ryggsacken har han solceller och pa toppen av den stora vaskan framfor sig sitter tva rejala lampor och en flackt. Vi cyklar ihop ett tag. Han tycker att det har avsnittet av vagen ar riktigt otackt. Och han sager att han inte kan stanna for da ramlar han och det forstar jag da tyngdpunkten hamnat aningen hogt. Vagen torkar upp och det gar snabbt att hitta hotell i Ninh Binh dar de dessutom tvattar vara hojar for 5 kronor styck. Hojdmeter 40.

Dag 718-719.

Runt Ninh Binh finns flera bra sevardheter i form av grottor, tempel och vacker natur. Nummer ett ar omradet Tam Coc och en battur pa Ngo Dong River bland risodlingar och kalkstensberg. Det ar en stracka pa 2 km som man aker tur och retur i roddbat och med vietnamesiska tjejer som ror med fotterna. Vattennivan pa risfalten ar densamma som i floden och det hela liknar en grund sjo. Det ar enormt vackert och turen passerar genom 3 grottor varav den langsta ar 127 meter. Det som inte ar lika bra ar att det ar ungefar 500 andra batar pa floden samtidigt. De flesta fulla med vietnamesiska turister som skriker hello nar de ser en vasterlanning. Och sa finns de vanliga ingredienserna med dryga forsaljare som kommer upp langs baten och tjejen som ror vill givetvis ha mer pengar an vad vi gjort upp fran borjan. Dock en helt okej tur aven om man givetvis hellre paddlat kajak sjalv.

Omradet Tam Coc och Ngo Dong River utanfor Ninh Binh.

Flodturen pa 2x2 km langs Ngo Dong River passerar genom 3 kalkstensgrottor.

Dag 720.

Det bor 5 franska cyklister pa hotellet ocksa men 3 av dem saknar cyklar da dessa forsvann pa tagresan hit. Men hojarna ska dyka upp under dagen har de blivit lovade. Vi ger oss av i regn men vagen ar asfalt. Efter 10 km borjar det blasa kraftigt at alla hall samtidigt men efter ett tag far vi stark medvind. Vagen ar okej men efter nagra kortare partier grus, lera och bruna polar ar vi skitigare an nagonsin. Stannar vid en affar och koper farska baguetter och tonfisk till lunch. Upptacker samtidigt att Olya har punktering bak och lagar den. Det slutar att regna. Mycket trafik pa eftermiddagen med manga stressade busschaufforer som hamrar pa tutan. Antagligen vill val alla passagerare i bussarna att de ska kora lite lugnare. Och alla utanfor bussarna ocksa. Ja egentligen alla utom just busschaufforerna. Naturen ar grona risfalt och mindre bergskullar med trad. Hittar ett litet men bra hotellrum i Thanh Hoa. Hojdmeter 130.

Dag 721.

Vid 8 km far Olya punktering igen. Nu har jag trottnat pa hennes kinesiska dack och satter pa mitt reservdack med ny slang men det passar inte hundra. Ventilen ar for kraftig och det blir lite studsigt. Vadret ar bra. Vagen ar bra. Och trafiken lugn. Kanske for att det ar lordag. Vagen kantas av bostadshus och sma affarer och bakom dessa stora falt med risodlingar. Vi stannar och ater lunch i en restaurang och nar vi ska betala kostar det tredubbelt mot normalt. Egentligen ska man gora upp om priset innan men det tog sa lang tid att bestalla att vi inte orkade. Vi star och vantar ut varandra for vi vill inte betala 60 kr for nagot som ska kosta 20 kr. Till slut ger vi dem 30 kr och drar och de ser fortfarande sura ut trots att vi har betalat for mycket. Checkar in och bar upp grejerna till ett myggrum i den lilla byn Hoang Mai men byter till ett battre hotell nar det visar sig vara valdigt viktigt att vi inte laser fast cyklarna i nagonting. Hojdmeter 60.

Vi har stannat for att laga en punktering. Och en vietnames har stannat for att kolla in oss.

Dag 722.

Fortsatt samma natur med stora risfalt och bergskullar en bit bort. Mindre bebyggelse och battre vader med torrare luft. Vi moter lastbilar med hundratals skallande hundar i flera vaningar. Och vi blir omkorda av motorcyklar med levande grisar i sma burar. Risfalten forsvinner tillfalligt och det blir andra grodor. Mojligen bonor. Vi handlar yoghurt och ater musli pa akrarna. Trafiken okar nar vi narmar oss Vinh och efter lite letande hittar vi ett okej hotell nara en ovanligt stor mataffar och KFC som far sta for kvallsmaten. Hojdmeter 60.

Tillfalligt avbrott till alla risodlingar. Bonor kanske?

Dag 723-724.

Vila i Vinh med 437,000 folk. Vi slappar mest pa hotellrummet men gor nagra vandor till varuhuset Big C dar matutbudet ar bra. Det fungerar ungefar som i Kina nar vi ska handla. Alla stirrar och nagra forsoker ta reda pa vad vi har i korgen samt att barn forfoljer oss. Ett fotbollsteam bor pa var vaning och nar de forstar att det ar utlanningar i vart rum forsoker de oppna den lasta dorren utan att lyckas.

Dag 725.

Tjugosex grader och moln. Fortsatt lite trafik. Bra asfalt och mer akermark an bebyggelse. Det ar mycket kor och bufflar langs vagen. Pa risfalten verkar de inte fa vara. Passerar flera floder och smala backar dar tjejer fiskar med sma nat. Vet dock inte om det ar fisk dom fiskar. Blir stoppade av polisen men de ar bara nyfikna pa var vi kommer ifran och vart vi ar pa vag. Stannar 2 km fore Ha Tinh pa ett av resans basta hotellrum. Det ar bade stort, rent och har vy over grona omgivningar i utkanten av staden. Hojdmeter 60.

Gristransport.

Dag 726.

Soldis och varmt. Bred vagren och lagom trafik. Det ar fortsatt samma landskap med enorma risodlingar. Hela landskapet ar uppbyggt kring dessa risfalt som ar indelade i ett gigantiskt rutmonster med smala stigar emellan. Vagen ar langa rakstrackor och vietnameserna fortsatter att skrika hello eller bonjour outtrottligt. Hotellen i staden Ky Anh ligger helt fel i prisniva och vi fortsatter att cykla da det ar ljust ett tag till. Men vi hittar snart ett enkelt stalle med trevlig agare. Han skjutsar mig till och med pa sin motorcykel tillbaka till staden for att handla. Och samtidigt passar han pa att stanna och saga hej till manga han kanner. Antagligen for att visa att han har utlandska gaster pa hotellet eller om det ar for att jag sitter pa hans motorcykel. Hojdmeter 100.

Normalt landskap i Vietnam. Flackt och stora risfalt.

Dag 727.

Fortsatt varmt och skont. Efter nagra kilometer gar Olyas pakethallare sonder. Den var lagad sedan tidigare och nu stannar vi vid en Hondamekaniker som lagar den provisoriska lagningen provisoriskt med ett par varv staltrad. Efter 20 km ser vi havet for forsta gangen sedan omstarten i Hanoi trots att vagen gatt valdigt nara vid flera tillfallen. Vi fikar och tittar pa vagorna i en timma pa den ode och breda sandstranden. Vagen blir lite mer kuperad. Efter Ba Don svanger vi av AH1 och foljer en liten och backig skogsvag i 15 km till den lilla byn Cu Nam dar vi tankt checka in pa Phong Nha Farmstay. Dessvarre ar hotellet fullbokat och vi hamnar i annexet. Byn Cu Nam ligger granne med Phong Nha-Ke Bang nationalpark dar nagra av varldens storsta grottor finns. Vi ska besoka dem och efter nagra dagars vila fortsatter vi soderut mot Hue, Danang och Hoi An. Hojdmeter 300.