Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2011-06-22. Kathmandu, Nepal.

Nr 130. Dag 406-416.

Dag 406-416
. 14 maj 2011 -.
Vandringsdag 24. Leden fortsatter pa grusvag ut ur Tatopani pa 1190 meters hojd i en kvart. For forsta gangen blir vi osakra pa vagen. Inga skyltar och tokig tidsangivelse i guideboken. Men vi hittar en dam som pekar in oss pa ratt stig. Over floden Kali Gandaki, in i en ny dal dar det sitter en skylt och sedan brant uppfor. Leden ar blandat vacker stig och nybyggd grusvag som plojt sonder landskapet. Dalen blir bredare med en del terassodlingar. Passerar nagra byar. Det ar gront och vackert. Luften ar varm men morka moln jagar oss. Vi kommer in i djungelskog nar stigen blir stentrappor och regnet anfaller. Vi gar i regn i nagra timmar och konstant uppfor. Sent pa eftermiddagen nar vi Ghorepani 2870 meter. Vi har da gjort 1820 hojdmeter och vandringens storsta motlut. Pa kvallen ar det massivt skyfall. Tid 8:30.

Dag 25. Vaknar strax efter 05 och har fran sangen en sanslos vy over dalen vi vandrat samt Dhaulagiri 8167 meter som ligger 3 mil bort. Det ar vilodag och vi strosar omkring i byn som ar liten och trevlig med vyer at tva hall da den ligger pa en kam. Ser en tjej, som vandrat i djungeln utanfor stigen, plocka blodiglar fran sina stovlar. Monsunen ar pa vag och likasa horder av blodiglar. De ar inte farliga bara lite obehagliga ifall de kommer pa huden och man inte hinner fa bort dem innan de borjar dricka.

Dag 26. Ovanfor Ghorepani ligger Poon Hill vilket ar Annapurnas basta viewpoint. Vi startar 04:30 i morker samtidigt som manga andra. Det ar bra stig och det tar 45 minuter upp till toppen pa 3210 meter. Solen ar pa vag upp och vyerna ar tokfeta. Nordvast och pa andra sidan Kali Gandaki dalen ar det som vackrast och dar ser vi fran vanster Gurja Peak 7193 meter, Dhaulagiri 4, 5, 3 och 2, alla toppar runt 7700 meter. Dhaulagiri 1, 8167 meter samt Tukuche 6920 meter. Oster om Kali Gandaki och rakt norrut ligger Nilgiri 6940 meter, Annapurna 1, 8091 meter, Annapurna south 7219 meter och Hiunchuli 6441 meter. Samt att vi i nordost for forsta gangen ser toppen pa ett av nepals vackraste berg, Machhapuchhare 6997 meter. Berget gor sig inte speciellt bra tidigt pa morgonen fran den har vinkeln da solen gar upp bakom.

Det ar ungefar 50 personer pa kullen. Vi stannar i flera timmar for att fota och blir ensamma efter 7 da de flesta gar ner igen. Forutom tva brittiska tjejer som kommer upp samtidigt som molnen drar in vid 9. De hade valt fel stig och gick nedfor i ett par timmar innan de insag att de inte var pa vag mot toppen. Samma vag ner igen till Ghorepani. Pa eftermiddagen blir det nytt osregn och en stor engelsk grupp kommer genomblota till lodgen. Vandringstid 1:15.

Tidig morgon och mycket folk pa Poon Hill 3210 meter. Dhaulagiri 8167 meter i bakgrunden.

Dag 27. Vi lamnar nu Annapurna Circuit som har 4 timmar till narmaste vag. Var led pyser in i skogen och gar uppfor till en kam dar vyerna ar ungefar desamma som fran Ghorepani och Poon Hill. Mycket trevlig vandring langs kammen med Dhaulagiri pa vanster sida och hela nepalesiska laglandet till hoger. Vid superklart vader kan man se anda till Indien men inte nu trots fint vader da det ar dis pa hall. Brant ner i skogen pa hala stigar med lov och rotter. Det vaxer mossa pa traden och faglarna sjunger. Leden gar lange bredvid en fors med standiga vattenfall. Kommer ut ur skogen och landskapet ar grona kullar med djungel. Klattring pa stentrappor upp till Tadopani 2710 meter. Inga bra lodger men en vacker kvall. Tid 5:00.

Dag 28. Fin morgon med vy over Annapurna och Machhapuchhare fran frukostbordet. Leden fortsatter i skog bland mer lov och rotter pa blot mark. Nedfor i 800 hojdmeter forbi en del grona terasser fulla av getter. Over floden Khumnu Khola 1930 meter och brant upp pa andra sidan pa stentrappor men med inslag av nagra flacka partier. Det blir molnigt. Dalen vi gar i ar en sidodal till Modidalen som vi ocksa ser och som Annapurna Sanctuary foljer, vandringsleden som vi ska fortsatta pa. Vi kliver over en kam och pa andra sidan ligger Chhomrong 2210 meter i ytterligare en vacker sidodal och utspritt langs en lang bergssida. Saftiga skyfall pa eftermiddagen. Tid 4:45.

Dag 29. Ner genom Chhomrong i moln och over en liten flod pa gammal bro. Vadret svanger fort och det blir sol, varmt och fuktigt. Svettig klattring pa stentrappor. Supervy bakat over dalen med Chhomrongs alla hus och lodger pa en gron bergssida. Svanger in i Modidalen nar Machhapuchhares topp blir synlig. Leden gar hogt ovan floden Modi Khola i harlig djungelskog. Stannar och rekar blodiglar sa ofta vi kommer ihag. Kraftigt regn. Passerar byn Bamboo dar de flesta andra stannar. Det ar mer folk langs den har leden. Annu mer regn och lera med luriga rotter. Mycket blota stannar vi i Doban 2500 meter. Byarna vi passerar nu ar bara nagra lodger, inga bofasta. Tid 5:45.

Djungelskog. Annapurna Sanctuary trek.

Dag 30. Moln redan pa morgonen. Dimman hanger som tussar ovanfor djungelns tradtoppar och langs bergssidorna. Tajt canyon med manga langa vattenfall. Smal led i skog, blott och fuktigt. Standigt uppfor och over sma backar pa rangliga broar av hala tradstammar. Ibland ser vi Modi Khola langt ner i dalen. Far en blodigel pa byxorna men ser den i tid. Gar forbi nagra lodger som kallas Himalayan Hotel. Passerar flera lavinfarliga omraden utan att stanna. Nya lodger i Deorali. Traden blir mindre och snart ar vi over tradgransen. Bergssidorna blir brantare och leden gar i niva med floden men inga vyer pa grund av moln och dimma. Korsar floden och checkar in i Machhapuchhare base camp 3700 meter. Nagot baslager ar det daremot inte da det ar forbjudet att klattra berget. Tid 5:30.

Lite bokig bro.

Dag 31. Manga startar fore soluppgangen for att hinna till ledens vandpunkt, Annapurna base camp, ta nagra bilder och borja ga ner igen. Vi startar tidigt men ar nog sist. Knallbla himmel och fantastiskt vackert. Precis bredvid oss har vi Machhapuchhare men coolast ar Annapurna south 7219 meter vars delvis vita bergssida traffas av solens morgonstralar. Det ar aven blickfanget langst upp i dalen nu nar leden svanger vast efter att ha gatt rakt norrut i tva dagar. Svagt uppfor och lattgatt bredvid en fors. Marken kryllar av grona vaxter och blommor i olika farger. Vi moter manga vandrare som ar pa vag ner. Moln och dimma anlander samtidigt som vi till Annapurna base camp 4130 meter.

Pa vag mot Annapurna base camp. Annapurna south 7219 meter.

Annapurna base camp ligger langst in i dalen och omradet heter Annapurna Sanctuary. Lodgerna ligger pa kanten till en glaciarmoran som borjar nedanfor Annapurnas 1 lodrata sydvagg. Det ar 360 graders vy av berg och de mest tongivande ar Annapurna south, Annapurna 1 samt Machhapuchhare. Utover dessa ser vi ett tiotal 6 och 7000 meters berg. Det ar dimma hela dagen men pa kvallen spricker det upp hyggligt och vi kan fota Machhapuchhare i kvallsol inlindat i nagra moln. Kul folk i lodgen och god appelpaj. Tid 2:15.

Machhapuchhare 6997 meter i kvallssol.

Dag 32. Vandringens kallaste natt med 6 plusgrader pa rummet. Moln och dimma redan vid soluppgangen. Det spricker upp ibland och vi knapper bilder sa gott det gar. Beslutar oss for att stanna tills vadret blir fotovanligt, eventuellt nagra natter till. Men helt plotsligt forsvinner dimman och vi lyckas plata sa att vi blir nojda. Det ar inte molnfritt men tillrackligt bra. Annapurna south och Annapurna 1 ar maktigt nara. Bakom lodgerna ligger en liten sjo som bergen blanker i. Packar ihop och checkar ut. Nu ar det tre dagars vandring till narmaste vag.

Annapurna 1, 8091 meter tittar fram mellan molnen.

Dalen fylls av dimma och kall vind nar vi lamnar Annapurna base camp. Nagra hundar gor oss sallskap i forhoppning att fa kex. Passerar Machhapuchhare base camp. Kommer ner till tradgransen. Det regnar stundtals men blir varmare. In i djungelskogen och varje timma passerar vi lodger. Dimman lattar till slut. Det gar dubbelt sa fort pa nervagen. Letar standigt blodiglar pa kangor och ben. Sent pa eftermiddagen hor vi aska bakom oss. Gar om en vandrare vars knan har gett upp fullstandigt. Ner over floden Chhomrong Khola 1860 meter och vi har da gjort mer an 2000 hojdmeter ner. Seg klattring upp till lodgerna i Chhomrong 2210 meter. Tid 8:30.

Dag 33. Upp genom Chhomrong till en kam. Mer upp langs kammen och in i en ny dal. Vadret ar bra. Lang vag ner till floden Khumnu Khola 1810 meter. Moter nagra mulkaravaner. Fina terasser. Tokvarm klattring i skog till Kumrong Danda 2220 meter dar vi ser nasta destination. Svagt ner. Moln drar in. Kommer fram till Gandruk 1990 meter som ligger vackert i sidan av Modidalen och med vyer norrut mot de vita bergen. Stor kullig by med manga lodger samt en gammal del med trevliga stenhus. Regn pa eftermiddagen. Tid 4:45.

Gamla stan i Gandruk 1990 meter.

Dag 34. Leden gar brant nedfor. Det ar mycket hus och grona terasser. Pa en del ser vi stora bufflar som plojer i lera. Majsodlingar ar pa vag att bli risodlingar. Det ar fint vader och varmt. Vi far information om en strejk och att det inte gar nagra bussar till Pokhara dit vi ar pa vag. Kommer ner till Modi Khola och leden foljer floden. Det ar harligt flackt hela vagen till de stora byarna Birethanti och Naya Pul 1000 meter dar vandringen slutar. Tid 3:30.

Stor strejk i hela Nepal. Det ar tamligen vanligt. Inga fordon pa vagarna. Men en kille som trotsar forbudet dyker upp och skjutsar oss dyrt till Naudanda vilket ar halvvags till Pokhara. Vi gar de sista 5 timmarna i besvarande hetta men med fina vyer. Vi kommer in hogt ovan Pokhara och den stora sjon Phewa Tal. Barn blir helt vilda nar de ser oss. Inte sa vanligt med turister har. De vill ha pennor och sweets eller bara prata. Tre mindre grabbar irriterar mig lite for lange och nar de till slut slanger stenar efter oss byter jag ryggan mot benen pa ryggen och skrammer in dem i djungeln dar de kan leka med blodiglarna istallet.

Fin avslutning dock bredvid sjon och in i Pokhara som ar sallsynt trevligt utan trafik. Dusch, kinamat och en riktig sang kanns fantastiskt bra. Nu ar det dags for 8 dagars rafting nedfor Sun Kosi floden i Ostra Nepal.