Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2011-06-10. Kathmandu, Nepal.

Nr 29. Dag 393-405.

Dag 393-405
. 1 maj 2011 -.
Vandringsdag 11. Vi lamnar byn Bragha 3470 meter 06:15 med latt packning. Vadret ar super. Stigen ar bra med lagom lutning och det ar skyltat Ice Lake. Vyerna blir battre ju hogre vi kommer. Vila varje 200 hojdmeter. Kakar morotskaka vid 4200 meter med molnfri vy over Annapurnamassivet pa andra sidan Marsyangdidalen. Passerar ett baslager fullt med talt och med nepaleser som letar efter en insekt innehallande ett extremt dyrt lakemedel. Nar en sjo vid 4600 meter och det ar enormt vackert med 7500-meters topparna Annapurna 2, 3, 4 och Gangapurna blankande i vattnet. Fortsatter 10 minuter till dagens vandpunkt, en storre istackt sjo men den ar inte fullt sa vacker. Moln drar in samt att det borjar blasa men det ar lattgatt nedfor. Trevlig vy aven pa nedvagen over dalen samt byarna Bragha och Manang. Tid 7:30.

Pa vag upp mot Ice Lake. Dagstur fran Bragha. Annapurnamassivet i bakgrunden. Till vanster Annapurna II, 7937 meter och toppen lite till hoger om mitten ar Annapurna IV, 7525 meter.

Ice Lake ar tva sjoar. En frusen inte sa vacker. Samt denna. Hojd 4600 meter. Toppen bakom molnen ar Annapurna III, 7555 meter och den synbara toppen Ganggapurna, 7454 meter.

Dag 12. Tar en ny vilodag sa att vi kan fota byn i bra vader. Omradet ar fantastiskt vackert. Stor bred dal med floden Marsyangdi Kholas grona vatten. Annapurnamassivet lyser vitt med sno och is. Och den gamla byn Bragha med sma stenhus byggda ovanpa varandra langs en bergssluttning. Hogst upp i byn finns ett litet tempel samt eroderade klippformationer. Omradet ar torrt men dar det finns vatten ar det gront och nagra enstaka jakar betar for fullt.

Byn Bragha, 3470 meter och langt upp i Marsyangdidalen. En halvtimma fore Manang.

Dag 13. Svagt motlut upp till Manang 3540 meter. Lite motvind vilket ar ovanligt samt en del moln. Stor by men folktomt. Ser fullpackade mulor som gar karavan. Mer upp. Valdigt vacker vy bakat ner over floden och Manang som ligger pa en liten plata i sidan av dalen. Vi ar nu over tradgransen och det som vaxer ar mindre vaxter oftast med taggar. Svanger norr och upp i dalen Jarsang Khola. I en sidodal ser vi jakar och getter. Vi moter nagra lopare som kommer springande med lilten ryggsack och nummerlapp. Checkar in i Yak Kharka 4020 meter och gar en acklimatiseringstur vidare upp i dalen. Tid 4:30 och 1:30.

Dag 14. Leden fortsatter upp i dalen, passerar byn Ledtar. Skraar hogt over floden pa brant bergssida. Naturen ar nu sten och grus och vadret ar perfekt. Ser getter med stora fargglada horn. Ser ut att vara malade med sprayburk men jag vet inte. Brant ner, korsar floden Jarsang Khola och lika brant upp pa andra sidan. Det gar sakta uppfor i den tunna luften. Leden flackar ut och skraar vidare bland landslides och langa partier av stenskravel. Nagra andra vandrare har ungefar samma fart som vi. Hittar rum i dalens sista by Thorung Phedi 4540 meter. Gor en acklimatiseringstur upp till 4700 meter. Alla andra gor samma sak. Mycket folk i lodgen pa kvallen. Det finns wifi internet och det ar en mysig stamning. Det finns bara tva lodger och de vandrare vi sett de senaste dagarna ar nu samlade. Tid 4:00 och 1:15.

Dag 15. Kallaste natten hittills men anda 8 plusgrader. Vi kommer ivag 05:15 precis nar det blir ljust och ungefar samtidigt som de flesta andra. Leden ar brant grusstig och serpentiner. Vi gar sakta men haller stadig fart. Tva koreanskor passerar oss pa varsin hast och med en guide som gar. Vid 4800 meter nar vi high camp dar det finns en lodge. Olya ar trott sa jag tar hennes ryggsack ocksa. Leden traverserar nagra snofalt men annars ar det grus och sten och manlandskap. En av koreanskornas hast har halkat och ramlat och tjejen har slagit skallen i en sten och mar pyton.

Vadret ar inte perfekt men vyerna ar okej med vita berg bade nara och pa hall. Leden svanger och kringlar sig forbi ett omrade med kullar innan vi nar passet Thorung La 5416 meter. Vi far en ny vy ner i nasta dal och toppen ar full av fargglada boneflaggor. Vi stannar for fika och foto lange. Efter en timma kommer koreatjejerna ridande och med humoret i botten. Brak uppstar. Tjejernas guide, en nepales, ar pa vag att sanka en av tjejerna med en valdsam hoger, hon med varsta huvudvarken fran nicken med stenen.

Passet Thorung La, 5416 meter och Annapurna Circuits hogsta punkt.

Jag och en hollandare rycker in eftersom tjejerna ar forsvarslosa. Hollandaren ar enorm sa jag tror att guiden ska lugna sig kvickt. Men istallet dyker nagra andra nepaleser upp och som verkar tycka att det ar helt ratt att sanka bruden. Jag ar inte direkt forvanad da nepalesernas intelligens ofta ligger pa grasrotsniva. Dessvarre anar jag att koreanskorna inte heller har alla hastar hemma. Nar jag forsoker reda ut vad problemet ar vill guiden forst krossa mitt huvud med en stor sten men jag lyckas lugna honom. En av tjejerna vill inte betala for sin hast eftersom den halkat och hon gjort sig illa. Priset ar 1350 kr per hast upp till passet. Nar jag val har situationen klar for mig snackar jag allvar med de inblandade och de kommer overens om en liten sankning av priset och alla ar glada igen. I alla fall alla utom koreanskorna.

Vadret ar battre pa andra sidan passet. Skon lutning nedfor pa grusstig. Fantastisk dal. Torrt och gron bruna farger. Vi ser Dhaulagiri 8167 meter. Det ar det attonde 8000-meters berget jag ser. Kanske inte sa mycket att skryta over da det finns klattrare som toppat alla 14. Efter nagra timmar nedfor kommer vi till byn Muktinath 3800 meter eller Ranipauwa dar vi checkar in och som ligger nagra stenkast langre ner pa 3710 meters hojd. I Muktinath finns ett stort populart tempel. Det ar vamt och det finns grusvag, jeepar, motorcyklar, affarer, restauranger, souvenirstand och massor av hotell och plotsligt ar vi i civilisationen. Tid 9:00.

Pa vag ner fran Thorung La i Jhong Valley.

Dag 16. Vilodag. Grymt vader pa morgonen nar vi ater frukost pa hotellets tak med utsikt over dalarna Jhong Valley och Kali Gandaki som vi ska fortsatta vandra i. Dhaulagiri och nagra andra berg sticker upp pa andra sidan dalen men ar relativt langt bort. Vi besoker Muktinath tempel som ar nepalesiska Himalayas viktigaste religiosa samlingsplats for bade buddhister och hinduer. Templet ar utspritt pa ett storre omrade men inte speciellt vackert. Det verkar besokas mest av hinduer som ska bada i tva olika pooler och sedan springa igenom en lang rad av vad det verkar, kalla duschar. Det saknas omkladningsrum men dessvarre ar tjejerna som byter om infor badet lite aldre och lungorna hanger som taxoron. Har kunde det ju ha varit lite battre vyer. Vacker solnedgang pa kvallen bakom Dhaulagiri och berget Tukuche 6920 meter.

Dag 17. Lamnar Ranipauwa och gar ner i dalen forbi den gamla byn Jharkot. Ser varken skyltar eller nagra andra vandrare. Nastan alla andra har hoppat in i en jeep och avslutat sin tur. Leden gar omvaxlande pa grusvag och stigar och vi tappar den nagra ganger. Dalen ar bred med branta bergssidor av sten och grus ner mot floden Jhong Khola. Bergssidorna ar fyllda med grottor som inte anvands langre. Det borjar blasa kraftigt och det blir obehagligt for ogonen. Byn Kagbeni 2840 meter ar en gron oas i korsningen Jhong Valley och Kali Gandaki. I norr fortsatter dalen upp mot Mustang. Byn ar ett myller av gamla stenhus. Vi bor fint och jag passar pa att ata jakburgare pa YakDonald's. Tid 3:00.

Dag 18. Fantastisk morgon. Dalen ar torr men det finns stora grona omraden som bevattnas. Leden pyser nu soderut och ar grusvag men vi gar langa strackor i den uttorkade flodbadden. Det borjar blasa otrevligt redan fore lunch. Kommer till Jomsom 2760 meter som ar dalens stora centrum med flygplats. Letar boende men blir illa bemotta. Fram till nu har det varit buddhister i stort sett varje lodge. Mycket trevliga. Nu ar det hinduer och de verkar inte vilja ha nagra gaster. Och det ar dyrt. Internetcafeet ar inte oppet och den enda bankomaten trasig. Vi gar vidare pa grusvag och nu blaser det upp till 12 meter per sekund. Kommer till byn Marpha 2680 meter som ocksa lyser gront da falten far vatten fran ett kanalsystem. Tid 6:30.

Dag 19. Vila i Marpha. Byn ar valdigt trevlig och bestar av vitmalade stenhus med smala grander och ligger vackert i hornet av Kali Gandaki. Som tur ar gar vagen inte igenom byn och det gor stor skillnad. Dalen Kali Gandaki har varit Nepals popularaste vandringsomrade men med den nya vagen forsvann nastan alla vandrare. Nu i maj passerar cirka 40 personer per dag de kontrollstationer som vi maste visa vara tillstand i.

Dag 20. Gar en bit grusvag sedan hangbro och over till den ostra sidan av floden for att undvika vagen. Hamnar lite overraskande i barrskog. Det ar gront och hastar betar pa angarna. Uppfor till Chimang. Fin vy bakat och upp i dalen. Vi skymtar Dhaulagiris topp bakom molnen. Nerfor och vandring bredvid floden. Mitt i floden ser vi ett gang gamar som smaskar och brakar om ett stort kadaver. Det ar en harlig show tills en nepales kommer och kastar sten pa faglarna. Korsar floden igen och gar grusvag till Tukuche 2580 meter. Flera otrevliga lodgeagare men vi hittar till slut ett bra stalle som aven har supergod appelpaj. Tid 4:00.

Kali Gandaki dalen. Foto fran Chimang, nagon timma soder om Marpha.

Dag 21. Vadret ar kalas men det blaser redan pa morgonen. Passerar byn Larjung. Leden vaxlande grusvag och flodbadd. Flodbadden ar upp mot 200 meter bred och med bara nagra faror vatten. Resten ar sten och grus. Ser nagra andra trekkare. Korsar floden. Kommer ner under tradgransen. Gron vandring genom flera sma byar. Barn tjatar om sweets och pen och har sa gjort under hela vandringen att jag borjar bli forbannad. Ett tag undrade jag om de trodde att jag var den dar Barbies pojkvann Pen. Stannar i Kalopani 2530 meter. Tid 4:20.

Dag 22. Startar tidigt utan packning upp mot Dhulu Danda, en viewpoint. Det ska ta 25 minuter men efter en timma ger vi upp. Vi ar da pa 3000 meter och hogt over viewpointen som inte ar utmarkt med boneflaggor vilket jag trodde. Vyerna ar dock bra. Ser bergen Dhaulagiri, Tukuche och tre 7000-meters toppar pa Nilgiri. Och Annapurna 1, 8091 meter. Samt Kali Gandaki dalen som gar i gront runt Kalopani. Med packning igen gar leden svagt nedfor pa grusvag utan trafik. Barrskog bredvid vagen. Ser nagra enorma landslides. Ankommer Ghasa 2100 meter vid lunchtid. Regnar lite pa kvallen. Tid 1:45 och 2:45.

Dag 23. Kort bit grusvag. Over floden pa hangbro. Foljer mulstig uthuggen i berget. Vackert och mysigt. Leden gar upp och ner tills den borjar droppa ordentligt. Passerar sma byar. Moter bufflar. Vadret ar bla himmel och det blir varmt. Ser kaktusar och massor av odlor. Korsar floden igen. Grusvag utan trafik. Den mesta trafiken verkar vara pa morgonen. Landskapet blir kulligt och ar gront blandat med en del landslides. Foljer floden in till Tatopani 1190 meter.

Get ar nog det vanligaste husdjuret i Annapurna.

Klimatet ar nu hett och fuktigt. Det ar flygfan i luften, spindlar pa vaggarna och grodor pa marken. I Tatopani finns varma kallor som man kan bada i men trots att jag sett fram emot det i flera ar hoppar jag badet. Det ar for varmt och allt annat an en mysig pool, en halv decimeter fran nya vagen. Imorgon lamnar leden vagen och drar upp pa hojd igen. Vi ska upp och kika pa den klassiska vyn fran Poon Hill. Samt lamna Annapurna Circuit och ta oss till nasta led, Annapurna Sanctuary.