Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2011-05-27. Kathmandu, Nepal.

Nr 28. Dag 365-392.

Dag 365-392
. 3 april 2011 -.
Allt ar inte bra med Kathmandu. Luften ar kass. Trafiken ar kaos. Ljudnivan obehaglig. Det ar for mycket folk, bilar och motorcyklar. Manga ljuger, tigger och erbjuder viskande i orat smoke, nice girls och nagot som de kallar everything men som jag inte testat. Vattnet ar gift. Och det finns knappt nagon elektricitet. Men jag trivs. Klimatet ar bra. Himalaya ar nara. Det finns bra mat, bra cafeer, bra boende, grymma bokaffarer och det ar framfor allt valdigt billigt. Och turisterna som ar har har samma intressen som jag med resor, berg och fjallvandring.

Turistomradet Thamel i Kathmandu.

Sitter och ater en eftermiddag pa Kathmandu guest house. Dyrt men bra mat. 24-arigt bombnedslag fran Australien kommer till mitt bord. Ar Du ensam? Ehh ja. Kan jag sla mig ner? Ehh ja. Jo alltsa jag kom just hit och nar jag gick ut pa gatan blev jag nastan overkord samt overfallen av flera forsaljare. Jag behover nagon som har lite koll och som kan visa mig staden. Har Du tid? Holl pa att svalja gaffeln. Vi pos till Swayambhunath, ett tempel fullt med apor och Bodhnath, buddhistisk motesplats. Men de flesta dagarna bestar av sovmorgon, internet, god mat, lasa bok och traffa nagon kompis over en fika. Gor en dagstur till Shivapuri och promenerar i bergsknallarna som ar granne med huvudstaden. Samt besoker Bhakatapur, Nepals gamla huvudstad och en av de basta sevardheterna i omradet med flera tempel och langa gator av gamla trevliga byggnader.

Jag traffar Olya fran Kazakstan och vi bildar team for en vandring i Annapurnaomradet. Bussresan till ledens startpunkt Besi Sahar tar 7 timmar och ar lika trevlig som vanligt. Vagen ar trasig. Det ar tokmycket trafik. Det ar varmt och hog ljudniva och det stinker nar vi passerar mindre byar. Men landskapet ar vackert och det fungerar utmarkt att smyga ut ett badkar av fantomendoft utan att nagon anar att det ar jag som har en kass mage.

Vandringsdag 1. Vi lamnar Besi Sahar pa 800 meters hojd 07:30 och det ar kalasvader och redan varmt. Det ar gront, faglarna kvittrar och jag njuter av att hora sulornas knaster mot gruset. Omvaxlande stig och grusvag med knapp busstrafik. Vi foljer floden Marsyangdi Khola. Dalen vi gar i heter ocksa Marsyangdi. Majsfalt, flera byar med enkla lodger och vi skymtar nagra hoga vita berg pa hall. Barn tigger och vill ha godis och pengar. Det blir varmare och varmare och vi ser bufflar som badar i lerpolar for att fa svalka. Mitt pa dagen borjar det blasa kraftigt och det blir grus i ogonen.

Leden som heter Annapurna Circuit fortsatter uppfor pa grusvag och sedan pa smala stigar bland grona majsterasser till Bahundanda 1270 meter. Vi valjer mellan tva olika lodger och fastnar for en med harlig vy over dalen och alla majsterasser. Ett av de mysigaste stallen jag bott pa. Rummet kostar 4.50 kr natten. Lite senare pa kvallen anlander ett par som flytt fran grannlodgen och som vi nastan valde. En grupp om 35 israeler har flyttat in och ljudnivan har natt smartgransen. Var lodgeagaren forklarar att israeler pratar med varandra aven om de ar pa var sida tradgarden varav en sitter pa toaletten. Tid 7:30.

Nedre delen av Marsyangdidalen och vandring langs floden Marsyangdi Khola.

Dag 2. Majsterasserna blir annu mer imponerande. Gront overallt och bla himmel igen. Leden gar forst ner och letar sig sedan upp hogt over dalen langs branta bergssidor. Vi lunchar i byn Ghermu. Jag fragar om de har kyckling som finns pa menyn. Jepp inga problem. Efter nagra minuter kommer kokspersonalen barande pa en vit vacker kyckling och skar halsen av den mitt framfor ogenen pa mig. Kniven ar slo och det tar cirka en minut samtidigt som kycklingen kampar for att komma loss. Kanns sadar. Korsar floden vid Syange, grusvag och uppfor pa branta genvagar. Borjar blasa kraftigt igen mitt pa dagen. Checkar in i byn Jagat 1330 meter med kalasvy over floden som ligger i botten pa dalen som nu blivit en smal canyon. Tid 6:00.

Majsterasser strax efter Bahundanda. Dag 2 pa Annapurna Circuit.

Dag 3. Forst grusvag sedan finns det tva vagar att valja mellan och vi valjer den gamla leden utan vag som ar gronare och vackrare. Forst uppfor sedan plan vandring bland banantrad med utsikt over maktiga vattenfall pa andra sidan dalen. Brant ner for att korsa och folja floden. Jag tar ett kort kallt dopp. Uppfor igen och stark vind igen. Barare slapar omkring pa stora delar till ett plattak pa ryggen vilka fungerar som perfekta vindfangare. Ser en ledsen hast med blodande och brutet ben. Brant upp till byn Tal 1700 meter som ligger i ett horn av dalen som tillfalligt har en platt och bred botten. Tid 4:45.

Marsyangdidalen och byn Tal.

Dag 4. Smal led pa brant klippa. Vackert bakat mot Tal med Marsyaingdiflodens smaragdgrona vatten. Fint vader men dis. Moter karavaner med mulor. Vi blir stoppade i byn Karte och tvingas vanta i 30 minuter pa grund av sprangningar till ny vag. Vagbygget stor en hel del. Dar naturen varit gron ser det nu ut som ett slagfalt med grus och sten at alla hall och kanter. Vagen ar inte klar an men om nagra ar ska den ga hela vagen till Manang langt upp i dalen. Efter att ha gatt norrut i tre dagar svanger leden nu vast. Svagt uppfor pa bred stig och vi skymtar Annapurnamassivet for forsta gangen bakom diset. Stannar i Danaque 2210 meter. Tid 5:45.

Dag 5. Uppfor pa bred vag i skog. Fint vader men dis igen. Bakat ser vi Manaslu 8156 meter. Ser en hel del andra vandrare men mestadels gar vi sjalva. Mer uppfor pa grusstig i barr och rhododendronskog. Passerar byn Thanchowk som ar full av blommande appeltrad och grona angar. Moter mulor som bar ved. I byn Koto passerar dalen Nar-Phu som bar ivag norrut. Checkar in i Chame 2710 meter i mysig bungalow. Tid 5:45.

Dag 6, Vilodag i Chame. Ater frukost pa verandan och laser bok med utsikt over Manaslu. Vadret ar underbart pa morgonen och formiddagen men sedan borjar det blasa igen. Har ett svenskt par som grannar.

Dag 7. Uppfor pa bred stig i granskog. Gar bredvid Marsyangdi Khola och har tillfalliga vyer over vita berg. Passerar byn Bhratang som bestar av stenhus. Leden svanger norrut en kort bit och vi far en maktig vy over Paungda danda klippan som ar 1500 meter hog och helt slat men inte lodrat. Leden uthuggen i bergvagg strax ovan floden. Sedan fin vandring i mer granskog i dalens botten som nu ar bredare igen. Checkar in i Pisang 3240 meter. Gar en promenad till Upper Pisang hundra meter upp da himlen oppnar sig med regn och hagel och vi passar pa att smita in pa en lodge och njuta varm appelpaj. Tid 6:00.

Dag 8. Gar en fotorunda i Upper Pisang i stralande vader. Sedan flack vandring i barrskog. Passerar en liten men vacker sjo. Dalen ar nu bredare och oppnare. Soder om oss ser vi bergen Annapurna 2, 7937 meter, Annapurna 4, 7525 meter, Annapurna 3, 7555 meter och Gangapurna, 7454 meter. Serpentiner upp till stenbyn Ghyaru 3670 meter och nu borjar hojden kannas. Skraar flackt hogt over Marsyangdidalen som blivit torrare. Maktiga vyer at bada hall. Lite nedfor till Ngawal, en till mysig by av stenhus. Forsta boendet utan dusch. Tid 5:00.

Barrskog och liten sjo strax efter Pisang.

Annapurna Circuit mellan Pisang och Ngawal.

Dag 9. Skraar ner i dalen med vy over Annapurnamassivet. Flackt genom skog full av getter pa frukostmote. Torrt landskap med branta farggranna bergssluttningar. Varmt och fint vader. Foljer floden i dalens botten. Forbi byn Mungji och check in i Bragha 3470 meter. Far ett guldrum for 9 kr pa Hotel New Yak med vyer i tre vaderstrack sa att vi ser dalen at bada hallen samt Annapurnamassivet. Gor en promenad upp till byn Manang 3540 meter som ar omradets stora by med mer an 500 hus. Tid 3:00.

Annapurnamassivet och Marsyangdidalen mellan Ngawal och Bragha.

Dag 10. Vilodag i Bragha. Planerade en dagstur upp till tva sjoar men vadret ar daligt. Vi siktar pa att ga imorgon istallet och sedan bar det ivag in i en ny dal och upp mot Thorung La passet som ar ledens provning och hogsta punkt pa 5416 meter.