Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2011-04-12. Kathmandu, Nepal.

Nr 26. Dag 344-354.

Dag 344
. 13 mars 2011.
Vandringsdag 1. Taxi till flygplatsen. Koar lange for att komma fram till sakerhetskontrollen som bara ar dar for syns skull. Att smyga med en artelleripjas av grov kaliber skulle nog funka bara man sager att det ar nagot annat. Flygbolaget har flyttat oss fran forsta till andra flyg vilket ska avga en timma senare, cirka 08:00. Antagligen har nagon mutat sig fore eller sa ar det en av alla dessa broder eller kusiner som fatt fortur. Nervos vantan pa om vi ska fa flyga da det ar moln men efter ytterligare lite forsening ar det till slut dags. Buss till det lilla Dornierplanet och 30 minuter flyg fran Kathmandu till Lukla. Landningsbanan lutar 12 grader och vi landar uppfor for att hinna stanna fore bergvaggen som ar slutet pa banan.

Lukla ligger pa 2800 meters hojd och leden borjar i samma steg som vi kliver ut fran flygplatsen. Det ar jag och mina kompisar Daniel, Jonas och Per. Vi fixar till vara packningar och gar genom byn som kantas av hotell, barer, vandringsbutiker, folk och nagra enstaka jakar. Vadret ar bra, det gar latt nedfor och omgivningarna ar grona terassodlingar. Leden foljer Dudh Kosi floden som vi ser langt ner i dalen. Vi passerar genom flera byar fulla med lodger. Gar over nagra hangbroar. Ser stora malade stenar som vi gar pa vanster sida om for att hanga med i den lokala kulturen. Vi gar sakta, fotar mycket och fikar pa ett mysigt hak med bord utomhus. Lugn start och alla mar bra nar vi kommer fram till Phakding, 2650 meter och forsta overnattningen. Tid 3:30.

Starten i Lukla. Jag, Daniel, Jonas och Per.

Dag 345.

Dag 2. Vi traffar en svensk utanfor lodgen som ar pa vag ner och som sager att Namchebacken ar det varsta motlut som finns. Vi kommer dit imorgon. Phakding ar mysigt pa morgonen med harlig luft och barn som leker ute langs huvudgatan. Leden korsar floden och fortsatter i skog. Det ar fa andra vandrare. Vadret ar bra och vi har fina vyer over floden och det 6608 meter hoga berget Thamserku langre upp i dalen. Vi tar det aterigen lugnt, forsoker vanja oss vid hojden och det ar inga problem att samla gruppen for en halvtimmas fika ute i solen. Det kryllar av lodger som erbjuder black tea och coconut biscuits for nastan inga pengar alls. Over floden igen och en liten klattring upp till byn Monjo 2840 meter dar vi checkar in pa en fin lodge med dusch pa rummet. Vadret blir samre pa eftermiddagen nar vi slappar pa rummen. Tid 3:15.

Dag 346.

Dag 3. Sol men blasigt. Vi betalar nationalparksavgift och visar vara vandringstillstand vid entren till Sagarmatha nationalpark. Leden letar sig ner till floden och foljer den ett tag, det ar fortfarande Dudh Kosi. Vi kommer till sista hangbron och moter samtidigt flera jakkaravaner sa vi far vanta. Namchebacken ar 600 hojdmeter av bred grus och stenstig i skog med stundtals fina vyer over flod och berg. En del barare pa vag upp kommer med enorma lass vilka ska vaga nagonstans mellan 70 och 110 kg.

Vi gar sakta och pausar varje hundra hojdmeter och med ett langre stopp mitt i backen dar nagra damer saljer farska clementiner. Det ar inte speciellt jobbigt och vi kommer upp till Namche Bazaar 3440 meter och mar bra. Checkar in, ater spaghetti och pyser ivag pa acklimatiseringstur upp till 3600 meter dar vi stannar i en timma. Vadret har blivit samre och killarna funderar over vad vi haller pa med nar vi bara hanger for att lapa hojd. Tid 4:30 samt 1:45.

Dag 347.

Dag 4. Namche Bazaar ar en fantastisk by och ser ut som en hastsko med hus i en halv ring langs en lang sluttning och med vyer over Thamserku och Kongde Ri 6187 meter. Vi har acklimatiseringsdag och foljer en kam upp till Shyangboche flygplats 3800 meter. Och vidare till ett hotell dar vi fikar utomhus med vy over omradets vackraste berg Ama Dablam 6812 meter, Lhotse 8501 meter samt Mount Everest 8850 meter. Vadret ar fullstandigt klockrent. Vi fortsatter till byarna Khumjung och Khunde och vi ar som hogst 3900 meter over havet innan vi vander tillbaka till Namche. Tid 6:30.

Dag 348.

Dag 5. Uppfor och ut ur Namche och leden skraar hogt ovan Dudh Kosi med Ama Dablam i dalens forlangning. Vadret ar bra och vyerna toppklass. Nagra andra grupper startar samtidigt och det ar en del folk pa leden. Genom rhododendronskog som inte har borjat blomma an. Ner over floden och in i Tengboches mordarbacke, 600 hojdmeter upp till 3870 meter. En nepalesisk guide som vi ser flera ganger ar helt plakat och ska till Island Peak. Vi far inte fota honom idag da han inte ar i toppform.

Annars ar det oftast tjejerna som inte vill bli fotade. Det ar nagon kulturell pryl om att de tror att vi ska skriva ut bilden pa papper och torka oss i arslet med den. Det ar varmt och gar segt uppfor. Tengboche har ett fint kloster som vi ognar svag uppmarksamhet. Daremot finns ett konditori som vi besoker langre. Vadret blir samre med dimma nar vi kommer in i ny rhododendronskog. Sno, lera och mycket halt forst nedfor och sedan flack vandring. Korsar floden Imja Khola pa hog bro, klattrar en bit och i stark dimma kommer vi till Pangboche 3860 meter. Tid 8:30.

Har precis lamnat Namche Bazaar. Ama Dablam, 6812 meter i blickfanget.

Dag 349.

Dag 6. Bra vader men nagra moln redan pa morgonen. Fin led hogt over Imja Khola. Hamnar bakom en karavan med jakar och tvingas ga sakta till byn Orsho dar vi fikar. Jag skojar lite med Danne nar vi fikar. Nagra jakar passerar bakom hans rygg och cool som han ar tittar han at ett annat hall da jag kor in ett finger hart i ryggen pa karln sa att han studsar upp och ar pa vag att inleda nagon forklaring till jaken att sluta upp med det dar. Kul for oss andra.

Upp pa en plata och vadret blir samre. Ner och over Imja Khola i moln och dimma och sen en kort klattring upp till byn Dingboche 4360 meter dar vi checkar in. Pyser ivag pa ny acklimatiseringstur efter lunch till 4500 meter dar vi stannar en timma i dimman. Precis nar vi ska ner spricker himlen upp i nagra fa sekunder och vi ser toppen av Ama Dablam mycket nara oss. Otroligt haftigt. Grabbarna och speciellt Per har lite obehag i huvudet under eftermiddagen och kvallen vilket ar symptom pa hojdsjuka men inget som maste atgardas. Tid 3:45 samt 1:45.

Dag 350.

Dag 7. Varmt ute trots hojden. Sol med inslag av moln. Vi svanger av fran Everest base camp leden och upp i Imjadalen bredvid floden Imja Khola. Det ar svag lutning och vi gar sakta. Hojden kanns ordentligt nu. Pa andra sidan floden reser sig Ama Dablam som ser lite annorlunda ut mot tidigare da vi kommit runt berget. Langst upp i dalen ser vi Island Peak 6189 meter. Det ar 5 km till Chhukung pa 4730 meters hojd vilket tar 2,5 timma. Checkar in pa lodgen Chhukung Resort med sanslos vy over Ama Dablam. Gor en acklimatiseringstur upp till 4900 meter dar vi vilar i en timma. Vadret ar aterigen dimma och vid nagra tillfallen ser vi Ama Dablam titta fram. Per och Jonas ar ordentligt tunga i huvudena pa kvallen och vill vila imorgon. Tid 2:30 samt 2:00.

Dag 351. Text: Daniel Mansour.

Dag 8. Jag och Magnus beger oss av fran Chhukung 06:45 i riktning mot Chhukung Ri, vilket ar vandringens hogsta topp på 5546 meter. Min natt har praglats av somnloshet. En kombination av forvantan men aven besvarande krypningar i kroppen på grund av hojden. Sa jag ar inte direkt utsovd nar vi startar. Jonas och Per kor en vilodag da bada har symptom av hojdsjuka. Klokt val. Vi mots av tjocka moln och isande vindar direkt på morgonen sa full utrustning i form av skaljacka, balaclava, mossa och handskar ar en forutsattning.

Om jag forst trodde att hojden skulle bli den avgorande utmaningen fick jag snabbt andra uppfattning da de mycket kalla vindarna ar ett storre bekymmer. Upp till 5300 meter kanns hojden overkomlig, men de sista 250 hojdmetrarna visar sig bli en riktig provning. 09:35 efter knappt 3 timmar så nar vi den efterlangtade toppen och belonas av en helt otrolig vy over nagra av de hogsta bergen i varlden. Narmast oss mot norr har vi Nuptse 7861 meter och Lhotse 8501 meter. Osterut ser vi Island Peak och Makalu 8463 meter. Pa andra sidan dalen finns Ama Dablam och vi kan se hela vagen ner till Dingboche och Tengboche. De tjocka molnen gor det svart for solen att skapa de mest kulora vyerna, men de graa lite morkare kontrasterna ger en annan sorts maktighet som ar minst lika inspirerande. Vi stannar en halvtimma pa toppen for att sedan snabbt bege oss ner och spendera resten av dagen i vila och lasa bok. Tid 5:15. //Daniel M.

Dag 352.

Dag 9. Nu mar alla relativt bra igen. Det har kommit nagra centimeter nysno under natten. Himlen ar knallbla och det ar sa vackert som det kan bli. Hela gruppen gor ett forsok pa Chhukung Ri. Danne har fart under sulorna och forsvinner upp forst. Jonas, Per och jag gar sakta. Leden borjar brant men flackar sedan ut en stund innan det blir serpentiner upp till en sadel pa 5400 meter. Jonas och Per ar bra groggy av hojden men bada kampar febrilt med att klara sista branta kammen upp till toppen 5546 meter. Det ar fortsatt kalasvader och vyerna ar annu battre an igar med sol, nysno och 360 grader berg. Vi tar det piano ner. Jonas far mycket ont i huvudet men det gar over med huvudvarkstabletter och tva timmars vila. Vi packar ihop, checkar ut och gar Imja dalen ner till Dingboche vilket gar dubbelt sa fort mot nar vi gick upp. En del moln kommer in pa eftermiddagen och vi lyckas ta nagra harliga bilder med dal, moln och hoga snotackta bergstoppar i kvallssol. Tid 6:00 samt 1:30.

Pa vag upp for Chhukung Ri. Ama Dablam i bakgrunden.

Pa toppen av Chhukung Ri, 5546 meter.

Dag 353.
Dag 10. Guldvader. Vi ar nu inne pa Everestleden igen. Kort klattring upp till kanten pa Pherichedalen. Bakom oss har vi Ama Dablam. Hundra meter ner i dalen ligger byn Pheriche. Och pa andra sidan dalen har bergen Taboche 6542 meter och Cholatse 6443 meter dykt upp. Det ar svagt uppfor. Vi passerar nagra laga stenhus. Vi ser jakar som slickar i sig gras oavbrutet. Svanger upp i en ny dal och ska bara passera en flod till Duglha men vi ser aldrig nar leden svanger och kommer lite for langt. Beslutar att korsa floden utan att anvanda bron och det gar bra men pa andra sidan ar det brant och ett par raviner att korsa sa humoret hamnar tillfalligt langst ner i ryggsackarna. Vi kommer in pa leden igen mitt i Duglhas mordarbacke. Backen ar bara 200 hojdmeter men pa den har hojden, upp till 4800 meter kanns allt jobbigt aven om vara ryggsackar inte vager sa mycket.

Val uppe vilar vi vid en stor minnesplats for omkomna klattrare i omradet. Leden flackar ut, det ar flackar med sno och is och stundtals halt. Vi ser berget Pumori 7165 meter langst upp i den allt smalare dalen med branta bergssidor bredvid oss. Checkar in i Lobuche 4930 meter och vi far ett 4-baddsrum for forsta gangen. Normal ar det dubbelrum. Danne kanner sig vissen pa eftermiddagen och blir annu samre pa kvallen med andnod och magont samt att han spyr. Det ar med storsta sakerhet hojdsjuka sa vi beslutar att Danne och jag ska ga ner. Vi packar ihop och kommer ivag klockan 21 i kolmorker och med pannlampor. Det gar bra att hitta tills vi nastan ar framme i Duglha 4620 meter da vi vimsar lite i morkret for att hitta lodgen. Vi knackar pa dorren i en halvtimma sa att alla vaknar utom de som kan oppna. Men vi hittar ett olast rum och lagger oss for att sova och haller tummarna for att Danne inte ska bli samre under natten sa att vi maste fortsatte ner annu mer. Tid 4:45 samt 1:00.

Pherichedalen.

Jak och berget Cholatse, 6443 meter.

Dag 354.
Dag 11. Det ar noll grader pa rummet under natten. Daniel mar battre. Vadret ar bra. Vi gar upp for mordarbacken igen samt sista flacken till Lobuche. Vilar resten av dagen i lodgen. Jonas och Per har gatt till toppen Kala Pattar 5545 meter i perfekt vader och kommer nojda tillbaka pa eftermiddagen. Imorgon ska Daniel och jag forsoka ta bade Kala Pattar och Everest base camp. Jonas och Per planerar sovmorgon. Jonas hoppar over base camp och ska ga till Dzonglha vilket ar inledningen pa passovergangen till Gokyo. Per ska ansluta till mig och Daniel i Gorak Shep dit det ar tva timmars vandring och dar det ar tankt att Daniel och jag ska passera mitt pa dagen. Det ar i alla fall var plan.

Pa vag tillbaka till Lobuche. Pumori 7165 meter uppe till vanster.