Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2011-03-23. Lobuche, Nepal.

Nr 25. Dag 328-343.

Dag 328-343
. 25 februari 2011 -.
Vandringsdag 14. Det ar moln, minusgrader och hard sno nar vi lamnar Gokyo, latt nedfor. Forbi sjoarna, moter en stor grupp fran Australien. Korsar Dudh Kosi pa en liten bro men floden ar tanig har uppe. Vi valjer att ga den ostra sidan om dalen dar solen stekt bort det mesta av snon. Klattrar en bit och leden fortsatter hogt och brant over bade dal och flod. Ater lunch pa basic stalle i minibyn Thare med spektakulart lage hogt upp pa den branta bergssidan. Det var har min vandrarkompis villade bort sig for 6 ar sedan, hamnade i floden, brot armen och tillbringade en natt pa en stor sten mitt i floden. Det borjar snoa kraftigt men det ar inga problem att hitta.

Enormt cool led med en del branta passager. Efter nagra timmar moter vi en dam som inte kan sluta skratta nar hon ser mitt isiga ansikte. Forbi Phortse 3810 meter och leden vander upp igen och svanger in och ut runt olika krokar pa den evigt branta bergssidan. Det snoar fortfarande och ar halt och lite lurigt stundtals. Moter tre jakforare med fyra jakar varav en vagrar att ga. Jag forsoker skramma ivag den men det funkar inte. Kommer fram till Ovre Pangboche 3960 meter och hittar en klockren lodge dar vi blir sjalva. Strul utanfor lodgen med en jak som inte gillar oss och som jag maste kasta snoboll pa for att kunna passera. Tid 9:00.

Dag 15. En halv decimeter nysno. Lite moln men valdigt vackert. Ama Dablam pa andra sidan dalen. Det ar lordag och en liten grabb som ar ledig fran skolan gar med oss en bit och tranar sin engelska. Kommer ner pa Everest base camps originalled och det ar ordenligt upptrampad. Passerar nagra byar. Gar over en kulle och kommer in i en stor bred dal med byn Pheriche 4240 meter. Det ar manga lodger och ett sjukhus men vi ser inga andra vandrare. Fikar pa det enda stallet som verkar oppet. Bla himmel nar vi fortsatter upp i dalen, blixtrande vackert med nysno, Ama Dablam och en ny stor favorit, berget Taboche 6542 meter till vanster om oss.

Lang seg backe upp i ny dal och till den lilla byn Dughla 4620 meter dar vi ater inne da det kommer bade moln och vind. Direkt efter Dughla kommer en av omradets mordarbackar. Tvahundra hojdmeter och vi passerar nagra tjejer som skriker ut sin frustration da de knappt kommer uppat. Ovanfor backen ar ett omrade med minnesstenar over klattrare som omkommit, framst pa Everest. Ser Scott Fischers stora sten. Han var en av de som omkom i katastrofen 1996. Flackt och latt sista biten upp till Lobuche 4930 meter. Vi undviker en lodge som ar proppfull och bor nastan ensamma istallet. Tid 6:15.

Dag 16. Minus 12 grader pa rummet. Startar 05:00 i morker och pannlampor. Svagt uppfor, blasigt och kallt men bra led i snon. Det ljusnar, vi tar oss over en moran och kommer till dalens sista by, Gorak Shep 5160 meter. Ater frukost. Brant klattring upp mot en ny topp, det ar enormt blasigt och kallt. Vi ser en lavin pa andra sidan dalen pa berget Nuptse. Vaderprognosen har sagt minus 30 grader. Solen nar oss precis fore toppen Kala Pattar 5545 meter. Vi ar sjalva och det ar sa dar otroligt vackert igen. Vi ser Mount Everest, Isfallet, Baslagret, Nuptse 7861 meter, Ama Dablam, Khumbuglaciaren och precis bakom oss berget Pumori 7165 meter. Det ar en del moln men det stor inte. Samre ar det med en matstation som de satt upp precis bredvid toppen. Det ar femte gangen jag ar har och det ar ungefar lika fint varje gang.

Mer vandrare kommer. Vi gar ner. Lunchar i Gorak Shep, vadret blir super och vi tar samma vag tillbaka over moran och ner i dalen till Loboche. Tid 7:30. En halvtimma fore Loboche motte vi en vandrare som fragade hur langt det var kvar till Gorak Shep. En och en halv timma sa vi. Vi gick en bit och sag efter en stund att karln knappt rorde sig. Jag gick tillbaka och fragade om allt stod ratt till och tilla att i den dar farten tar det 3-4 timmar till Loboche. Bad honom vanda om men han ville fortsatta. Allt var bra och det hade tagit honom tre timmar hit fran Loboche.

Vy fran Kala Pattar 5545 meter. Khumbuglaciaren och berget mitt i bild ar Ama Dablam 6812 meter.

Dag 17. Minus 13,6 grader pa rummet. Men vi sover bra med sovsack och filtar. Sen start pa sno och is och det ar ordentligt halt. Kanonvader. Ner till Dughla och sen gor vi en harlig kamvandring ovanfor Pherichedalen och det ar aterigen bergen Taboche och Ama Dablam som ar vackrast. Kommer fram till Imjadalen med den stora byn Dingboche 4360 meter dar vi ater. Finns ett internetcafe som oppnar for sasongen imorgon. Svagt uppfor bland stenbumlingar men leden ar bra. Det ar mindre sno i den har dalen. Ser berget Island Peak i dalens forlanging. Berget som vi snart ska prova. Har blivit ombedda att checka in pa Panorama Lodge i Chhukung 4730 meter dar vi ocksa ska hyra utrustning. Stangt. Valjer en annan lodge istallet med en san dar farlig toa som man kan ramla ner i om man kommer in pa muggen i for hog fart. Tid 5:30.

Vandring ovanfor Pherichedalen pa vag mot Dingboche.

Dag 18. Varmare i rummet har. Bara minus 9. Ny toppbestigning. Inte mycket sno i borjan. Latt att ga. Bra vader och mycket vackert. Svarare med mer sno och brantare ju hogre vi kommer. Nar en sadel pa 5450 meter och jag blir tillfalligt knockad av en virvelvind. Foljer en kam med losa stenblock och maste anvanda handerna ibland. Kommer upp pa Chhukung Ri 5546 meter och med Nuptses lodrata sydvagg bakom oss. Enormt vackert med Imjadalen, Ama Dablam, Island Peak och en hel del andra vita berg och stora glaciarer. Vi ser aven en liten sjo langre upp i dalen som ar snotackt. Vi ar sjalva pa toppen och stanner i 40 minuter. Forsiktigt ner langs kammen och vidare i djup sno innan vi nar barmark och Chhukung. Tid 4:00.

Vy fran Chhukung Ri 5546 meter. Island Peak ar det morka berget till vanster i bild med basen precis bredvid den snotackta sjon.

Jag pa Chhukung Ri. Nuptse 7861 meter i bakgrunden.

Dag 19. Vila i Chhukung. Traffar en kille fran Australien och en kille fran Frankrike som aven de ska bestiga Island Peak med samma schema som oss. Pa kvallen kommer var guide Gara med tva barare/kokskillar.

Dag 20. Forsoker fa tag i utrustning till bestigningen. Gar inte sa bra. Hittar kangor som antagligen ar fran 1953 ars expedition med Tenzing och Hillary. Men vi skramlar ihop ett kit som far funka. Vi gar sakta upp langs en moran. Det ar vyer i borjan men vi kommer in i sma dalgangar och ser inte sa mycket. Vadret ar okej. Vi forsoker ga sakta och pausa ofta sa att bararna som gick fore ska hinna fram och satta upp taltet och laga mat. Men det funkar inte. Vi kommer fram forst anda. Island Peak baslager ligger pa 4970 meter. Slar upp taltet och hoppar in i skydd av vinden. Blir serverade lunch i taltet och det ar ren njutning. Tar en promenad upp pa en moranrygg och ser den stora sjon Imja Tsho som haller pa att svamma over och som ar omradets stora sakerhetsrisk. Forskare ar radda att sjon snart ska fara ner i dalen som en lodrat tsunami. Ater middag och fixar till packningen sa att vi kan starta snabbt i natt.

Tar en promenad ovanfor Island Peak base camp och kollar in sjon Imja Tsho som haller pa att svamma over.

Dag 21. Jag har svart att sova. Det ar minus 8,5 grader ute och det ar nagra grader mer an vad min sovsack klarar. Jag hor australiensern ga ivag 00:15. En timma senare pyser fransmannen ivag. Vi gar upp 01:20 och far te och bra frukost pa sangen. Klar pa oss och borjar bestigningen 02:15. Det ar stjarnklart, kanns inte speciellt kallt men det blaser en del mellan varven. Guiden haller perfekt fart. Det ar brant men behagligt. Jag bar bade min och tyskens packning for att oka vara chanser att na toppen.

Vi passerar fransmannen som ser helt slut ut men som sager att allt kanns bra. Lite senare ar vi ifatt australiensarn och han ar helt tagen av nagra branta passager. Han har tva guider och vid en svar brant passage hugger de steg i isfrusen sno. Gara sanker farten och borjar pausa ofta och jag fragar om vi maste vanta pa de andra. Svar nej. Vi kommer upp till 5900 meter dar glaciaren borjar samtidigt som det blir ljust. Tar pa oss klatterselar och stegjarn. Nar vi ar klara kommer de andra och Gara vill att vi vantar pa dem. Jag blir kall och borjar frysa.

Det ar fyra guider totalt. Tre av dem pyser ivag upp pa glaciaren for att satta upp fasta rep. Vi andra knyter in oss i ett replag och kliver ut pa glaciaren. Bade australiensarn och fransmannen ramlar direkt och jag antar att de aldrig gatt med stegjarn. Brant upp till ett sprickomrade och ner igen mellan tva enorma sprickor. Det blaser kraftigt och tysken bli sittande pa huk mellan tva sprickor en stund innan han tar mod och gar vidare. Efter ett tag tappar han stegjarnen. Vara kangor ar for daliga. Vi blir staende ett tag. Tappar bort de andra guiderna och vet inte vart ga bland alla sprickor. Star och visslar i 15 minuter innan vi far kontakt med dem. Jag fryser hund. En guide kommer ner och visar vagen. Australiensarn far nog. Det har ar inte min grej sager han. Kallar ner sina tva guider som jobbar med de fasta repen och gar ner till baslagret.

Vi andra fortsatter upp. Daniel tappar stegjarnen igen. Tiden tickar och det ar fortsatt kallt. Solen kommer aldrig upp da det ar moln. Vi tar oss upp till lite drygt 6000 meter dar en stor vagg borjar. Jag ger mina stegjarn till Daniel sa att han ska kunna klattra mot toppen. Jag har ju varit dar forut. Men det ar fortfarande inte speciellt brant sa jag hanger pa utan stegjarn. Vi kopplar in oss pa de fasta repen med jumars. En manick som gor att vi bara kan ta oss upp pa repet. Ramlar vi sa stannar vi dar vi ar.

Andra replangan blir brantare men det funkar fortfarande utan stegjarn. Hoppar over en glaciarspricka och kommer upp till en storre utbuktning i isen dar en guide jobbar med sakringarna pa andra sidan. Vi ar ungefar 150 hojdmeter fran toppen och jag hinner precis tanka att vi grejar nog det har. Da skriker Gara att det inte gar att satta sakringar langre pa grund av att isen ar for hard. Sa vi ger upp. Hojdmataren star pa 6030 meter men vi ar nog aningen hogre. Kanns surt att avbryta men det hade aven varit svart att ga sista kammen mot toppen i den har vinden.

Firar oss ner pa de fasta repen samtidigt som vi hoppar over en spricka. Pa fullt inte lika brant sno och is kopplar vi in oss i replag igen och tar samma vag tillbaka bland sprickor och hard vind. Bara en bokig passage utan stegjarn men jag far hjalp av de andra som lanar mig ytterligare en isyxa samt hugger steg i isen. Lang jobbig vandring ner till baslagret. Far mat och vilar innan vi packar ihop och gar i snoovader till Chhukung dar vi valdigt trotta multibestaller fran middagsmenyn. Tid 14:30.

Pa vag upp mot vaggen pa Island Peak. Vi klattrade bara cirka 30 hojdmeter hogre an vad guiderna mitt i bild befinner sig. Syns som tva prickar. Toppen ar den vita kullen langst till hoger pa kammen.

Dag 22. Battre vader men fortsatt blasigt. Nu ar leden mestadels snofri och det gar fort ner till Dingboche och Pangboche. Korsar floden Imja Khola och gar uppfor i skugga, lera och rhododendronskog till Tengboche 3870 meter. Har finns ett stort kloster som vi inte undersoker narmare. Ater lunch ute och en hast kommer fram till bordet och halsar. Lang vag ner till Imja Khola och vi moter flera stora grupper med vandrare, barare och guider. Over floden och ett par hundra hojdmeters stigning i skog. Sedan flackt och hogt upp over en dal hela vagen in till Namche Bazaar med fina vyer i dalens forlangning. Checkar in och far samma rum som for tva veckor sedan. Varmt och fullt med syre i luften. Tid 7:45.

Dag 23. Underbar morgon med tyst och harlig vandring nerfor Namchebacken. Darefter moter vi mycket barare med enorma laster och flera stora grupper med vandrare. Lilla hogsasongen ar i antagande. Den stora hogsasongen ar pa hosten. Vi ar ovana med varmen och tysken har det kampigt. God lunch i Phakding och fortsatt mycket folk under hela dagen. Tuff stigning sista biten upp till Lukla 2800 meter dar vandringen slutar. Vi checkar in precis bredvid flygplatsen. Nar jag star pa lodgens balkong ar det fem meter till vingen pa narmaste flygplan. Tid 6:45.

Gront och terasser en halvtimma fore Lukla och slutet pa vandringen.

Flyget till Kathmandu tar 30 minuter och det ar fina vyer och speciellt kul att fran luften se delar av leden vi vandrat. Vi har tur och far plats pa det underbara Kathmandu guest house. Ater god mat, slappar och uppdaterar oss pa internet. Traffar flera av de personer som vi traffat langs vandringen. Bland annat de engelska tjejerna och killarna fran Island Peak. Vi gar pa casino och jag gar plus. Tysken reser till Pokhara for att flyga glidskarm. Jag far ett mejl nar han kommer fram att han borde tagit med sig passet ocksa. Jag aker ut till flygplatsen igen och hamtar tre av mina basta polare som kommit fran Sverige. Imorgon tar vi flyget till Lukla for en 17-dagarsvandring i Everestomradet.