Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2011-03-11. Kathmandu, Nepal.

Nr 24. Dag 314-327.

Dag 314-327
. 11 februari 2011 -.
Resan till Jiri borjar struligt. Forsta taxichaffisen vill ha 50 kr fran hotellet till busstationen och sager att alla andra ar mycket dyrare. Vi letar vidare och hittar en kille som bara vill ha 15 kr. Tyvarr blir vi avslappta pa fel busstation och innan vi inser det hinner chaffisen pysa. Vilket kanske var bra i sammanhanget. Bussresan till Jiri har tidigare beskrivits som vandringens svaraste dag. Sa ar det inte langre. Nu finns det en buss som kallas super express. 200 km pa 8 timmar. Rokfritt. Fortare gar inte att kora i den har trafiken och pa de har vagarna som ar skakiga, kurviga och enormt backiga. Pa motande bussar ser vi getter som forsoker halla balansen pa taket utan nagot som helst skyddsnat. Det ar tysken fran turen i Tibet och jag som ska vandra den klassiska leden Everest base camp trek med start i Jiri vilket ar originalstarten pa leden och dar bilvagen slutade under manga ar.

Vandringsdag 1. Jiri ligger pa 2100 meters hojd och vi ar de enda som startar idag. Forst grusvag sen stig upp over ett litet pass 2440 meter. Det ar tyst och vi gar bland gardar i bruna och grona terassodlingar. Barn fragar efter pennor, vi ser en del getter och tuppar och vi hejar pa vanliga manniskor i behagligt skont vader. Passerar floden Khimti Khola vid byn Shivalaya 1770 meter och ater lunch. Brant stigning i torr lera. Fin vy bak mot Shivalaya. Backen tar 3 timmar, moln drar in och vi passerar passet Deorali 2705 meter innan det blir brant ner till byn Bhandar 2200 meter dar vi checkar in. Tid 8:30. Traffar tva engelska tjejer pa lodgen pa kvallen som gatt hit pa tva dagar.

Dag 2. Dimma pa morgonen men den pressas bort av solen. Latt nedfor bland gardar och akermark. Passerar de engelska tjejerna. Leden skraar langs en brant bergssida och det ar fin vy ner i en djup dal. Vi moter barn pa vag till skolan. Ser nagra apor. Leden letar sig ner till floden Likhu Khola och foljer den till byn Kinja. Nar jag passerade har for 6 ar sedan var jag glad att ta mig forbi levande. Det var inbordeskrig och Kinja var en av maoisternas baser. Nu ar det battre, vi ater lunch ute och stamningen i byn ar inte lika bra som dar vi gick igar men anda helt okej. Brant stigning i varme och pa torra stenstigar till Sete 2520 meter. Tid 6:45. Vi fikar ute med fin vy over en dal nar tjejerna anlander strax innan det blir morkt.

Terassodlingar.

Dag 3. Stralande vader. Uppfor i skog. Fin vy bakat. Vandrar langs en kam pa sten och grus. Kommer hogre och det blir rhododendron och lite snoflackar. Kommer upp till passet Lamjura Bhanjyang 3530 meter. Det blaser 10-15 sekundmeter. Vi lunchar inne hos en trevlig kille med hus mitt pa passet. Han har tva sota valpar som jag matar med kex. Mamman finns inte langre da hon lite olyckligt blivit uppaten av en tiger. Ner i vacker skog med mossa pa traden. Det ar stenigt, mer rhododendrons och gardar. Kommer runt ett horn och far en fantastisk vy over en stor dal med byn Junbesi i botten och berget Numbur 6959 meter pa andra sidan. Checkar in i Junbesi 2680 meter. Tid 8:00.

Barare pa vag upp till passet Lamjura Bhanjyang 3530 meter.

Dag 4. Regn sa vi startar lite senare. Barrskog och uppfor med fina vyer ner i dalen mot Junbesi. Skraar in i ny dal vid Phurteng 2900 meter och i fint vader ska man kunna se Mount Everest. Nu ser vi bara moln. Stannar for fika i en lodge for att ta skydd fran nytt regn. Fin vandring hogt over en dal och relativt flackt. Ner till bro och over en flod 2510 meter. Brant upp pa sten i stark vind. Det ar varmt. Moter langa led med barande hastar. Nepaleserna kastar stora stenbumlingar i hacken pa de hastar som inte gar dit det ar tankt. Kanns olustigt. Passerar passet Trakshindu La 3071 meter. Lunchar pa andra sidan ovanfor ett kloster. Ner pa lera, sten och hastbajs. Kommer lite hagel men blir battre langre ner. Fin vy over Nunthala 2220 meter dar vi checkar in. Tid 7:15. Bestaller pizza pa kvallen. Blir serverade tva ingredienser. Seg deg och svamp. Med lite tomatsas och ost hade det sakert smakat okej.

Dag 5. Gratt vader. Ner bland sten, grus och hastskit. Flera hastkaravaner som ar svara att passera. Det ar kallt, regn och dimma men gront, terasser, djungelskog och fint. Gar over floden Dudh Kosi 1510 meter och ledens lagsta punkt. Ny klattring bland grona terasser utspridda over enorma bergssidor. Galet vackert. Upp till nytt pass och byn Bupsa 2360 meter dar vi stannar. Tid 4:15. Traffar en sherpa som jobbat med den svenska klattraren Fredrik Strang. Sherpan hade det tidigare varldsrekordet fran Everest baslager till toppen. Cirka 10 timmar.

Dag 6. Jobbig natt. Forkyld. Men supervader med bla himmel och nysno lite hogre upp pa bergen. Uppfor genom skog. Kanns segt. Grymma vyer over dal och grona terassodlingar. Vid 2800 meter blir det nagra centimeter nysno. Is och halt i skogen pa smal stig bredvid stup. Tar det lugnt. Kommer runt pa solsidan och det blir torrt och varmt. Leden gar hogt pa bergssidan langs Dudh Kosi canyonen. Traffar tre vandrare fran Ukraina och Kazakstan. Lunchar med fantastisk utsikt over dalen och vi ser byn Lukla och flygplatsen vi ska flyga ut fran. Ner i fin skog och vi passerar en bra bit under Lukla. Tyst och harligt. Moter en kille fran Australien som sager att det kommit en meter sno i Namche dit vi ska ga imorgon. Gar genom nagra sma byar innan vi nar Cheplung 2700 meter och checkar in. Tid 8:45.

Terassodlingar langs hela bergssidor.

Lokalbefolkning.

Dag 7. Nu ar vi inne pa normalleden till Everest baslager och det ar mer folk i rorelse. Leden foljer floden Dudh Kosi och gar i dalen med samma namn. Det ar bla himmel. Vi passerar floden flera ganger pa langa hangbroar. Kuperat men inga stora backar. Vi passerar flera byar med tomma lodger da vandringssasongen inte kommit igang an. Forbi Phakding och Monjo och vart klattertillstand kontrolleras tre ganger nar vi kommer in i Sagarmatha nationalpark. Gar over en sista hangbro hogt over floderna Dudh- och Bhote Kosi. Sen blir det 500 hojdmeter i skog upp till Namche Bazaar 2440 meter. Snomangden okar ju hogre vi kommer. I Namche ar det sakert en halvmeter och det kommer stora drivor farande fran taken. Checkar in pa bra stalle med varma rum. Tid 7:45. Gor en acklimatiseringstur upp till 3800 meter och ser berget Thamserku 6608 titta fram mellan molnen som dragit in.

Dag 8. Vila i Namche Bazaar. Det ar en fantastisk by pa en bergssluttning som liknar en hastsko full med tehus, cafeer och butiker som saljer trekkingutrustning. Byn ar inklamd mellan flera hoga vitkladda berg. Vi gar en promenad upp till 3800 meter och ser Mount Everest 8850 meter och berget Ama Dablam 6812 meter. Moln drar in men vi knallar omkring i snon ett tag for lite battre acklimatisering. Pa eftermiddagen hanger vi i hotellets restaurang och ater spaghetti med tomatsas och jakost. Pa kvallen nar det ar morkt ramlar de engelska tjejerna in pa samma hotell och de ar ordentligt trotta.

Namche Bazaar, 3440 meter.

Dag 9. Har bestamt traff med var klattersherpa Gara klockan 10. Han kommer inte i tid men efter lite ringande sa dyker han upp med andan i halsen. Vi gar igenom detaljerna for klattringen till Island Peak om tva veckor. Tanken var att vi skulle hyra utrustning har i Namche men det ar stangt. Vi beslutar att hyra i den lilla byn Chhukung istallet. For sakerhets skull ber jag Gara ringa och kolla att alla prylar finns att tillga dar. Vi far ett positivt svar. Inga problem. Chhukung ligger langst upp i den dal dar man borjar vandringen mot Island Peak baslager och det ar aven dar vi ska motas igen om 10 dagar.

Vadret ar kanon hela dagen och pa eftermiddagen vandrar vi vidare. Klattrar upp fran Namche och in i skogen. Det ar mycket sno men upptrampat och blaskigt med lera ibland. Leden gar hogt over Bhote Kosi dalen och det ar fantastiska vyer med hoga berg bade fram och bak. Passerar nagra sma byar och moter ett par jakar. Det ar mestadels plant men till slut gar vi ner en bit, over en bro och klattrar upp till byn Thame 3750 meter dar vi checkar in. Tid 3:15. Nagra busiga barn kan inte sluta skratta nar de gor samma stretchovningar som vi medan vi vantar pa kvallens middag.

Dag 10. Kalasvader och mycket sno. Leden klattrar upp pa en hojd och vi far en fin vy bak mot Thame. Dalen Bhote Kosi blir bred och det ar harlig vandring i vintrigt landskap. Leden ar hyggligt upptrampad och vi moter barn pa vag till skolan. Kommer till byn Marulung 4200 meter och lunchar. Vi har tankt att ga Renjo La passet 5345 meter till Gokyo men alla vi mott de senaste dagarna sager att det ar omojligt. Vi gor nagra forsok att hyra en guide men det finns ingen. Svarigheten ligger i att hitta leden da den ar malad pa stenar som nu ar snotackta. Beslutar att vanda.

Gar tillbaka till Thame och svanger av mot Khumjung fore Namche. Vadret blir samre och vi gar i latt snofall och dimma de sista timmarna. Uppfor till Khumjung 3780 meter och vi kommer fram samtidigt som det blir morkt. Tid 10:00. Checkar in pa fin lodge dar ett tyskt par bor. De har guide och barare och alla hanger runt kamin i matsalen pa kvallen for att halla varmen.

Pa vag mot Marulang.

Dag 11. Noll grader pa rummet under natten. Fantastisk morgon med nysno och klarbla himmel. Leden letar sig ur Khumjung och gar hogt pa en bergssida med vy over Thamserku och det kanske vackraste berget i omradet, Ama Dablam. Kommer upp till passet Mong La 3975 meter och njuter av fika med toppvy. Halt nedfor till Phortse Tenga 3680 meter. Skugga, halt och rhododendronskog upp till byn Dole 4090 meter dar en lodge stallt ut bord och stolar i snon dar vi lunchar. Varmt i la sa vi maste dra ner vandringsbyxorna och ata i kalsonger for att inte svimma.

Knallar vidare pa annu mer sno och det ar enormt vackert. Vi ser flera vackra och hoga berg men mest imponerande ar Cho Oyu 8201 meter langst upp i dalen. Rundar nagra kullar och kommer fram till Machhermo 4410 meter och luften borjar bli riktigt tunn. Tid 8:30. Forsta lodgen med mycket folk, cirka 10 personer. Nagra engelsman snackar lange om berget vid Gorak Shep. En enorm isfrusen stalagmit som ar pa vag upp ur golvet pa en utomhustoa med hal i golvet. Maste ses.

Dag 12. Hogt blodtryck och svart att sova. Minus 4 grader pa rummet och vara blota kangor har frusit till hard is. Maste bandas upp for att fa i fotterna. Vi startar 05:15 i morker och med pannlampor. Det ar mycket sno, kallt och blasigt. Men flackt och vi fortsatter upp i en bred dal. Kommer fram till en liten sjo som inte ar frusen och med nagra faglar i som simmar fram till kanten dar vi gar. Sakert minus 10 grader ute. Mer flackt och en ny sjo men som ar frusen och snotackt. Solen kommer fram och det blir valdigt fint. Vid en tredje sjo, Dudh Pokhari ligger byn Gokyo 4750 meter och det ar sa vackert som det kan bli. Checkar in, ater och packar for topptur.

Kullen Gokyo Ri ar 5360 meter och det ar slitsamt brant vandring i sno. Men val uppe ar det vyer som kanske bara finns i Himalaya. Vi ser tre berg over 8000 meter, Cho Oyu, Makalu och Everest. Samt Nepals storsta glaciar Ngzompa som ligger precis bakom Gokyo och de tre sjoarna som vi gick forbi pa morgonen. Vi njuter en timma pa toppen. Det ar ytterligare nagra vandrare har uppe. Sakta ner i den branta snon och raka vagen till knaprig smakrik pizza i en varm lodge. Tid 8:15.

Vy fran Gokyo Ri, 5360 meter. Gokyo syns till vanster om den storsta isfrusna sjon.

Dag 13. Vila i Gokyo. Gar en fotorunda men hanger mest i matsalen som ar varm hela dagen och sovrummet som blir varmt pa eftermiddagen. Spelar schack mot varden och lyckas vinna efter tva minuter och utan att tappa en pjas. Imorgon fortsatter vi mot nasta topp, Kala Pattar, och darefter styr vi kosan mot Chhukung och Island Peak.