Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2011-02-08. Kathmandu, Nepal.

Nr 22. Dag 289-299.

Dag 289
. 17 januari 2011.
Kort cykeldag och jag planerar sen start. Kinesisk teve har gjort reklam i flera veckor att de ska folja Australien Open i tennis. Det ar dag 1 och Federer spelar. Da visar kinesisk teve repriser fran andra sporter. Jag skyndar att checka ut innan nagonting i hotellrummet rakar ga sonder. Det har snoat nagra centimeter under natten. Bla himmel och vackert men blasigt och kallt. Jag rullar sakta bort fran Jiuzhaigou nationalpark pa hala vagar. Blir stoppad av en polis som fragar om jag vill ha skjuts. Kommer lagre och det blir asfalt. Djup dal och vackert. Checkar in i staden Jiuzhaigou pa 1450 meters hojd. Vill inte cykla langre da det ar 14 mil till nasta stad. Hojdmeter 50.

Har precis lamnat Jiuzhaigou nationalpark.

Pa vag mot Jiuzhaigou stad.

Dag 290.
Minus 3 och latt snofall pa morgonen. Nedfor i 13 km och jag snittar 22 km/h pa hala vagar. Byter vag in
i en ny dal. Uppfor pa torr asfalt. Forbi nagra sma byar. Det ar kallt men sol och jag svettas. Det blir brantare och brantare ju hogre upp jag kommer. Sex atta procents lutning och toppar 12. Det blir skog, serpentiner, vyer, sno och is. Blir trott som tusan men det funkar att vila i solen utan att frysa hacken av mig. Luften blir tunnare och jag kan bara cykla i 100 meter och maste sen vila. Vid 3000 meter och efter 40 km uppfor maste jag borja ga. Far inte tillrackligt med syre till benen.

Vid 3150 meter ser jag passet och slutet pa backen men det ar cirka timmen bort och klockan borjar bli mycket. Det ar minus 7 grader. Jag har inte sett nagra hus pa lange men sa kommer ett hus med vakttorn och en kines vinkar och vill prata. Jag passar pa att fraga om jag far overnatta och det funkar i hans gastrum. Hans hund skaller oavbrutet pa mig och det hjalper inte ens med kex. Jag lagger mig och vilar men kinesen vill att vi tittar pa teve tillsammans medan han roker oavbrutet. Forsoker kommunicera med hjalp av guideboken som har ett litet engelsk kinesiskt lexikon. Snittfart 9,5 km/h. Hojdmeter 1880 ar nytt rekord.

Dag 291.

Kladerna som hangt pa tork inne har frusit till is samt en del av vattnet men jag lyckas skaka fram lagom mycket for att koka nudlar. Det ar moln och minus 11 grader. For kallt att cykla utan att fotterna sprangs av smarta. Gar 6 km upp till passet pa 3440 meter. Det ar fin skog i vintrigt landskap. Kommer nagra lastbilar med snokedjor i snigelfart. Rullar en kilometer och maste sen stanna och varma fotter och hander. Rullar en kilometer till och stannar igen och fortsatter sa ett bra tag. En liten lastbil kor om mig och lite senare kor jag om den nar den star i diket.

Vid 1800 meter blir det snofritt och varmare sa att jag kan rulla som vanligt. Djup dal, flod, skog och lite bilar. En BMW kor om i hog fart och lite senare kor jag om den nar den smallt in i en mc-kille som for en liten stund sedan haft sodra kinas halva fruktreserv pa pakethallaren. Blir plusgrader innan jag kommer till Pingwu 850 meter over havet. Checkar in pa ett super hotell som visar Federer - Simon live. Tala om rysare. Hojdmeter 370.

Over 3000 meter och minus 11 grader. For kallt om fotterna for att kunna cykla.

Dag 292.
Smal bergsvag av betong och mycket trafik. Andra korbanan ar ofta avstangd pa grund av stenras och trasiga betongplattor samt att lokalbefolkingen torkar vass pa vagen. Svar cykling. Upp och ner langs en flod i djupa dalar. Mycket byar och byggarbeten. Smatjejer spelar badminton langs vagen i blast och minusgrader utan nat samt med en flera ar gammal fjaderboll. Blir varmare och skonare mitt pa dagen. Ser flera just intraffade trafikolyckor. En bil ligger pa taket. Tva lastbilar har motts och slagit sonder varandras backspeglar. Blinda korvor och ingen bromsar utan bada tutar och kor. En buss har just krockat och kan inte kora med fronten paj. Fem kilometer uppfor vid 75 km. En och en halv kilometer tunnel. Ner igen och jag lamnar bergen och det blir plattare. Kanner mig sliten nar jag kommer till Jiangyou och checkar in. Hojdmeter 850.

Nere i plusgrader igen.

Dag 293.
Far ont i magen av hotellfrukosten. Lagar normalt egen men den var slut. Regn i luften och jag mar pyton. Flackt och mycket trafik men langa strackor cykelbana. Kommer in i Mianyang efter 35 km. Rorigt. Inga skyltar. Tokmycket bilar och jag maste cykla och ga pa trottoaren. Fragar efter vagen flera ganger. Det ska vara 115 km till Chengdu enligt kartan men det ar ofta fel. Nar jag kort 90 km kommer en skylt att det ar 78 km kvar. Funderar om jag ska overnatta eller fortsatta. Vill inte verka bekvam, magen ar battre och jag trycker pa for allt vad benen orkar. Kan halla 25 km/h pa flacken.

Kor rakt igenom staden Deyang och passerar Shitingriver. Struntar i lunchen. Det blir morkt och vagen som varit jattefin blir ett skamt med lera, hal och bulor. Batteriet till pannlampan lagger av och jag ser ingenting i 5 km. Koper nya batterier. Vagen blir battre efter 10 km. Kommer in i Chengdu vid 21 och det ar ett myller av stora vagar. Jag ar trott men mitt boende ligger pa ratt sida stan och det ar harligt att checka in pa Sim's Cozy Garden. Ett av varldens hogst rankade hostels. Resans langsta dag i bade tid och distans. Sjutton mil prick och jag cyklade i 9 timmar 37 minuter. Hojdmeter 510.

Dag 294-299.
Vila i Chengdu som ar kinas sjunde storsta stad med 7 miljoner folk. Mycket populart stalle bland ryggsacksfolk med flera bra billiga hostels. Jag har ett mysigt eget rum for 64 kr natten med varme, teve och DVD-spelare. Det finns varmvatten i duscharna och det finns flera trevliga utrymmen dar folk hanger med sina datorer pa internet som ar gratis. Annars ar Chengdu valdigt rorigt med for mycket bilar och folk. Och det ar extra bokigt nu nar en tunnelbana haller pa att byggas. Stans mitt ar torget Tianfu dar det star en stor staty av Mao.

Mao Zedong-staty i Chengdu.

Det finns manga bra utflykter runt Chengdu och den popularaste ar Giant Panda Breeding Research Base som ligger milen utanfor centrum. Ett stort gronomrade dar kineserna kampar med att foda upp pandor. De har svart att foroka sig sjalva. Jag hanger med pa en tur tidig morgon nar Pandorna ater bambu som bast. Men de verkar lite trotta pa alla turister aven om det ar lite folk nu i lagsasong. De flesta pandorna sitter med ryggen mot oss. Men lite aktion blir det nar nagra jattepandor klattrar i traden och pa de traleksaker som finns uppbyggda. Det ar en underbar syn. Ungarna ar mest aktiva men de ar inte ute utan man kan kika pa dem genom en glasruta. I parken finns cirka 50 pandor, bade jattepandor och en mindre panda som ar rod.

En jattepanda pa vag ner efter sovmorgon i en tradklyka.

Nu har jag anmalt mig pa en resa genom Tibet till Nepal. Vi ar en grupp om 8 personer och det borjar med 44 timmar tag till Lhasa. Sen blir det landcruisers. Cykeln lamnar jag i Chengdu for att komma tillbaka i sommar och cykla vidare.