Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2010-12-12. Xian, Kina.

Nr 19. Dag 235-249.

Dag 235-239
. 24 november 2010 -.
Det bor en halv miljon folk i Pingyao men dem ser man inte mycket av om man bor i Gamla stan som ar omgiven av en 10 meter hog mur om 6 km. Innanfor muren ar det ett myller av antika byggnader och mysiga sma gator samt nagra tempel. Biltrafiken ar avstangd till stora delar och det finns elbilstaxi sa det ar for ovanlighetens skull tyst och rent. Jag gor nagra utflykter och kikar pa sevardheter men inget imponerar. Det basta ar det behagliga lugnet samt promenaden man kan gora uppe muren hela varvet runt med trevlig utsikt. Muren byggdes 1370 och bara nagra fa bitar ar restaurerade.

Muren och sodra ingangen till Pingyao antika stad.

Dag 240.
Harmony guest house som jag bott pa och som varit toppklass bjuder pa varm choklad och rostmacka just som jag ska aka. Det ar mycket fint vader och 17 grader varmt. Jag kor soderut pa en liten vag i 10 km innan jag svanger over till vag 108 som ar tva filer i vardera rikning samt bred vagren. Nastan ingen trafik och helt flackt. Motvind. Det ar akrar, mycket bebyggelse och dis. Vinden mojnar, det blir berg men vagen gar i dalen. Kommer till staden Lingshi och leter upp ett hotell. Pa kvallen ater jag pa den lokala kedjan CFC som har ungefar samma mat, inredning och logga som amerikanska KFC. Hojdmeter 50.

Dag 241.

Nacksparr. Borde inte anvant hotellets kudde. Mjuk som en stridsvagn. Kall morgon, bara 3 grader. Vagen fortsatter i samma dal. Jarnvagen gar pa ena sidan och vagen pa den andra. Fortsatt flackt och disigt. Mycket bebyggelse och inte sa mycket att se. Lite trist cykling. Har tankt att stanna i den lite storre staden Linfen men det ar disigt och jag ser inte vart centrum ar sa jag stannar pa ett motell langs vagen. Dagstemperatur 10-12 grader och akrarna borjar bli grona igen nu nar jag kommit langre soderut och ar lagre. Linfen ligger pa 530 meters hojd. Hojdmeter 300.

Dag 242.

Fortsatt kalla mornar men skona dagar. Det blir varmt runt 11. Samma cykling igen fram till Xiangfen dar det blir en rejal 200 hojdmeters uppforsbacke och direkt darefter en skon utforskorning. Sen kommer staderna Quwo, Houma och Xinjiang pa ett band och som nastan vaxt ihop och det ar svart att folja vagen. Speciellt i Houma dar vagen kryssar fram mitt i city utan vagskyltar. Jag ligger pa en del for att hinna till Jishan innan det blir morkt. Det gar bra och jag hittar snabbt ett hotell. Men blir osaker pa kvallen om jag ar i Xinjiang eller Jishan da jag var sa koncentrerad att folja vag 108 hela dagen. Hojdmeter 390.

Dag 243.
Tar en vilodag i Jishan tror jag att jag ar i. Spelar inte sa stor roll sa jag later det vara oklart en dag till. Har kant mig forfoljd de senaste dagarna av flera moderna svarta bilar men ar inte saker. Manga bilar har likartade registreringsnummer och manga kor om mig flera ganger for att ta sig nagra tittar. Jag tar en promenad pa byn och tycker mig se nagra av de aterkommande bilarna utanfor hotellet med chaufforen sovandes med fotterna pa ratten. Fortfarande inte bombis pa att det ar samma bilar. Inget fel pa byn. Livlig men relativt stadad. Men i de har sma orterna far jag sa mycket uppmarksamhet att jag helst ar pa hotellrummet.

Dag 244.
Det var lange sedan jag fick ha cykeln pa hotellrummet. Den lamnas ofta nere i nagot rum kring receptionen efter den sedvanliga argumentationen da hotellpersonalen tycker att den kan sta ute pa gatan. Helt sakert. For att inte tala om hur bombsakert det ar i ett rum nara receptionen. Aterigen hamtar jag ut cykeln utan att nagon ser det. Men nar jag packat klart kommer vakten springande och berattar stolt att han varit ansvarig for bevakningen.

Ser att jag bott i Jishan som jag misstankte. Fortsatter pa vag 108 till Hejin dar jag byter till vag 209 en kort bit innan jag svanger av pa mindre vagar som dock ar bra skyltade mot Yongji. Lang stigning, mindre bebyggelse och stora akermarker nu med nagon liten tradsort istallet for majs. Lite battre luft, varmt, bra asfalt, nedfor och medvind. Riktigt harligt. Mycket vagarbetare som jobbar med reliker till kvastar for att fa bort sten och grus fran vagrenen. Checkar in i Yongji. Hojdmeter 400.

Efter nagra dagars enformig cykling blir landskapet lite roligare igen.

Dag 245.
Det ar berg till vanster om mig men jag ser bara kammarna pa grund av diset. Gula floden ligger till hoger men den kan jag inte se alls. Inte mycket trafik. Kuperat. Kommer till en stad som inte finns med pa kartan. Det ar lunchtid och jag kikar som vanligt efter snabbmatskedjan Dicos som finns i manga stader. Men sa i en rondell ser jag en McDonaldsskylt. Hjartstopp. Jag skrattar hela vagen fram till entren. Men dar har jag skrattat klart. Det ar den lokala kedjan Mai De Shi vars logga paminner valdigt mycket om McDonalds, i alla fall pa hall. Men jag lunchar anda.

Kor over Gula floden pa en kilometerlang bro. Hittar inte vag 310 utan hamnar pa nagon mindre vag pa fel sida motorvagen. Som dessutom ar helkass med sten, grus och damm. Efter ett tag kring stressade lastbilschaufforer ser jag ut som The bride nar hon kom upp ur kistan i Kill Bill. Jag ar pa vag mot Hua Shan men ar inte alls saker om jag ar ratt men jag fortsatter till staden Huayin och haller tummarna. Det visar sig vara samma stad men med tva namn eller sa ar Hua Shan en liten del av Huayin. Ratt kommer jag i alla fall och jag hittar ett bra hotell precis bredvid Hua Shan nationalpark. Dags for fjallvandring. Hojdmeter 430.

Lunchstopp vid den lokala snabbmatskedjan Mai De Shi vars logga paminner valdigt mycket om McDonalds, i alla fall pa hall.

Dag 246-248.
Vandringsdag 1. Koper biljett till nationalparken och bussbiljett upp till starten for kabinbanan dar aven vandringen borjar pa 800 meters hojd. Det finns tva leder upp pa berget och det har ska vara den svaraste och kallas lite finurligt for Soldiers path. Motlutet drar igang direkt genom en lang stentrappa. Det ar bra vader och luften blir battre ju hogre jag kommer. Leden ar antingen byggd stentrappa eller steg uthuggna i berget. Jag ser kabinbanan langt ovanfor mig. Jag ser inga andra som gar upp men nagra kineser ar pa vag ner. Personal arbetar med att forbattra leden. Jag har vantat mig tva lodrata partier om 50 meter men de verkar vara utbytta mot lite mer normal lutning aven om det ar brant ibland. Det tar 2,5 timmar att komma upp pa nordtoppen som ar 1615 meter.

Kakar lunch pa hotellet som ligger precis nedanfor nordtoppen. Fortsatter sedan hogre upp pa berget. Det ar mycket folk. Det ar fantastiska vyer och leden slingrar sig fram pa en smal kam. Bergen ar av granit och mycket branta. Leden ar nastan uteslutande pa sten och med bra racken ifall man vill halla i sig. Jag gar upp pa centraltoppen som ar 2042 meter. Folket har forsvunnit och jag verkar vara sjalv pa berget. Bestiger ocksa ostra toppen 2100 meter precis innan det blir morkt. Efter 6,5 timmars vandring checkar jag in pa ett mysigt hotell och jag blir till en borjan sjalv i sovsalen med 10 baddar. Men lite senare trillar det in tva kinesiska par. Efter middagen blir ena killen plotsligt dalig och ligger i sangen och fryser. Dessvarre maste goken roka i sangen och jag vill inte saga till nar han ser helvissen ut.

Stentrappor pa vag uppfor Soldiers path.

Dag 2. Kineserna gar upp i ottan for att spana pa soluppgangen. Jag gar upp nagra timmar senare och det ar moln. Inte alls lika fint som igar. Gar upp pa ostra toppen igen. Fortsatter sedan till sydtoppen som ar bergets hogsta punkt 2155 meter over havet. Bredvid toppen ar det flera hundra meter lodratt och skyltar upplyser att man inte ska hoppa. Pyser vidare ner till vastra toppen, 2038 meter. Dar ar det en grupp kineser. I ovrigt ar det i stort sett tomt pa vandrare. Det var mycket folk igar da det var sondag. Och battre vader.

Fortsatter den langa vagen ner till restaurangen vid nordtoppen och ater. Vadret blir battre och jag ser en bild pa vastra toppen i eftermiddagssol och springer upp pa berget igen och skjuter nagra serier nar solen lyser pa vastra toppens lodrata bergvagg. Vandrar totalt i 7 timmar och checkar sen in pa ett nytt hotell strax ovanfor den langa branta kammen som heter Blue dragon ridge. Ett gang kineser ligger i sina sangar i sovsalen och roker sa jag byter till ett eget rum.

Eftermiddagssol pa Hua Shans vastra topp. Fotot taget fran sadeln mellan syd och vastra toppen.

Dag 3. Blasig natt och ett himla ovasen fran vinden. Jag har 3 minusgrader pa rummet hela natten. Hua Shan bergen ar ett litet omrade och jag har redan sett det mesta men bestiger sydtoppen igen, nu i fint vader med knallbla himmel aven om det blaser kraftigt. Pa vagen upp rekar jag nagra klatterleder som ar avstangda. Kanske lika bra i den har vinden. Annars ar det dem som bergen ar mest kanda for. Klart tveksamma klatterleder pa lodrata bergvaggar.

Fran sydtoppen gar jag ner via den inte fullt sa branta men langre leden. Moter en del kineser, nagra ordentligt trotta. Fran sydtoppen ar det 8 km och totalt 1700 hojdmeter ner till byn Hua Shan. Jag vandrar i 6,5 timme sista dagen. Berget ar ett av Taoismens fem heliga berg och mycket turistigt med kabinbana, trappor, racken, restauranger och flera hotell. Men valdigt vackert och trevligt. Det finns ingen uttalad vandringsled men jag doper anda vandringen till Hua Shan Five Peak Trek.

Pa vag upp mot Hua Shans sydtopp och hogsta punkt men via ett sidospar for att reka nagra klatterleder som tyvarr var avstangda.

Dag 249.
Vag 310 gar precis utanfor hotellet sa jag foljer den osterut. Backar, bebyggelse och akrar. Lang ko av lastbilar vid 40 km dar en bro har rasat och reservvagen haller pa att repareras. Folk forsoker stoppa mig men jag smiter forbi pa den avstangda vagen sa langt det gar och svanger sen ut pa nagra akrar dar jag slapar fram cykeln tillbaka till vagen. Inte sa mycket trafik men tva halvgalna mc-killar kor om mig och lite senare ser jag en blodig man ligga skadad bredvid vagen med en grupp kineser runt sig. Vet dock inte om det var nagon av fartdararna som jag sag.

Bokigt att hitta in till Xian centrum men jag foljer de vagar som ar mest trafikerade och till slut ar det skyltat jarnvagsstationen. Val dar ser jag stadsmuren och innanfor den har jag karta. Nu blir det vila och sightseeing. Ska forsoka forlanga mitt visum. Nasta stora stopp ar Chengdu men jag har annu inte bestamt vilken vag jag ska cykla. Hojdmeter 620.