Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2010-10-29. Beijing, Kina.

Nr 16. Dag 183-192.

Dag 183
. 3 oktober 2010.
Vädret är sol men kallt nar vi lamnar Jining pa vag 110 och det ar galet med trafik. Vi kommer till en betalstation och det ar 5 km ko av lastbilar och jag gissar att vi pa insidan passerar cirka 200 stillastaende ekipage. Moln drar in, landskapet blir kuperat och det ar hela tiden bebyggelse eller akrar. Vi kor bredvid en ny stor motorvag och det ar lika mycket trafik dar. Vid 60 km rammar Malin ett haftstift och far punktering som fixas pa lunchen. Fortsatt kuperat och vackert och pa kvallen passerar vi en ny betalstation med 200 lastbilar och 5 km ko. Sakert samma lastbilar som vi korde om pa formiddagen. Precis innan det blir morkt tycker jag mig skymta Kinesiska muren langt bort. Svart att hitta taltplats och vi hamnar till slut pa en ode parkering och taltar bredvid en mur pa betongunderlag. Hojdmeter 850.

Vi passerar 5 km ko av lastbilar vid en betalstation.

Dag 184.
Vi far besok vid taltet pa morgonen av tva kineser som till en borjan verkar sura men det svanger nar de ser vara cyklar. Kallt men fantastiskt vader. Vi rullar 13 km nedfor i en canyon bland massor av lastbilar och fortsatter ytterligare ner i totalt 30 km nar vi droppar fran 1300 meter till 700 meter over havet. Det blir varmare. Jag lyckas kora in i samma sorts taggar som vi brottades med i Mongoliet och far punktering bade fram och bak samtidigt. Nummer 16 och 17. Vagen blir flack och vi cyklar bredvid stora gula och grona majsodlingar samt trevliga berg nagra kilometer bort. Det ar skordetid och mycket folk pa falten.

Vi kor forbi ett avsnitt forfallen Kinamur. Det ar fortsatt mycket lastbilar blandat med mopeder, asnor och 3-hjulingar med tre ganger sa stor last som skulle ge fangelse i Sverige. Det ar stark medvind, perfekt asfalt, bred vagren och alla tar hansyn sa det ar super cykling aven om ljudnivan och luften inte ar den basta. Vi kor igenom Wanquan och fortsatter till Xuanhua dar vi letar upp ett hotell och checkar in. Hojdmeter 150.

Stora majsodlingar bredvid vagen mil efter mil.

Dag 185.
Fint vader men smogg och disigt. Kartan stammer inte med var gps och varken karta eller gps stammer med verkligheten. Vi kor pa en vag som egentligen inte finns. Fragar ofta om vagen men det ar besvarligt. Visserligen finns staderna bade pa engelska och kinesiska pa kartan men kineserna kan inte peka. Helt omojligt att se at vilket hall de menar att vi ska cykla. Nar de pekar ser armen ut som en banan och handen och fingrarna hanger och spretar at alla hall. Ibland ar det sa illa att vi inte ens kan se om de menar att vi ska fortsatta rakt pa eller om de tankt sig att vi ska gora ett vanligt lappkast och vanda 180 grader tillbaka.

Vi snurrar runt i stan ett tag bland trafik, damm och lera men till slut ser vi skyltning mot Beijing och foljer den. Allt kanns som en stor arbetsplats med standiga byggen langs vagen. Det ar kuperat och varmt och en bit fore Huailai kan vi borja cykla pa en alternativ vag bredvid vagen sa att det blir mer avslappnat. Det blir plattare nar vi foljer en sjo pa hoger sida samt fina berg till vanster om oss. Vid 86 km kvar till Beijing visar skyltarna att man passerar stadsgransen. Ny asfalt bland planterade trad och utan lastbilar forsoker vi hinna sa langt vi kan och hamnar fore morkret i Yanqing dar forsta hotellet inte tar emot Aliens men sen blir det bra. Hojdmeter 620.

Ordning och reda aven pa traden nar vi kommer innanfor Beijing stadsgrans.

Dag 186.
Yanqing har ett modernt city och en fin flod som vi passerar. Ut pa vag 110 med harlig asfalt och raka rader av planterade trad som ger skugga. Kor forbi en lang stracka med lastbilstvatt pa vagrenen som en massa driftiga kineser ordnat med hjalp av varsin vattenslang. Kommer till ett bergsomrade och det bar uppfor och blir dimma vilket jag gissar ar smogg. Kort uppfor och sedan 20 km backe nedfor pa smal vag full av bromsande lastbilar. Kommer in i Beijing nagra mil fore sjalva centrum och det blir cykelbana. Men det gar inte att slappna av. Cykelbanan anvands som busshallsplats, omkorningsfil samt for bilar, 3-hjulingar, mopeder, elmopeder och cyklister som kor i motsatt riktning.

Vi tar oss in till Himmelska fridens torg dar det ar tusentals folk. Det ar nationell guldvecka och ett myller av semestrande kineser. Vi tar nagra foton i hornet av torget och med en av ingangarna till Forbjudna staden i bakgrunden. Sen har vi tur och hittar ett bra ledigt hotell till rimligt pris trots att vi inte forbokat. Fran hotellet ar det bara 3 innerkurvor till McDonalds dar vi njuter lange. Vi har overlevt 129 dagar utan McDonalds eftersom det varken fanns i Kazakstan eller Mongoliet. Det maste vara nytt personligt rekort. Troligen ar det nytt varldsrekord ocksa. Hojdmeter 230.

Tidig morgon och pa vag ut ur Yanqing.

Framme i Beijing efter 186 dagar och 9274 km. Fotot ar taget i utkanten av Himmelska fridens torg och med ingangen till Forbjudna staden i bakgrunden. Fotograf: Magnus Hedstrom. Stativ och fjarrutlosare vilket skapade en del uppmarksamhet.

Dag 187-188.
Slappar i Beijing. Det ar bra vader och varmt men dalig luft med tjock smogg. Det ar sista dagarna i den kinesiska guldveckan sa myllret av kineser minskar for varje timma. Det ar 9 ar sedan jag var har sist och det jag lagger marke till ar farre cyklister. En del kor elmoped istallet. En del har sakert kopt bil. Men manga anvander tunnelbanan som jag tyckte var kanon forut. Nu gar det knappt att rora sig dar nere och det gor det bokigt da Beijing ar enormt stort. Kineserna spottar och harklar sig fortfarande aven om det inte ar lika intensivt som forut. Halften av jordens rokare finns i Kina och allt rokande har jag jobbigt med. Sen har de fortfarande kvar nagon amoba i benen eftersom normal gangfart ar ca 2 km/h.

Dag 189.

Mycket folk och bilar nar vi forsoker hitta ut ur Beijing. Hittar inte vag 103 direkt utan kor lite omvagar genom sma byar som visserligen ar gemytliga. Det ar moln, dimma och smogg. Vid 50 km kommer vi ut pa ratt vag och satter fart mot Tianjin. Mycket trafik och full aktivitet langs vagen hela dagen. Det ligger majs pa tork pa asfalten. Hogljudda 3-hjulingar med enorma laster nagot gront passerar oss hela dagen. Tror det ar sjalva majsplantan eller vad det kan heta som anvands till nagot och maste forflyttas. Svart att hitta taltplats och det hinner bli morkt innan vi till slut hamnar pa en resort 20 km fore Tianjin. Dyrt men fint.

Dag 190.

Svart att hitta ratt genom Tianjin centrum. Mycket skumt skyltat. Alla skyltar visar hur langt det ar till narmaste bro. Inte en skylt om vagnummer eller kommande orter. Det ordnar sig till slut och vi fangar upp vag 103 mot Tanggu och Gula havet. Det ar som att kora i en stor stad hela vagen. Val i Tanggu tappar vi skyltningen igen men far hjalp av en vanlig kines. Vi vill till havet men hamnar i containerhamnen och de sista metrarna till havet ar avstangt med stora stangsel. Det ar Malins slutdestination pa resan. Ostersjon till Gula havet. Korsning av en hel kontintent. Gps'n visar att vi ar ute i vattnet nar vi tar Malins malbilder. Harifran kan man aka bat over till Japan men det far bli en annan gang. Vi cyklar samma vag tillbaka till Tanggu och letar upp en buss till Malin. Hon aker tillbaka till Beijing och jag cyklar in till stan och checkar in pa ett hotell.

Glad Malin. Malgang vid Gula havet.

Dag 191.
Hotellpersonalen star i en klunga och vinkar av mig nar jag ska aka samt att en staderska kommer springande med Malins soppase som de tror att jag glomt pa rummet. Det har regnat under natten och smoggen ar borta. Bla himmel, blasigt och motvind. Jag kor tillbaka till Tianjin, som ar kinas tredje storsta stad med 11 miljoner folk, och checkar in mitt i centrum. Trevlig by med nagra skyskrapor och fina konstnarliga broar over floden Hai.

Dag 192.
Jag sticker ivag redan 06:30 eftersom det blir morkt fore 18. Det gar bra ut ur Tianjin och jag fangar upp vag 103 tillbaka till Beijing. Det ar svalt med vindstilla och bra forhallanden. Jag far punktering vi 80 km men det ar fram och jag lagar pa 20 minuter. Min artonde. Kommer in i Beijing och kor flera mil stadstrafik. Funderar om det finns nagra trafikregler over huvud taget eller om det bara ar rekommendationer. Men de breda cykelbanorna ar vardevulla och jag kan halla bra fart anda in i city. En eker gar sonder bak nar jag har 100 meter kvar. Checkar in pa ett mysigt vandrarhem dar aven nagra fina norskor bor som vi ocksa bodde pa samma stalle som i Ulan Bator. Men jag klantar till det och kanner inte igen dem. Nu blir det lang vila med mycket sightseeing i Beijing. Malin ska flyga hem till Sverige. Mamma ska komma och halsa pa. Och i manadsskiftet oktober november fortsatter jag att cykla sjalv sydvast i Kina. Nasta stopp blir Datong.