Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2010-10-08. Beijing, Kina.

Nr 15. Dag 172-182.

Dag 172
. 22 september 2010.
Det ar kallt men mycket fint vader nar vi forsoker hitta ut ur Sainshand. Kor lite fel men fangar sen upp den bra grusvagen. Vi kommer fram till ett vagbygge och smyger in pa sprillans ny asfaltsvag som ar avstangd men arbetarna vinkar at oss sa det ar nog okej med cyklister. Vi tvingas dock att kora over eller runda stora hogar med sand som de lagt ut med jamna mellanrum for att undvika trafik tills vagen blir helt klar. Vi moter en langfardscyklist fran Turkiet som borjade just i Turkiet och som ar pa vag mot Mongoliet och Ryssland. Landskapet ar kuperat och grus med gront torrt gras samt olika typer av sma vaxter. Mycket trevlig cykling i medvind och utan trafik. Sista milen blir det bra grusvag igen. Vi slar upp taltet precis bredvid vagen och hanger vara reflexvastar utanpa ifall nagon bilist tankt kora exakt dar taltet star. Fin solnedgang. Hojdmeter 510.

Vagbygge och superb grusvag.

Fina solnedgangar.

Dag 173.
Bara 5 grader i taltet under natten men jag sover bra. Fint vader igen och skon temperatur. Bra grusvag och fin cykling men mycket uppfor och det kanns segt. Malin har problem med att dacken lacker och maste pumpas varje mil men det visar sig vara strul med ventilerna vilket fixas pa lunchen. Vagarbete pagar hela dagen med mycket arbetare och maskiner som vi ibland tvingas runda. Efter 60 km kan vi inte cykla pa grusvagen langre utan atergar till ordinarie hjulspar som ar skakiga. Ser mycket hastar, far och getter. Vi pausar varje 20 km nu nar det ar kallare och kollar samtidigt gps'n att vi har ratt kurs. Det blir morkt redan klockan 19 och vi forsoker sla upp taltet medans det ar ljust vilket ar lite smidigare. Hojdmeter 590. Snittfart 13,3 km/h.

Platt och torrt.

Dag 174.
Samre vag och motvind samt en del moln. Sand i luften och i ogonen. Vi anlander Zamyn-Uud mitt pa dagen och det ar massiv lastbilstrafik sista biten mellan nagon omlastningspunkt och tagstationen. Vi moter en hel dros med skolbarn som ar pa vag till en fotbollsplan och lararna vill fota oss med barnen vilket vi staller upp pa. Letar upp ett fint hotell och checkar in. Hojdmeter 210. Snittfart 12,0 km/h.

Dag 175.
Vila i Zamyn-Uud som ligger ett halvt stenkast fran kinesiska gransen. Det ar sandstorm och bedrovligt vader. Svart att over huvud taget halla ogonen oppna utomhus och jag overvager ett tag att satta pa mig mina simglasogon men stannar inne istallet. Zamyn-Uud ligger enligt guideboken i ostra hornet av Gobioknen aven om det inte finns nagra sanddyner just har.

Dag 176.
Vi checkar ut och raggar upp en jeep vid tagstationen. Forbjudet att cykla over gransen. Jag lyckas dessutom snabbt hitta tva israeler sa att bilen blir full och vi kan aka. All packning och vi i bilen samt cyklarna aven om de hanger mestadels utanfor bakom jeepen. Vi har forsokt fa chaufforen att ta det lugnt med cyklarna och det har fungerat bra. Tills nu. Da stampas gasjaveln i botten.

Nagra sekunder senare ska vi tanka och var chauffor kor in i bilen som tankat innan sa att agaren blir ordentligt sur. Sen
ar vi vid mongoliska gransen. Chaufforen saknar nagot papper. Vander 180 grader och far ut pa en aker med stora hal i och givetvis, med pelle i botten. Jag sager till flera ganger att han ska kora lugnare med tanke pa cyklarna. Ja, jag till och med skriker at honom och rycker han i armen men han fortsatter i hogsta fart. Han fixar sitt papper och samma visa tillbaka. Ater vid gransen och galningen till chauffor skriker och vasnas mot granspersonalen pa ett mycket otrevligt satt.

Vi kommer efter en stund fram till mongoliska passkontrollen och gar igenom med alla vaskor men utan cyklarna. In i bilen igen och samma procedur i kinesiska passkontrollen. Sen ska bagaget kontrolleras och vid kontrollstationen sa oppnar var chauffor dorren i farten sa att kinesiska vakten far dorren pa fingrarna nar han star och laser nagot papper. Vi halls kvar en stund som straff. Sen ur bilen igen med bade cyklar och packning. Det visar sig vara fel. Inga cyklar i bagagekontrollen. Men det loser sig. Vi far ga en annan vag an alla andra och letar upp var jeep och lastar in. Alla bilar ska egentligen kontrolleras innan turisterna far hoppa in igen.

Jeepchaufforerna slass om platserna i en ko for att fa nagot papper godkant och eftersom de inte kan sta i ko ordentligt sa kommer inte chaufforerna tillbaka till sina bilar i samma ordning som de parkerats. En chaffis 3 bilar bak har trangts bast och bestammer sig for att putta pa framforvarande bilar genom att kora in i dem bakifran med sin egen jeep. Dessvarre hanger vara cyklar bakom var jeep och vi forsoker halla emot alla bilar samt skriker stopp flera ganger nar jepparna ar pa vag att traffa vara cyklar. Chaufforen kommer fram och inspekterar vad tusan det ar fragan om och slanger fram ansiktsformen att sa dar brukar det inte vara. Cyklarna klarade sig dock.

Val i Kina ar vi ytterst nara att krocka med framforvarande bil och mitt i tvarniten visar det siga att alla saten i bilen sitter lost. Vi hoppar av sa snart vi kan i den valordnade kinesiska staden Erenhot. Vaxlar in vara mongoliska pengar och tar ut kinesiska yen. Ater mat pa en bra restaurang och letar sen upp motorvag 208 soderut. Fantastisk asfalt och tva filer i vardera riktning samt bred vagren. Vi cyklar forbi en flera kilometer lang dinosaurepark. Det ar platt, sand, grastuvor och stark sidvind.

Sista 20 km blir medvind och vi cyklar sa langt vi hinner innan det blir morkt. Precis som vi ska leta taltplats gar mitt bakhjul sonder. Det har varit lost lange och jag har forsokt att dra at konan men den skruvar hela tiden upp sig sjalv. Precis da dyker ett enkelt hotell upp och vi checkar in. Vi jobbar flera timmar med cykeln men somnar innan den ar korduglig.

Gransstaden Erenhot, Kina.

Dag 177.
Mekar med cykeln pa morgonen och far hyffsad ordning pa bakhjulet. Fint vader och platt cykling. Cykeln funkar i 7 km sen sitter bakhjulet lost igen. Cyklar sakta och forsoker ta mig till nasta stad men efter 17 km funkar det inte alls. Det ar 40 km kvar till nasta stad och jag hinner inte ga dit innan det blir morkt. Jag vinkar ner en liten lastbil och far lift in till Sonid Youqi. Malin cyklar sjalv. Jag blir avslappt vid en cykelmekaniker och innan jag ens fatt packningen av lastbilen har han borjat jobba med problemet. Han satter i en ny kona men det blir inte riktigt bra anda och efter 3 timmar ger han upp nar det visar sig att vaggen inne i baknavet ar sned. Det kostar 30 kronor for 3 timmars arbete. Jag knallar bort till tagstationen dar Malin vantar och vi checkar in pa ett fint hotell. Fragar i receptionen om det finns nagon bra restaurang i stan och far da skjuts till ett bra stalle av hotelldirektoren som dessutom bjuder pa maten.

Dag 178.
Tar mitt trasig bakdack och gar pa jakt efter en cykelbutik. Men nar jag fragar efter vagen borjar en ny cykelmekaniker jobba med baknavet. Han verkar saker pa att kunna fixa det. Efter en timma ar han klar och allt verkar bra. Han vill ha 300 kr for jobbet. Jag ger honom 50 spann och han vinkar at mig att jag kan sticka och brinna upp nagonstans. Testar att cykla pa hjulet men det gar sonder direkt. Ny taktik. Hotelldirektoren kor mig runt i staden med sin bil och vi letar efter en cykelbutik. Forsta stopp blir vid samma mekaniker som jag blev osams med for en timma sedan. Jag vagrar ga ur bilen. Hittar efter en stund en Giantbutik med okej prylar och innan jag har tagit ut pengar och bestamt mig for en ny cykel har vi hamtat upp direktorens engelsksprakiga dotter eller syster samt Malin. Det gick tyvarr inte att kopa endast ett bakhjul sa det fick bli en helt ny Giantcykel for 2000 kr. Vi passar samtidigt pa att bjuda tillbaka for gardagens middag, nu pa en valdigt bra restaurang.

Dag 179.
Jag tar bara bakhjulet fran den nya cykeln och lamnar resten pa hotellrummet. Liftar tillbaka till den plats dar cykeln gick sonder och cyklar 45 km pa fin vag i sidvind tillbaka tll Sonid Youqi. Plockar upp Malin, ater lunch, kor lite fel men kommer till slut ut pa den nu lite smalare motorvag 208. Det ar mer trafik an tidigare och mest lastbilar. Kommer fram till byn Jurhe och checkar in pa ett motell precis bredvid vagen.

Kinesen jag fatt lift med maste givetvis testa min cykel.

Dag 180.
Nar vi kommer ur byn Jurhe efter 2 km far vi en fin vy med berg framfor oss. Det ar fortsatt mycket trafik. Det ar uppfor, sid och motvind och jobbigt. Naturen skiftar snabbt. Graset blir gronare. Vaxterna storre. Det borjar dyka upp vattenpolar och sma sjoar samt att vi ser nagra enstaka trad. Morka moln drar in och det kommer regnstank samt blir kallt. Marken odlas och kineserna jobbar pa akrarna. Vi passerar en hel del trad aven om de ar planterade. Nedfor pa eftermiddagen och vi hittar ett litet enkelt hotell langs vagen. Finns ingen toa pa rummet konstaterar vi ganska snabbt. Rekar i hotellkorridoren och samma visa dar. Fragar hotellpersonalen var toaletten ar och de kommer efter en stund med en 10-liters plasthink.

Dag 181.
Moln och svalt blir regn och kallt. Massor av lastbilar som hanger pa tutan sa fort de ser oss och ljudet ar sa hogt att det ar obehagligt. Forst tutar de nar de ser oss pa langt hall. Sen nar de kommer narmare och nar de passerar kor de fyra tut som verkar betyda hej, hej, tjena, halla. En enorm ljudniva hela tiden men de svanger ut och tar mycket hansyn och det kanns bra. Det ar konstigt skyltat i Chahar Youyi Houqi men vi fortsatter pa samma vag som vi kom och det blir ratt. Cyklar bland akrar hela dagen. Dyngsura och skitiga nar vi staden Jining. Checkar in pa forsta basta hotell och hoppar direkt in i varmduschen. Fast varmvattnet racker bara till mig.

Regn och kallt. En km utanfor Jining.

Dag 182.
Vila i Jining med 1 miljon folk. Inte manga turister aker hit. Vi blir valdigt uttittade. Nar jag kommer in i en affar stannar alla upp vad de an haller pa med och tittar pa mig. I borjan trodde jag att nagot hangde utanfor byxorna som inte borde hanga utanfor byxorna men det ar nagot annat som ar fel. Vad har jag inte kommit pa. Trevlig by i ovrigt och lite mindre cyklar an jag vantat mig. Daremot har manga borjat anvanda elmopeder. Vadret ar ruskigt med isande vind. Vi ser totalt 6 trafikolyckor pa en och en halv dag. Imorgon fortsatter vi mot Beijing. Det ar cirka 400 km dit och det bor ta 4 dagar.