Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2010-09-12. Ulan Bator, Mongoliet.

Nr 13. Dag 145-154.

Dag 145
. 26 augusti 2010.
Vi lamnar Bayankhongor i bra vader och cyklar bredvid huvudvagen da den ar full av vagarbetare och maskiner och ar avstangd for asfaltering. Kommer till en bro som inte ar fardig och vi tvingas vada en mindre flod. Svanger vanster vid en liten by och sen lange uppfor till bergen och landskapet blir trevligt. Vagbyggarna forsvinner sa vi smiter upp pa den avstangda vagen och det ar bra grusvag dar vi blir ensamma. En bult till Malins pakethallare gar sonder och hon byter den. Jag far punktering pa mitt trasiga framdack och byter ut hela dacket mot ett nytt mongoliskt. Min attonde punktering. Vagen boljar upp och ner och vi far kampa en hel del da det blaser motvind. Mycket nedfor pa kvallen pa bra vag. Vi cyklar tills det blir morkt och ser fullmanen ga upp i horisonten och den ser som vanligt stor ut nar man har referenspunkt. Slar upp taltet bredvid vagen och brassar korv med mos. Hojdmeter 610. Snittfart 10,0 km/h.

Dag 146.

Skon morgon med moln och ingen vind. Passerar en liten by, njuter av ett kort parti asfalt men sen blir det grus igen. Det ar fa bilar men en bil i hog fart kommer bakifran och chaufforen tycker antagligen att han ar lustig da han kor sa nara oss som mojligt. Hade vi vinglat till sa hade det smallt. Sabla olustigt med vissa mongoler. Fortsatt bergigt och fint aven om bergen ar sma. Kommer ut pa en stor oppen plata pa eftermiddagen och far medvind pa hardpackad jord och det gar fort en stund. Vi anvander gps hela dagen men blir anda osakra pa vagen pa kvallen da det ar ett myller av hjulspar at alla hall. Passerar miniby och blir overfallna av en massa barn och nagra otrevliga hundar. Fyller pa vatten och fragar efter vagen. Slar upp taltet nar det borjar skymma och hundra meter fran vagen som vanligt. Effektiv cykeltid lite over 8 timmar. Hojdmeter 690. Snittfart 12,0 km/h.

Dag 147.
Blasig natt. Jag ar upp och kollar att taltet sitter fast och sakrar med lite stenar. Vi fortsatter i en stor dal och det ar bra underlag men blaser kraftig motvind. Over ett minipass och sen lite nedfor innan det blir brant uppfor i stark motvind och i mjuk sand. Galet jobbigt. Vid 30 km pausar vi bakom nagra grushogar i skydd av vinden och vi ar ordentligt trotta. Mater upp vinden till 12 sekundmeter. Men strax darefter borjar asfalten. En mil tidigare an vad vi fatt information om. Grymt skont och det borjar med nedfor sa det gar bra att cykla ett tag. Men det flackar ut och blir 30 km platt rakstracka till staden Arvaikheer i besvarlig vind. Malin gommer sig bakom mig och jag kampar for allt vad jag orkar. Benen kanns battre an flaset. Vi kor ju sallan hart eller fort. Bara langsamt och lange. Letar upp ett hotell i Arvaikheer och checkar in. Hojdmeter 450. Snittfart 12,1 km/h.

Malin i motvind.

Dag 148-150.
Lamnar cyklarna i Arvaikheer och forsoker fa plats i en stor buss till Ulan Bator men de ar fulla och det blir minibuss. Fyra rader ganger 3 saten. Chaufforen har visst kommit pa att han tjanar mer pengar om man sitter 4 pa varje rad. Vi slipper dock detta men vi ar anda 15 personer pa 12 saten. Kan inte rora benen och det blir drygt efter ett tag men vi overlever 6 timmars obehag. Vi ar i Ulan Bator for att forlanga vara visum. Visumkontoret ligger en bit utanfor city dit vi tankt aka buss och graden av forolampning nar nu helt nya nivaer.

Jag kliver pa lokalbussen. Det finns inga lediga saten och en del folk star upp. En liten pojke som sitter far syn pa mig och studsar upp och erbjuder farbrorn att sitta ner. Jag alltsa. Jag blir helt paff men samlar mig snabbt. Satter ogonen i grabben och pekar med hela handen att han ska satta sig igen. Han kopplar snabbt, och i samma sekund bestammer jag mig for att sta hela vagen till slutdestinationen aven om jag sa blir sjalv pa bussen. Forgrymmade unge.

Det gar smidigt att forlanga visumen. Vi bokar in oss pa trevligt boende tills vi kommer hit med cyklarna. Ater gott nagra ganger och lyckas fa plats pa en stor buss tillbaka till Arvaikheer dar vi till och med far tva saten var. Vilken njutning. Bussarna at bada hallen spelade Modern Talking och de verkar vara absolut hetast har just nu.

Dag 151.

Vi cyklar ur Arvaikheer och tar riktning Ulan Bator pa bra asfalt. Det ar den mest trafikerade vagen i landet men vi ar i stort sett sjalva. Det kuperade landskapet med mycket gras fortsatter. Langa men inte sa branta backar avloser varandra. Moln och svag motvind vilket ar synd nu nar vi antligen ar pa asfalt. Inte sa jobbigt for benen men det danar i oronen och vi har inte haft nagon tyst cykling pa en manad. Vi ser mycket far och getter och andelen hastar okar for varje meter. Pa eftermiddagen borjar jag kanna mig samre. Forkylning pa gang och det gor ont i hals och luftror. Inte sa konstigt da det varit forkylda manniskor pa bade bussar och i sovsal. Nar jag lyser med pannlampan utanfor taltet pa kvallen upptacker jag tva ogon 10 meter bort. Jag pyser ut och upptacker en hungrig hund som nosat upp oss nar vi lagat middag. Hunden ar radd men jag lyckas ge den lite kex. Hojdmeter 470.

Jurtor.

Dag 152.
Samma trevliga landskap fortsatter. Nu i medvind och sol. Dacken sjunger harligt mot asfalten. Jag mar inget vidare och kor sakta. Backarna ar flera kilometer langa och aningen mer njutningsfulla nar det ar utfor och man kan rulla. Passerar ett kort parti sanddyner och ser nagra kameler. Stannar och ater biffstek pa ett trevligt hak med uteplatser under tak. Hastar och kor trangs langs vagen i sma vattenhal eller under viadukter i skuggan for att komma undan den varsta hettan. Ser flera stora faglar som jag inte kanner igen. Flera ganger varje dag blir vi passerade av bilar fyllda med mongoler som stannar tvart, skyndar sig ur, sliter fram sina snablar och star och pissar langs vagkanten nar vi cyklar forbi. Himla otrevligt. Bara killar givetvis. Jag mar battre mot kvallen, vi slar upp taltet och jag ater Knorr broccoli med mozarella. Hojdmeter 500.

Inte sa brant men langa backar.

Dag 153.
Hinner inte sova lange innan jag vaknar av att jag har ont i magen och mar allmant illa. Efter en stund kastar jag mig ur taltet och kraks nagra ganger. Mar genast mycket battre och kan sova vidare. Vet inte exakt vad det kan vara. Biffsteken kanske. Eller den mongoliska tejpen vi anvander for att tejpa igen innertaltet. Det ar trasigt sedan nagra dagar och tejpen vi kopt luktar hemskt. Tung morgon men jag tvingar i mig en halv portion grot. Vi kommer ivag sent. Kuperat och varmt igen. Jag saknar energi i kroppen. Trafiken okar och bilarna kor otrevligt fort. Passerar en dod motorcyklist som ligger pa sidan av vagen. Polisen ar pa plats.

Lunch vid 60 km och jag kampa for att fa i mig mina favoritnudlar men det gor susen. Kvicknar till efter det. Kommer till en flod och jag ar pa vag att bada men vattnet ar for skitigt. Fyller pa vatten, juice och godis i en storre by. Fin solnedgang nar vi cyklar over en plata i motvind, svagt uppfor och med tilltagande trafik. Hittar fin taltplats pa en hojd och vi ar 100 km fran Ulan Bator. Hojdmeter 460.

Hastar soker skugga nar det finns.

Dag 154.
Samma natur igen. Kanonvader och jattevarmt. Ser nagra jakar och de kanns felplacerade har i varmen. Kranglar oss forbi ett vagbygge och passar pa att ta paus. En liten lastbil med kor pa flaket kor forbi och vagen ar sa ojamn att kossorna tappar balansen och nastan trillar ur. Lastbilens vaggar ar nagra tunna ror och en av kossorna far ett ben mellan roren och utanfor flaket nar den forsoker aterfa balansen. Inte alls trevligt att se. Vid 20 km kvar till Ulan Bator kor vi forbi en forort och det luktar hemskt illa i hela byn. Langs vagen ligger skinn pa tork fran olika djur som man kan kopa.

Ser Ulan Bator nar det ar 10 km kvar och sista biten ar nedfor. Val nere i stan tilltar trafiken dramatiskt och vagen blir enormt dalig. Full koncentration och vi kampar febrilt for att inte bli overkorda eller forstora cykeln i nagot stort hal. Men det gar bra, vi letar upp vart vandrarhem och checkar in. Duschar och pyser ner till mongoliska rallyts mallinjeparty som ar pa lordagar och traffar pa lite folk som vi kanner igen. Nu ska vi vila i en vecka innan vi cyklar soderut mot Kina och Beijing. Hojdmeter 700.

Fortfarande fina taltplatser 100 km fran Ulan Bator.

10 km kvar till Ulan Bator.