Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2010-09-07. Ulan Bator, Mongoliet.

Nr 12. Dag 136-144.

Dag 136-137
. 17 augusti 2010 -.
Vila i staden Altai med 19000 folk. Vi ar 2200 meter over havet och landskapet ar berg och grus. Sjalva stadskarnan bestar av enkla och risiga men vanliga hus medan alla bostader utanfor centrum ar jurtor. Bra rum men problem med hotellpersonalen. Redan nar vi checkade inte var det bok. Vi kunde inte enas om priset. Nar man inte kan nagot gemensamt sprak sa galler miniraknare och fingrar. Forst fick vi priset 40,000 togrog. Det brukar vara priset for en natt. Jag holl sedan upp tre fingrar vilket betyder antal natter vi vill stanna. Forsokte betala 120,000 men fick inte. Damen foljde med upp pa rummet och visade att varje sang kostar 20,000 samt golvet 20,000. Det slutade med att vi betalade 60,000 for forsta natten och 20,000 var for natt tva och tre. Totalt 100,000 togrog. Vi fick kvitton.

Ny hotellpersonal nasta dag och da vill de ha betalt igen. Vi brakar lange och visar kvittorna men ingenting verkade hjalpa. Till slut kommer en annan hotellgast in pa rummet. En mongol som kan bade engelska och mongoliska och han forklarar for damerna att eftersom vi har kvitton sa har vi betalat. Allt lugnt tror vi. Men sista dagen kommer samma personer in igen samt damen vi checkade in hos och vill ha mer pengar. Timmar gick i ansprak for detta. Antagligen forsokte de trotta ut oss men visste att de hade fel. Eller sa var de bara ovanligt dumma.

Altai, Mongoliet.

Dag 138.
Checkar ut och jag hinner bara hundra meter fran hotellet nar jag ar pa vag in i en korsning. En bil kommer vinglande fran vanster och slirar pa sanden pa asfalten och fortsatter rakt igenom korsningen i for hog fart och kraschar med tre decimeter trottoarkant. Jag far en glimt av bada killarna i bilen och de ar sa fulla att de till och med har svart att halla upp sina huvuden.

Vi lamnar Altai och landskapet ar kulligt men blir snart flackare. Soldis, inte mycket vind och skon temperatur. Inga mygg. Passerar en liten by lagom till lunch och bestaller mat. Samtidigt ankommer tva bussar med mongoler och alla ska fingra pa vara cyklar. Vanliga dock. Nar vi atit klart kommer tva killar pa motorcykel med en fin brun get mellan sig. De stannar och slanger geten pa ryggen. Skar upp magen, tar ut nagot och haller i geten tills den sprattlat klart. Fin cykling pa eftermiddagen och kvallen i nagot som bor kallas bergsstapp. Mycket platt och med bergen langt bort. Marken mest grus med glesa inslag av torrt gras. Taltplatser overallt. Snittfart 12,9 km/h.

Dag 139.
Bla himmel och fortsatt flackt. Lattcyklat och stark medvind. Far till och med aka och bromsa nar vinden skjuter pa som mest. Stundtals ar vagen djupa hjulspar av tvattbrada och da forsoker vi kora i mittstrangen. Malin kor fore mig och far sin och cykelns vikt till hoger och dacken pa vanster sida. Tre meter sladd och sedan pang i marken. Ser otackt ut men hon klarar sig bra. Som tur ar hade hon fatt for sig att det var kallt och korde i handskar. Sista 10 kilometrarna blir vagen sand och mjuk och det ar jobbigt att cykla. Fin solnedgang. Snittfart 13,6 km/h.

Dag 140.

Fantastisk morgon. Vindstilla, inga moln, inga mygg. Dalig vag av sand och standiga gupp. Far ga i sanden nagra ganger. En del uppfor och vagen blir aningen battre. Fortsatt bergsstapp och valdigt vackert. Tankte fylla pa vatten i en by efter 40 km men den dyker aldrig upp. Till slut kollar vi var gps och upptacker att vi kommit 40 km ur kurs. Vi har foljt huvudvagen hela tiden och varit sakra pa ratt vag. Men vagarna andras standigt beroende pa vilka hjulspar som anvands mest. En italienare pa motorcykel passerar och han har tappat bort sina vanner. Han ger oss lite vatten. Vi bestammer oss for att dela pa ett kvallsmal och aven ata halv frukost imorgon for att inte riskera att bli helt utan vatten. Ingen stor ko pa isen dock da vi ser en sjo 20 km till hoger samt att det passerar en och annan bil mellan varven som vi kan kapa i varsta fall. Snittfart 10,5 km/h.

Stracken Altai - Bayankhongor passerar norr om Gobioknen.

Gissar att landskapet kallas bergsstapp.

Dag 141.
Grymt vader igen och valdigt varmt. Svagt uppfor pa sandig vag som blir samre och samre med inslag av sten. Tre italienare pa motorcyklar passerar och de har tappat bort en kompis. Kommer till en by efter 30 km och fyller pa vatten samt ater. Tva trevliga rumaner i mongoliska rallyt kommer precis som vi lunchar och de kor i en fin jeep med luftkonditionering som de tankt skanka till valgorenhet. De ger barnen klader. Byn ligger vackert och det rinner en flod med klart vatten mitt i byn. Vi vadar floden med cyklarna och far hjalp av lokalbefolkningen som skjuter pa sa mycket att jag far ont i mina kontorsfotter da det ar stenar pa botten. Men det gar bra. Jag tar ett bad nar flera bilar i rallyt ska over floden och det skapar givetvis en massa uppstandelse. Vattnet ar tillrackligt djupt for att alla maste ut och reka situationen innan de tors kora over med sina vanliga bilar. Vagen blir bra ett tag. Sen sand igen och mot slutet av dagen sand och grasslatter sa langt ogonen nar. Snittfart 9,5 km/h.
Distans 65km. Ack 7025 km.

Paus i varmen.

Vi har precis vadat floden med cyklarna och badat nar nagra bilar ur mongoliska rallyt passerar.

Dag 142.
90 km kvar till nasta stad och vi gar upp tidigt. Om allt flyter kan vi hinna fram. Svagt uppfor i sand omgivna av enorma grasslatter. Malin far punktering och lagar. Funkar inte att pumpa dacket och vi hittar ett hal till. Fixar det och hinner bara en liten bit nar dacket blir tomt igen. Sma taggar fran nagon elak buske har letat sig igenom hennes tyska kvalitetsdack. Hennes tre forsta punkteringar sedan starten. Lika natur hela dagen och varmt som tusan. Ater i by vid 60 km. Vagen blir grusvag istallet for hjulspar. En bit motlut och sedan upp med taltet innan det blir morkt vid 20:30. Hojdmeter 510. Snittfart 10,6 km/h.

Ofta mycket boskap nara bebyggelse.

Dag 143.
Kuperad vag bland grona kullar och varmt igen. Kanner mig trott. Efter 15 km ser vi Bayankhongor och vi kan i stort sett rulla ner till staden sista timmen. Letar upp ett hotell och checkar in. Bra rum igen och inget krangel alls. Hojdmeter 220. Snittfart 11.1 km/h.

Dag 144.
Vila i Bayankhongor med 24000 folk. Staden är placerad på 1900 meters hojd. Paminner om de tidigare staderna vi passerat. En handfull restauranger av blandad kvalite. Ett par internetstallet. Flera bankar. Massor av smabutiker. Det finns ingen storre affar sa vi tvingas handla i ett tiotal butiker innan vi ar hyggligt nojda. Flera meter djupa hal i marken som saknar brunnslock. Diameter 1 meter. Stor risk att stuka foten i dessa nar det blivit morkt. Tvattar nasta veckas cykelklader for hand i duschen och i en av Malins framvaskor. Nu ar det bara 180 km till asfalten och 650 km kvar till Ulan Bator.