Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2010-08-30. Arvaikheer, Mongoliet.

Nr 11. Dag 125-135.

Dag 125
. 6 augusti 2010.
Lamnar Olgii i stralande sol och hetta. Grusvagen borjar direkt och det bar uppfor. Atta kilometer backe och 400 hojdmeter. Kommer upp i en dalgang och det ar jurtor langs bergssidorna. Mest grus overallt men med lite nysno pa bergstopparna. Vagen ar 10 par hjulspar att valja mellan. Trafiken ar minimal men vi moter ett schweiziskt par i husbil och de namner myggen. De hade oppnat bildorren i tva sekunder och in kom 100 mygg. Cirka.

Vi blir passerade av nagra motorcykelturister med full packning. Kor lite nedfor och det blir aningen gronare. Vi ser kameler och efter 40 km kommer vi fram till den stora sjon Tolbo da jag far punktering. Min fjarde. Lagar och kor ytterligare 3 kilometer nar dacket piper till och blir platt igen. Hittar inget hal, pumpar och fortsatter. Det kommer en kort regnskur och en supervind som avtar lika snabbt som den dok upp. Vi kor ner till sjon och slar lager. Vi ar pa 2100 meters hojd och det ar berg overallt. Mycket vackert och inte sa farligt med mygg. Hojdmeter 910. Snitthastighet 9.6 km/h.

Jurtor langs bergssidorna.

Dag 126.
Bla himmel och blasigt. Kor langs sjon och det ar mycket mygg ett tag trots vinden. Traffar en fransk grupp i minibussar. Passerar byn Tolbo och fyller pa vatten. Kor genom en dal i sidvind och sedan upp till 2600 meter och ett bergspass. Vi ser grona dalar, berg av sand, nysno hogre upp samt nagra glaciarer. Fyra barn till hast kommer och vill att vi ska fota dem. Det kostar sakert en massa strul sa vi avstar trots utdraget tjat. Utfor pa dalig vag. Traffar tva trevliga franska par i ombyggda husbilstoyotalandcruisers som vi far vatten av.

Vi kommer ner i en stor dal med nagra jurtor. Cyklar forbi tva sma sjoar och svanger in i ytterligare en dal. Det ar grymt vackert. Snokladda berg bredvid oss. Motvind och lange uppfor over ett pass till. Solen gar ner och det blir kallt. Vi fortsatter utfor pa bra vag i morker. Malin stannar och sager: Nu har vi kort 70 km. Jag ser ingenting. Och jag fryser. Vilket jag lite snabbt oversatter till att det ar har vi ska talta. Hojdmeter 850. Snittfart 8.8 km/h.

Taltning vid sjon Tolbo.

Fa bilar. Fint vader. Bergigt landskap. Grym cykling.

Dag 127.
Moln. Inga mygg. Rullar i 6 km ner till en dal med back och jurtor. Vagen blir stenig och svar. Hastigheten bestams av vad man tror att cykeln klarar. Det skakar standigt. Kor forbi barn som blir arga nar vi inte stannar trots deras skrik och gester. Det dyker upp en restaurang efter 20 km. Ater god manty. Passerar omrade med mycket mygg innan vi kommer upp pa en stor plata. Vadret spricker upp. Jag far punka igen. Min femte. Undersoker dacket och upptacker att det ar trasigt. Ett schweiziskt par pa motorcykel kommer precis forbi och ger mig en gummibit att laga dacket med.

Bra vag over platan. Vi blir osakra pa vagen som delar sig men sa ser vi en mur som heter Djingis khan enligt kartan och valjer ratt vag. Stannar och rastar vid en trabro nar vi blir overfallna av tusentals mygg. Drar snabbt pa oss full mundering med mygghatt. Vagen boljar upp och ner i mjuk sand och det ar jobbigt och svettigt i alla klader. Slar upp taltet bredvid ett schweiziskt par pa jordenruntresa i minibuss. Hojdmeter 400. Snittfart 11.7 km/h.

Vastra Mongoliet.

Dag 128.
Varmt och mygg.
Malin gar omkull i en nedforsbacke men klarar sig bra. Blandad kvalite pa grusvagen. Upp over ett litet pass och sedan lang backe ner till staden Khovd. Flod, gront och massor av jurtor. Berg runt staden men de ar en bit bort. Asfalten borjar i samband med bebyggelsen och en konstapel vill att vi ska betala asfaltsavgift men jag fragar om det galler cyklar och det gor det inte. Lugn och fin stad. Hotellet vi tankt bo pa ar fullt. Checkar in pa Grand hotell istallet. Men det ar inget grand alls. Malin gar ivag och duschar nar jag ligger i sangen och vilar. En stark vind slar mot vart fonster som gar sonder och glasbitar faller ner i min sang samtidigt som hela fonsterkarmen ar pa vag over mig innan jag hinner upp och halla emot. Hojdmeter 190. Snittfart 12.5 km/h.

Dag 129.
Vila i Khovd med 28,000 folk. Byn ligger 1400 meter over havet och det ar inget fel pa den. Felet ar hotellet. Maken till festplats har jag aldrig bott pa. Som det verkar hyrs rummet bredvid vart ut till man med tillfalliga kvinnliga bekantskaper som de antagligen betalar for. Omojligt att sova. Jag gar pa stadens marknad och koper ett nytt dack. Flyttar bak mitt bra framdack och satter det nya mongoliska dacket fram. Under kvallen lyckas jag fa punktering nar cykeln star i hotellkorridoren. Min sjatte. Normalt har vi cyklarna pa rummet men nu ar det for litet.

Dag 130.
Pa tung cykel med 17 liter dryck lamnar vi Khovd i moln. Det borjar med 5 km uppforsbacke. Over ett pass och sedan lang utforskorning ner mot en sjo. Okej vag. Nar vi kommer lagre dyker myggen upp trots stark vind. Full kladsel men det ar svalt sa det gar bra. Vagen planar ut och vi cyklar mil efter mil over en plata. Vagen blir samre och vi kor langt in pa kvallen innan vi slapar cyklarna over en flera hundra meter bred ranna av hjulspar innan vi hittar en taltplats. Precis som vi ska sla upp taltet borjar det blasa kraftigt. Hojdmeter 460. Snittfart 11.0 km/h.

Dag 131.
Blaser 11 sekundmeter medvind och det ar fortsatt mangder av hjulspar att valja mellan. Vagen ar okej och vi svanger vanster vid en vagdelning dar det till och med finns en vagskylt aven om den ar svar att forsta. Vi kommer in i en dal med berg pa hoger sida och grona traskmarker till vanster. Vi passerar flera overgivna bondgardar. Det ar ont om vatten och de flesta djuren har nog gatt bort. Under eftermiddagen blir vagen bedrovlig, vinden avtar och myggen anfaller. Regnet jagar oss men vi slipper det. Ser en del kameler och hastar. Det ar ont om bilar men det passerar nagra ryska minibussar med pelle i botten samt enstaka skramlande overlastade lastbilar. Taltar i stenig terrang bredvid vagen. Snittfart 10.5 km/h.

Dag 132.
Mer dalig vag. Tufft trots flackt. Varmt och vindstilla men mycket mygg och full kladsel. Passerar bondgardar med bade djur och folk. Ser klasar med kameler. Mycket fina berg i syd med nysno hogre upp. Vagen blir sand ibland och det ar svart och jobbigt. Kor forbi vatmarker med extra galna mygg. Pa kvallen blir vagen hardpackad jord och cyklingen genast mycket lattare. Kommer fram till byn Darvi dar vi checkar in i ett rum pa markplan sa att vi kan rulla in cyklarna pa rummet utan att ta av packningen. Lyxigt. Inget vatten och ingen toalett men vi far anvanda den offentliga toan utomhus langs huvudgatan. Tva bas med hal i marken och ingen dorr. Kommer nagon nar det ar upptaget sa harklar man sig, valdigt smidigt. Snittfart 11.0 km/h.

Kameler.

Dag 133.
Lamnar Darvi i kanonvader. Inga mygg. Vi fortsatter i samma dal med berg och nysno. Efter 13 km fantastisk cykling exploderar mitt framdack. Tva centimeter hal i bade dack och slang. Min sjunde punktering. Mitt mongoliska ching chong dack holl i 20 mil. Satter pa mitt gamla dack och tejpar over halet med silvertejp. Nagra mil senare upptacker vi ett hal i Malins bakdack och hon byter innan det ocksa exploderar. Det pagar ett mongoliskt rally fran Europa till Ulan Bator och nagra bilar har passerat oss de senaste dagarna. Nu stannar nagra engelska bilar och vi snackar. Skoj med nya intryck. Rallyt ar ingen tavling utan de som vill far vara med. Kravet ar att man skanker bilen till Mongoliet nar man kommer fram sa far de in lite pengar till olika valgorenhetsprojekt. Varierande vag resten av dagen men fin cykling. Snittfart 12.0 km/h.

Nysno pa bergstopparna.

Dag 134.
Fin morgon och okej vag men jag kanner mig seg. Vadret andras till dis och motvind. Vagen blir tvattbrada och det ar jobbigt. Vi passerar getter, mer kameler och flera bilar i rallyt stannar och snackar. Alla ar pa kanonhumor utom tva danska tjejer som ar helt under isen. Bilens stotdampning har gjort sitt och de kan bara kora i 15 km/h. Malin hamnar efter i sandiga partier da hon kor pa 1.6 tums dack och latt sjunker ner. Det gar lattare for mig med breda 2.0 tums dack. Platt avslutning. Bergen langt bort. Snittfart 10.5 km/h.

Dag 135.
Spikrak och bra grusvag i lite for varmt vader men medvind. Ser en hasttransport med cirka 10 hastar pa ett lastbilsflak utan tak. Efter lunch, 40 km uppforsbacke fran 1400 till 2200 meter over havet. Svettigt och jobbigt. Trafiken okar och det dammar rejalt av alla fordon. Kvallscykling bland dalgangar i kulligt landskap. Rullar ner till staden Altai och hittar antligen ett riktigt bra hotellrum. Vi ar sena sa vi pyser snabbt ut och ater mat innan allt stanger. Kommer tillbaka till hotellet och ska ta var forsta dusch pa 6 dagar. Vattnet avstangt. Men vi har tre liter vatten kvar vilket vi delar pa och duschar under vara vattenflaskor. Inte riktigt som vi tankt oss men det racker gott for mig. Malin kan inte tvatta haret sa hon far sova med mossa. Nu blir det tva dagars vila innan vi fortsatter mot Ulan Bator. Hojdmeter 990. Snittfart 10.4 km/h.