Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2010-08-05. Olgii, Mongoliet.

Nr 9. Dag 106-116.

Dag 106
. 18 juli 2010.
Vi har sallskap av Alexandr pa cykel nar vi rullar genom Barnaul centrum. Han ar tavlingskladd och viker av efter ett par kilometer. Da har han en kvart och 2 km kvar till start i en mt-bike tavling. Vi tar motorvagen M52 mot Altaibergen. Det ar bra vagren och fint vader i 20 km. Sen blir det smal vag utan vagren och regn i flera omgangar men anda varmt. Trafiken i motsatta riktningen ar helt galen. Bilar exakt hela dagen. Vet ej varfor, mojligen stugbyte eftersom det ar sondag. Smatt kuperad terrang och mycket gronska. Vi taltar i kanten av en aker och det ar sa mycket flugor att vi lagar mat i innertaltet.

Dag 107.
Kraftigt regn nar vi tar ner campen och i 20 km. Sen blir det battre. Vi passerar ett parti med losa stenar pa asfalten och det viner stenskott av bilar som inte kan halla sig i de hjulspar som finns. Det rasslar i cykeln och jag blir traffad flera ganger pa benen samt en gang pa hakan sa att det borjar bloda. Fin cykling pa eftermiddagen. Mer kuperat. Passerar staden Biysk. Letar lange efter taltplats och hittar till slut en platt i tva meter hogt gras och det ar tjockt med mygg.

Dag 108.
Varm och fin dag. Efter 10 km bjuder vi en torstig kalv pa vatten. Den suger pa Malins hander i tron att det ska komma mjolk. Mamman saknas. Naturen ar gron och kullig och vagen slingrar sig i dalgangarna. Stundtals foljer vi floden Katun. Det gar latt och det ar vackert. Vi lunchar pa ett mysigt stalle bredvid floden och nar jag bestaller min andra portion far jag inte betala. De vill bjuda och ger oss samtidigt en liter kall juice. Vi passerar Mayma innan vi letar bostad i den lilla byn Souzga. Forsta stallet ar fullt men agaren tar med oss till en filial dar vi checkar in. Ingen dusch men skon bastu.

Slingrande vag nara Altaibergen.

Dag 109.
Vilodag. Vi ar nu pa gransen till Altaibergen med hoga berg och vilda floder i en oandlig gronska. Omradet vimlar av mojligheter till vandring och rafting och lockar givetvis horder av ol och vodkadrickande ryssar. Det ar full partystamning. Jag gor en promenad i fina omgivningar till en omtalat vacker sjo i Aya nagra kilometer bort men blir inte speciellt imponerad. Kanske for att det ar molnigt. Byter bromsar pa cykeln for forsta gangen. Vi hamnar i tidsnod pa kvallen. Bastun ar bokad till klockan 19. Trycker ned nagra grillspett pa 5 minuter och springer tillbaks till hotellet for att traska rakt in i en iskall bastu. Agaren hittar vi inte.

Dag 110.
Vi fortsatter att folja floden Katun nere i dalgangen. For varje by som vi passerar avtar trafiken. Vi ater lunch i Ust-Sema och kor sen over bron som ar starten pa Chuysky Trakt, 400 km bergsvag genom Altaibergen till Olgii i Mongoliet. Bergen blir hogre och bergssidorna brantare. Vagen gar upp och ner bland de grona bergen och vi passerar flera sma mysiga byar. Det hanger dimma i dalarna och nar vi kommer hogre borjar det regna. Vi letar hotell i Shebalino men det ar fullt. Aker ur byn och hittar kanoncamping precis intill floden. Total stigning 900 hojdmeter.

Kaos.

Dag 111.
Harlig morgon. Sol. Inga mygg. Backarna borjar direkt och varvas med nagra flacka partier. Det ar 25 km upp till Cheminsky passet som ligger cirka 1750 meter over havet. Sista biten innan toppen ar det grillen i laren och Malin gar en bit nar det ar som brantast. Nar vi nar toppen har jag snittat 10 km/h fran taltet. Harliga vyer nar vi satter fart ner. Ett avsnitt bra och brant vag och jag rakar sla fartrekord med 65,71 km/h. Det ar utfor resten av dagen och vagen letar sig ner i dalgangarna med grona berg at alla hall. Som vackrast blir det i Onguday dar vi tankt bo. Vi hittar tre hotell men innan vi ens hinner fraga ar det nagon som skriker at oss att det inte finns plats. De senaste dagarna har folk inte bemott oss lika vanligt som tidigare och stamningen i byn kanns sadar. Vi cyklar ur byn och taltar nara vagen men gomda i en skogsdunge. Det ar fredag kvall och i en annan naraliggande dunge ar det hogljutt party. Hojdmeter 890.

Onguday, by i den ryska delen av Altaibergen.

Dag 112.
Kanonvader. Lugn cykling i 9 km. Vi ar ner och vander pa 780 meter over havet. Sen blir det jattebacke, cirka milen lang. De sista 5 km med 10 procents lutning. Svetten flodar och vi tar det lugnt uppfor Chike-Taman passet. Nagra ryska mt-bike cyklister sager att passet ar pa 2000 meter och vi blir makta forvanade nar vi ar uppe och hojdmataren star pa 1400 meter. Fantastisk utsikt over flera dalar och de serpentiner vi just cyklat. Nedfarden ar obehagligt brant, kurvig och sandig vag men det gar bra. Val nere i dalen sa ar graset inte lika gront langre, landskapet ar torrare. Vagen letar sig ner i en canyon och vid en passage ar vagen insprangd i berget hogt over floden. Jag stannar och badar i en liten by som ligger langs floden. Det hinner bli annu torrare med mest grus och sand innan vi nar byn Inya dar vi far bo efter lite funderande av agaren. Stallet ar ju tomt pa gaster. Hojdmeter 800.

Slutet av stigningen till Chike-Taman passet, ca 1400 moh.

Dag 113.
Vila i Inya. Byn ligger spektakulart omgiven av branta berg av grus. Skum stamning i byn. Inte ett leende sa langt jag kan se. Jag gar ivag och fotar Leninstatyn och langs vagen blir jag utsatt for ett klassiskt ryskt skamt. En bil i 70 km/h ar pa vag rakt emot mig och nar den ar 20 meter bort springer jag over diket i tron att foraren somnat. Men just som han kor exakt dar jag gatt pa vagrenen sa svanger han skrattande tillbaka. Pa kvallen traffar vi var forsta langcyklist sedan starten nar en 68-arig tysk checkar in pa hotellet. Det visar sig att han ocksa ska till Ulan Bator, men han borjar cykla kvart i fem pa mornarna och det gor inte vi.

Dag 114.
Molnigt och skon temperatur. M52 slingrar sig upp och ner i korta branta backar men foljer hela tiden floden som nu heter Chuya. Det har borjat knappa orovackande i vanster trampa som jag inte lyckas fixa. Moter en rysk langcyklist nar vi ater i Ak-Boom. Naturen blir gronare igen och kanns maktig med standigt nya berg i olika former och den hela tiden svangande floden nere i dalen. Regnet jagar oss men vi klarar oss. Checkar in i Aktash pa hemtrevligt hotell med bra och stekhet bastu. Hojdmeter 990.

Barn nara byn Ak-Boom.

Altaibergen strax fore Aktash.

Dag 115-116.
Vila i Aktash med 3500 folk. Byn ar forfallen men ligger vackert pa 1400 meters hojd omgiven av berg. Vadret ar stundtals ruskigt med regn och blast. Sista dagens bastu ar bestalld till 19 men tio over 18 andras tiden till 18 med kommentaren att vi alltsa bor skynda oss. Vi har gott om tid pa oss eftersom vi inte vill aka in i Mongoliet fore dag 121 av visumtekniska skal. Vi ar nu 180 km fran den rysk-mongoliska gransen.