Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2010-07-17. Barnaul, Ryssland.

Nr 8. Dag 94-105.

Dag 94-95
. 6 juli 2010 -.
Vilar i Pavlodar med 330,000 invanare. Floden Irtysh rinner precis bredvid centrum och har en liten sandstrand men vattnet ar grumligt och vadret blasigt, kallt och regn sa inget bad. Vi kollar in Mashhur Zhusip mosken som ar Kazakstans storsta. Inte speciellt vacker men den liknar Darth Vader vilket inger en hel del respekt. Pavlodar ligger 300 km fran staden Semey dar Sovjetunionen testade 460 karnvapen fram till 1989. Testplatsen ligger utanfor staden och ar starkt radioaktiv men inte avsparrad och lokalbefolkningen springer ovetande omkring dar och blir sjuka.

Darth Vader Mosken i Pavlodar som numera heter Mashhur Zhusip Mosken.

Dag 96.
Moln och svalt nar vi foljer nagra vagskyltar ut ur Pavlodar. En korsning saknar skyltar och vi tokchansar rakt fram men hamnar i ett industriomrade och tvingas kora omvag. Till slut ar vi ratt och foljer den spikraka jarnvagen nordost. Det ar medvind, nastan inga bilar och valdigt lattcyklat nar molnen lattar. Landskapet ar platt med smala rader av laga trad. Vid varje stopp kryllar det av grashoppor vilket varit vanligt de senaste veckorna. Vi kommer till byn Sherbakty och letar lange efter boende innan vi hittar nagot mycket enkelt. Men de ligger helt fel i prisniva och nar vi sager att vi tanker talta sa sjunker priset till en fjardedel och vi checkar in. Antagligen trodde de att vi kom direkt fran Ryssland och tog en rovare.

En av de sista rakstrackorna i Kazakstan. Pa vag mot ryska gransen.

Dag 97.
Moln och medvind. Strax fore gransen stannar vi och forsoker gora av med de sista kazakstanska pengarna pa en bunt grillspatt som smakar kanon. Efter 35 km nar vi gransen samtidigt som ett regnvader oser ner. Vi koar om och om igen men allt gar relativt smidigt. Ryssland ar inte lika ode som Kazakstan varken nar det galler bilar eller trad. Men det ar fortsatt platt. I Kulunda tipsar en lastbilschauffor oss om en omvag for att slippa grusvagar vilket vi koper. Vi taltar bredvid en sjo som ser trevlig ut men stranden ar lera och det funkar inte att bada. Pa kvallen kommer tva killar pa hast pa besok och vi snackar samt far provrida lite. De jobbar med att driva runt 200 kor pa sina marker vid sjon.

Kazakstan har varit kul. Landet ar 6 ganger storre an Sverige och varldens nionde storsta land men bestar endast av 1.7 procent vatten. Landet ar mycket torrt och i de norra delarna dar vi cyklat ar det platt stapp. Befolkningen har varit vanliga och nastan alla har varit glada. Det har varit mycket lattare att cykla i Kazakstan an i Ryssland da trafiken varit mindre och bilisterna bromsar ner, svanger ut och visar hansyn nar de passerar. Landet har massor av olja och saker och ting borjar ordna upp sig pa riktigt, speciellt i de storre staderna. Manga har stora och dyra bilar. Vasterlandsk mat kan de inte men vi hittade nagra av deras egna ratter som var goda.

Ater i Ryssland och vi far besok vid taltet pa kvallen.

Dag 98.
Duggregnar pa morgonen nar vi tar ner taltet. Sidvind och halvsegt. Tunga regnmoln runt omkring oss och till slut borjar det regna ordentligt och blir kallt. Stannar i en liten by och lagar korv och makaroner under ett plasttak. Flera personer kommer fram och vill prata och precis alla ar fulla. Stora delar av den manliga befolkingen har i omradet lider av kronisk alkoholism vilket vi sett prov pa sedan vi passerade gransen. Nar vi ska packa ihop koket upptacker vi att en av vara tamojer saknas. Vi fortsatter nar det slutat regna och det ar mer flackt men mycket gronare an i Kazakstan och vi passerar till och med en tallskog. Checkar in i Rodino och det finns harligt varm dusch. Staller fram klockorna en timma.

Dag 99.

Akrar, moln och medvind. Bra asfalt och det gar latt. Det blir gronare och gronare med fler och storre trad. Regnmoln tornar upp sig runt oss och min vaderstation i ryggsacken piper flera ganger och varnar for storm. Det blixtrar och askar en bit bort men vi klarar oss fran regn aven om vagen ar blot. Trafiken okar och asfalten blir dalig men det svanger fort och det blir en fin avslutning in till Mamontovo dar vi letar hotell lange innan en kvinna cyklar med oss till ratt stalle. Vi har teve pa rummet och jag forsoker halla mig vaken for att se VM-finalen i fotboll men somnar.

Samre vader.

Dag 100.
Borjar kanna mig sliten. Moln och lite kallt. Efter 40 km far jag min andra punktering, nu pa bakhulet. Vadret ar for stunden bra och det tar knappa timmen att laga. Hade kort in i ytterligare ett vasst metallforemal som fastnat i dacket. Pa eftermiddagen blir himlen kolmork och regnet oser ner samtidigt som det blixtrar och smaller nastan samtidigt. Det blir lite otackt ett tag da vi ar relativt hogt pa vagen aven om det finns bade elledningar och trad pa sina hall. Regnet slutar och det torkar upp med vi kan inte pausa pa grund av alla mygg, knott och bromsar. Jag passerar 5000 km totalt vilket ar kul. Vagen blir jattebra med nagra korta undantag med nagot som jag inte vet vad jag ska kalla. Dagen blir lang eftersom distanserna pa vara kartor inte stammer. Vi kommer fram till byn Pavlovsk som ar ganska stor och folk viftar med lovruskor for att halla bort alla mygg och knott. Aven inne i centrum.

5000 km.

Dag 101.
Terrangen ar nu kuperad och det var lange sedan vi cyklade i sa har branta backar. Inte sa langa dock. Det ar en hel del biltrafik och det ar varierande kvalite pa vagen. Vi har morka moln bakom oss men vadret blir battre och battre. Vi kommer in i staden Barnaul och foljer trafiken mot centrum och nar vi star och laser kartan kommer en kille fram och fragar om vi behover hjalp. Alexandr har sett oss fran sin Volvo och eftersom han cykeltranar nastan varje dag vill han snacka. Han visar vagen genom att kora fore oss till hotellet.

Ater i kuperad och gron terrang.

Dag 102-105.
Lang vila i Barnaul med 600,000 folk. Finns inga supersevardheter men det finns en Hollywoodliknande skylt pa en hojd bredvid floden Ob en bit utanfor city dar det star Barnaul med stora bokstaver. Fin utsikt. Stan ar ren och trevlig samt har nagra fina Leninstatyer istallet for stridsvagnar. Alexandr tar oss med pa en tur i sin bil och visar det som finns att se samt att vi ater nagra middagar med nagra av hans vanner. Imorgon fortsatter vi mot Altaibergen som ligger tre dagar bort. Dar vantar riktiga berg och vi har riktning Mongoliet dit det ar cirka tva veckors cykling.