Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2010-06-09. Troitsk, Ryssland.

Nr 5. Dag 54-67.

Dag 54-56
. 27 maj 2010 -.
Ufa har inget Kreml och inga direkta sevardheter heller. Men det finns nagra halvcoola statyer och en helt okej vy over landskapet med floderna Belaja och Ufa. En miljon folk. Det ar sa vanligt med en miljon invanare i ryska stader att jag funderar om nagon verkligen har raknat eller bara hoftat. Det ar daligt vader och jag vilar benen samt mekar lite med cykeln.

Dag 57.
Det ar latt att hitta ut ur Ufa men det hinner ga 30 km i distans. Motorvagen M5 mot Uralbergen. Det ar kallt, mycket trafik och luften ar dalig sa att man blir hostig. Det ar mestadels flackt och lite trist natur. Vi ser mycket vita fjarilar bade i luften och pa marken. Varmen kommer tillbaka under eftermiddagen och vi skymtar Uralbergens kullar. Vi checkar in pa basic motell som varken har dusch eller toa men bastu med vatten i balja. Rummet fungerar nar de baddat sangarna, satt upp gardiner, fixat en lampa samt spikat upp en spegel pa vaggen. Dagen kandes mild men benen varker pa kvallen. Samma sak for oss bada. Skumt.
Distans 87 km. Ack 2614 km.

Dag 58.
Forsta bergsetappen. Grymt vader och det ar latt i 30 kilometer innan det blir backar for resten av dagen. Benen kanns slitna sedan igar men kommer igang efter nagra timmar. Lunch i Sim och sedan direkt 3,5 km brant uppfor. Det ar skog och vi passerar flera fina backar med klart vatten. Vi ar inne i Uralbergen men det ar inte mycket till berg. Det liknar mer kullar. Vid cirka 100 kilometer kommer ytterligare en brant uppforsbacke i 3,5 km. Med en snickers i vardera ben sa gar det bra. Vi cyklar till efter 22 pa kvallen och det blir isvindar i sista nedforsbacken till Jurjuzan som ar 7,5 km lang. Dagens totala stigning blev 1440 hojdmeter.
Distans 108 km. Ack 2722 km.

Uralbergen.

Dag 59.
Backarna borjar direkt men lugnar lite forvanande ner sig. Det ar skog, moln, bra vind och skont cykelvader. Efter lunch, 5 km svagt uppfor och sedan en jattebacke nedfor och jag intar projektilstallning och spracker 60-vallen. Nytt fartrekord 60,16 km/h. Annars har jag tagit det lugnt nedfor sedan min andra eker gick sonder. Vi svanger av M5 och kor ensamma pa fin vag mot Zyuratkul nationalpark nar ett regnvader nar oss. Betalar parkavgiften och sedan ar det 13 km grusvag varav de forsta tre mycket brant uppfor, som mest 15 graders lutning. Malin ramlar i en bokig kurva med stora stenar men bade hon och cykeln klarar sig bra. Dagens klattring 1075 hojdmeter.
Distans 83 km. Ack 2805 km.

Fiskare langs vagen.

Dag 60-61.
Vi befinner oss i ett av Uralbergens basta omraden. Det ar skon frasch luft och vackert men absolut inte sa att man storknar. Vi bor pa en resort precis vid sjon Zyuratkul. Det finns ett minizoo med overvagande hundar som vi kollar in samt gor den obligatoriska promenaden 400 hojdmeter upp till en hojd 1155 meter over havet. Vi ser sjon och de omgivande kullarna som overlappar varandra i blatt.

Radjur pa minizoo. Zyuratkul nationalpark.

Jag pa topp, 1155 moh. Zyuratkul nationalpark.

Dag 62.
Vi lamnar hotellomradet och kor in i nagra hastar som visar intresse for vara frontvaskor dar vi har godis. Grusvag och sedan den fina asfaltsvagen tillbaka till M5 och oljudet. Jattebra vader och medvind men for smal vag, mycket trafik och dalig luft. Kuperat och kampigt ute i vagrenen. Det ar 11 km uppfor under en 13 km stracka. Vi nar upp till 850 meter over havet. Vagskyltarna ar lite roliga da de adderar ihop de kommande backarnas langd men aven vardera backes lutning. Sa pa skyltarna star det 12 procents lutning nar det egentligen ar tva olika backar med 6 procent var. Efter uppfor kommer nedfor och vi bromsar konstant i 10 km och blir trotta i handerna. Lastbilarna luktar brant nar de passerar oss. Vi hittar motell i Mjas. Total stigning 1066 hojdmeter.

Trevlig skogsvag.

Kvallscykling.

Dag 63.
For forsta gangen lamnar vi motorvagen en hel dag och tar smavagar istallet. Otroligt harlig cykling utan all trafik med oljud och dalig luft. Forst en del uppfor sedan utfor eller platt. Bra vind. Efter en stund upptacker vi att vi ar overvakade. En vit bil med en medelalders man som hellre ater an tranar star och vantar pa oss vid varje mil och nar vi nastan passerar honom aker han vidare och vantar pa nytt. Vi vet inte om det har pagatt utefter motorvagen. Det ar nastan omojligt att upptacka bland alla bilar och lastbilar. Polisen har betett sig konstigt ibland. Det har varit mycket poliser langs vagarna sa har de haft koll pa oss har det varit enkelt med radio. Nu blev det ju andra bullar nar vi svangde av motorvagen dar poliserna inte syns till.

Vid en paus ser vi nagra oroliga kor pa vagen. Vi ser ocksa tva ryssar som slapar pa en kalv ute pa en aker pa vag mot vagen. Vi tror att kalven ska till sin mamma men nar de kommer upp pa vagen slanger de ner kalven i bakluckan och aker ivag. Komamman sag inte alls speciellt munter ut.
Vi lunchar i en liten by efter 60 km och befolkning fotar oss och tycker att det ar stort att vi passerar. Vid 80 km blir det stark sidvind och vi hinner bli ordentligt slitna innan dagen ar slut. Vi kommer trotta in i Plast och nagra muslimer vid nagot som ser ut som en kyrka blir i eld och lagor over att se oss pa cyklarna och bjuder mycket gastvanligt pa te och macka. Vi hittar motellet i brandstationen. Uralbergen ar nu slut vilket betyder att vi ar i Asien.
Distans 102 km. Ack 3009 km.

Dag 64.

Motellet vi bor pa ligger pa helt fel sida byn vilket skapat oss en rejal omvag. Vi studerar kartorna och hittar sma vagar som kan spara oss cirka 30 km cykling. Vi fragar efter vagen och pyser ivag i brannande hetta. Vagen svanger hoger, hoger och hoger och efter fyra km ar vi tillbaka dar vi startade. Fragar igen och blir hanvisade till tva hjulspar ute pa akern. Vi foljer dem och det blir nagra tveksamma vagval men vi slar pa var gps vilken visar att vi ar pa ratt vag. Vi ser inte en bil eller manniska pa tva mil nar vagen slingrar sig genom skog och akrar. Mest nedfor och stark medvind. Skont for nacken att inte behova snurra 180 grader stup i kvarten. Hjulsparen blir grusvag och grusvagen blir asfalt och vi passerar nagra sma halvt ode byar innan vi nar Troitsk vid den ryska gransen mot Kazakstan.
Distans 72 km. Ack 3081 km.

Dag 65-67.

Troitsk ar inget stalle man aker till tva ganger. Byn ar liten, mindre an 100,000 folk. De flesta matbutiker har servering over disk och det ar otrevligt att handla da det snabbt blir trangt med kunder. Det finns en huvudgata dar vi i alla fall har hittat en bra restaurang samt en pizzeria dar pizzan blir helt okej bara man far dem att skippa garneringen med 2 kg dill. Vadret verkar valdigt bra och det finns en badplats vid floden dar folket hanger men det ar badforbud, simforbud, dykforbud, forbjudet att flyta pa luftmadrass samt forbjudet simma bredvid en oljetanker om en san nu skulle passera. Imorgon fortsatter vi in i Kazakstan.