Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2010-04-30. Moskva, Ryssland.

Nr 2. Dag 12-22.

Dag 12
. 15 april 2010.
Vi lamnar Rezekne i fint vader men kall luft. Trafiken ar lugn och vi cyklar nu 15 km mellan varje paus. Vi koper lunch och handlar upp alla lettiska pengar i Ludza innan vi fortsatter mot Ryssland. Terrangen ar boljande upp och ner mellan skog och akrar. Benen kanns bra. Jag slar hastighetsrekord i en utforsbacke med 46 km/h. Vi passerar Zilupe och sen kommer vi till granskontrollen. Det inleder med flera kilometer bajamajor och sedan flera hundra meter ko som star helt stilla av bilar och lastbilar. Vi cyklar sakta forbi alla och ingen sager nagot. Nar vi kommer fram till passkontrollen blir vi invinkade direkt. Vara vaskor skannas och vi visar passen sex ganger. Allt ar smidigt och det tar en timma innan vi borjar cykla i Ryssland.

Man ar ju inte fodd cykelmekaniker och mina fardigheter stracker sig till att laga punktering samt hoja och sanka sadeln. Da vill man inte att en eker ska ga av direkt efter granskontrollen till Ryssland och helst inte pa bakhjulet och absolut inte pa kassettsidan. Men det ar exakt det som sker. Ett himla bok att laga men som tur ar har Malin koll pa pinalerna och som tur ar hander det vid en statoilmack. Vi saknar ett verktyg men lanar bade det och rejala biceps av tva lastbilschaufforer. Det tar tva timmar att fa cykeln duglig igen och hjulet blir rakt efter att jag riktat det med ekernippeldragarn. Puh. Nu ar klockan sa mycket att det borjat skymma och vi cyklar bara en liten bit innan vi pyser in och gommer oss i skogen for natten. Vi ar nara nagot som pa kartan heter Zasitino.
Distans 80 km. Ack 465 km.

Dag 13.
Ny fin dag, det ar 18 grader ute men inga trad har borjat blomma an. Langa backar, lite trafik, vindsus och mycket fagelkvitter. Ingen bebyggelse forutom nagra fa enkla mackar. I Lettland kopte vi alltid lunch. Nu finns ingenstans att handla. Vi lagar lunch i ett dike i stallet. Vi cyklar fortfarande pa E22 men som nu skyltas M9. Lite bokigt att hitta taltplats men det slutar bra i en gammal fallfardig lada nagra kilometer efter Pustoshka. Regnar pa kvallen nar vi sitter i taltet och dricker te.

Taltning i fallfardig ladugard.

Dag 14.
Kall dag och blot asfalt. Vi passerar uppeldade akrar. Mer backar. Ingen bebyggelse. Fryser vid varje stopp som blir korta. Bara 5 grader ute. Mycket trafik och dalig asfalt. Hittar i alla fall varm soppa och kyckling med mos till lunch pa ryskt kryp in. Battre asfalt pa eftermiddagen och livet kanns fint igen nar solen tittar fram och vi hittar en fin taltplats pa en aker gomd bakom nagra kullar och dungar, cirka 15 km efter Velikiye Luki.

Dag 15.
Ny kall dag men fin asfalt och stark medvind. Rena rakmackan att cykla. Naturen lika som de senaste dagarna och vagen bestar av langa rakstrackor. Mycket grodor langs vagen. Jag ser nagra som hoppar over motorvagen men de flesta har hoppat klart. Det har borjat dyka upp sno och is i skogen. Det har vi inte sett tidigare. Malin har knivar i hoger kna vid varje tramptag och har haft ont i flera dagar nu. Det ar skyltat camping exakt dar vi tankt sova och det siktar vi pa men nar vi kommer fram star dar ett billigt motell som vi valjer istallet. Upptacker att klockorna pa motellet ar en timma mer an vara sa vi har visst cyklat in i en ny tidszon. Basta snitthastigheten hittills, 20,23 km/h. Normalt snittar vi 16-18 km/h.

Jag pa nya hojen med full packning.

Dag 16.
Dagen borjar bra men efter 15 km blir det brutalt dalig asfalt. Mycket trafik och man tvingas ofta ut i sanden pa vagrenen vilket ar jobbigt. Vagen har bestatt av stora gropar som nagon har forsokt laga men det har blivit fel for nu ar det sa ojamnt att det liknar ingenting. Efter nagra mil passerar vi vagarbetare som fyller halen med ny asfalt men ingen forsoker platta till vagen och bilarna for kora direkt pa den nya belaggningen. Den bedrovliga vagen pagar konstant i 65 km och sen slar vi lager i skogen. Passerade flera forsaljare langs vagen som saljer nagot i olika glasburkar. En hel del skottlossning pa avstand i skogen nar det blivit morkt sa vi undrar om vi slagit lager i militart ovningsomrade eller om det bara ar den vanliga ryska hobbyn att skjuta prick pa vagskyltarna. Kanns sadar att sova faktiskt.

Malin pa brutalt dalig asfalt.

Dag 17.
Ny jobbig dag. Dalig vag och mycket trafik. Kallt. Samma natur som tidigare men lite mer oppna falt. Nar vi kommer fram till Rzhev dar vi ska sova tre natter fragar Malin nagra poliser om vagen och nar hon cyklar darifran tycker hon att de skriker "freak" efter henne men de forsokte skrika "three kilometer" tyckte jag. Checkar in pa fint hotell och det blir febril aktivitet nar vi lamnar in passen for inom tre arbetsdagar fran att man passerat gransen maste man anmala till myndigheterna att man ankommit landet och idag ar sista dagen. Hotellpersonalen sa att hade vi kommit imorgon sa hade det blivit big problem. Annars kan man ju tycka att det borde rackt med att visa passen 6 ganger vid gransen.
Distan 80 km. Ack 870 km.

Paus pa rysk busshallsplats.

Dag 18-19.
Tva vilodagar och skont att sova i hotellsang men klockan 09:00 forsta morgonen testas brandlarmet. Fran att vi checkade in regnade det konstant i over 24 timmar. Gar fotorunda i ett fattigt Rzhev, kollar mejl, ater hamburgare som varms i micro och njuter av att vila benen.

Dag 20.
Aterigen stark medvind och kall dag. Kommer sno och hagelskurar och det ar hemskt att pausa. Stundtals kass asfalt. Mycket trafik och en gang kommer en polisbil bakifran och skriker nagot i en megafon som jag antar betyder "akta" och jag kastar mig ut i vagrenens mjuksand direkt. Det har borjat dyka upp bebyggelse och det ar mer folk i rorelse. Vi letar motell men det ar for dyrt och vi slapar cyklarna over en aker och slar upp taltet under nagra granar direkt efter Shakhovskaya.

Jag somnade klockan 21:30. Klockan 23 vaknar jag med ett ryck och hor konstiga ljud utanfor taltet. Funderar om nagon forsoker sno cyklarna men nar jag oppnar dragkedjan sitter en mus i soppasen och ater pa ett paket Knorr carbonara. Jag gar ivag med pasen 20 meter bort. Somnar om. Vaknar ytterligare nan timma senare av konstiga ljud. Nu sitter den lilla krabaten i en av mina cykelvaskor och ater pa mina fardkex trots att jag tyckte att vaskan var blockerad av saker. Kastar ut nagra kex, stanger vaskorna och somnar om efter att musen stallt upp pa en bild.

Hungrig mus i absiden.

Dag 21.
Motorvagen blir fyrfilig och vi far en egen vagren att cykla pa. Medvind och stundtals sa stark sidvind att det kanns som om vi ska blasa omkull. Samma natur som senaste veckan. Mycket trafik och overvagande bilar som kor fort. Lagar nudlar i skogen till lunch. Letar motell igen eftersom folk och bebyggelse okar men hittar inget. Taltar i skog som verkar helt orord sa det kanns sakert trots att vi ar cirka 50 km fran Moskva. Malins kna kanns helt plotslig battre. Antagligen for att det ar mer normal cykling pa bra asfalt. Ny skottlossning mitt i natten.

Dag 22.
Fortsatter pa motorvagen in mot Moskva. Vagen ar regnvat och vi blir skitiga. Bra vind igen och det gar fort. Vi cyklar pa motorvagen sa langt det gar men nar den fortsatter ner i en tunnel och vagrenen forsvinner svanger vi av pa mindre vagar och cykelvagar. Kranglar oss igenom fina omraden i Moskva. Forsta gangen sedan vi kom in i Ryssland som jag ser byggnader av kvalite. Nastan allt har sett forfallet ut tidigare. Kommer in pa Leningradskyoch foljer den i nastan 10 km anda fram till Roda torget. Det regnar och vi brannar snabbt av nagra bilder pa Roda torget, Kreml och St Basil katedralen innan vi letar upp vart vandrarhem. Nu blir det lang vila innan vi riktar cyklarna mot Kazakstan dit det ar cirka 2000 km.

Framme i Moskva. Roda torget och St Basil Katedralen.