Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2010-04-26. Moskva, Ryssland.

Nr 1. Dag 1-11.

Dag 1
. 4 april 2010.
Cyklingen borjar pa Stora torget i Vasteras. Mor, far och nagra polare pa plats for att onska lycka till. Cykeln kanns vinglig och jag har inte hunnit testa den alls innan. Far leta efter vaxlar och bromsar men det gar bra. Jag far sallskap ut till Brynolf bagare pa Halla av mina basta vanner och pa Brynolf star nagra arbetskamrater for att kontrollera att jag inte skojat med dem aprillo. Fika och ny avfard mot Tortuna och vidare genom Enkoping. Stralande sol men kallt i luften och snoflackar pa akrarna. Det gar bra, cykeln rullar fint nedfor men blir jattetung vid minsta motlut. Jag har 54,382 gram packning inklusive det jag har pa mig men exklusive sjalva cykeln. Vid halv atta borjar det skymma och jag letar taltplats vilket ar lite struligt men loser sig till slut. Hamnade tyvarr nara nagra gardar dar jag hor roster sa jag slar upp taltet tyst och lagger mig direkt for att sova. Trott i benen.

Dag 2.
Noll grader i taltet under natten. Kommer ivag 08:00. Foljer gamla Stockholmsvagen forbi Balsta, Bro, Kungsangen, Kallhall. Efter en timmas cykling borjar det snoa och blir kallt, blott. Villar bort mig lite vid Jakobsberg och hamnar nere i tunnelbanan. Forsoker ta hissen upp men cykel och packning far inte plats. Kanner mig avvikande i Tensta. Bara jag med fullpackad langfardscykel. Lunchar kebabtallrik pa Ulvsundagrillen. Rullar genom hela city med farten fran Tranebergsbron. Landar i Frihamnen 15:30 dar min cykelpartner Malin Rendahl, 36 ar fran Nykoping vantar. Vi cyklar pa farjan till Riga, Lettland. Nytt land nr 52.

Framme i Frihamnen, Stockholm.

Dag 3-6.
Cyklar av baten vid 11-tiden. Fixar med cyklar och packning och upptacker att Malins styre sitter lost vilket vi inte kan fixa. Letar upp cykelverkstad och pa vag dit upptacker vi att Malins cykel vobblar sa in i baljan. Forsoker losa problemen under dagen men det gar inte. Jag checkar in. Malin tar baten tillbaka till Stockholm. Mina knan gor ont sa det passar bra med vila. Malin kommer tillbaka med sin gamla cykel och har da akt samma nattfarja tre natter irad. Partybat. Gamla cykeln behover fraschas upp och lamnas in. Verkstaden jobbar tva dygn i strack. Malin blir i samma veva kompis med ett ryskt par sa att vi har en kontakt i Moskva. Hon far aven hotellpersonalen att hjalpa till med lagning av cykeln och ett tag tar hon over huvuddatorn pa hotellet da gratismaskinen inte var tillrackligt bra. Jag ligger i sangen och laser Jan Guillou.

Dag 7.
Kommer antligen ivag. Kranglar oss genom Riga langs floden och kommer till slut upp pa E22, motorvagen osterut. Mycket trafik i borjan. Vi passerar Salaspils, Ogre och Kegums. Flack cykling bredvid akrar, det ar varmt. Hundar som skaller men alla ar kedjade. Otackt med lastbilarna. Man fastnar i deras vinddrag och sugs in mot dem nar de passerar for nara. Hittar en fin gard precis fore Lielvarde dar vi fragar om lov och far talta vid floden Daugava, kanon. Mycket smadjur som spindlar och fastingar i graset.

Forsoker hitta ut ur Riga.

Forsta taltnatten i Lettland.

Dag 8.
Varmt ute och jag byter till cykelbyxor. Fin asfalt och lite trafik pa formiddagen. Samre asfalt och mer trafik pa eftermiddagen. Mer lastbilar an bilar. Lastbilarna later som F1-bilar nar de kommer bakifran sa man ar beredd. Vi kor pa vita linjen pa motorvagen sen finns en vagren av grus som vi flyr till nar det bokar till sig. Vi cyklar 10 km och tar sedan en rejal paus och sedan 10 nya km. Lunch i Koknese dar vi koper pizza. Vi foljer samma flod som igar men som nu heter Pjavinu. Hittar jattefin taltplats i Stukmani precis vid floden och en bit fran motorvagen. Vilar i talt. Trotta ben och Malin har fatt ont i vanster kna.

Dag 9.
Fros under natten. Tva plusgrader i taltet som kallast. Stralande morgon och vi packar ihop. Kommer en halvmeters orm ringlandes vid taltplatsen precis nar jag ska gora tvaan och det blir en forkortad version. Borjar med lite trafik och fin asfalt. Men fore Jekabpils blir det samre och vi blir slitna. Hittar Lettisk McDonaldsvariant och det ar galet gott. Efter lunch: motvind och sand i luften och ogonen blir irriterade men strax fore Kukas avtar vinden och det blir grym asfalt. Fin resa till Endzeli dar vi hittar okej taltplats vid back och i kanten pa en aker. Det ar langt att ga for att fraga om lov sa vi skippar det. Star en tjomme och spanar pa taltet 75 meter bort precis nar det borjar skymma men nar vi vill snacka med honom pyser han ivag. Funderar vad som ska handa.

756 km kvar till Moskva.

Dag 10.
Mannen fran igar dyker upp pa morgonen. Forst verkar han arg men nar vi ar svenskar och ska till Rezekne gar det bra. Vi packar ihop och pyser ivag. Bla himmel igen. Passerar Varaklani och lunchar i Vilani. Kanner oss trotta pa eftermiddagen. Hundar blir som galna nar vi passerar men alla ar fortfarande kedjade eller innanfor staket. Malin tappar sina solbrillor men upptacker det, vander tillbaka och hittar dem. Kommer till Rezekne och letar bostad. Hittar ett motell modell enkelt och checkar in. Harligt med dusch och frascha klader. Ater kvallsmat pa Statoil.

Har plockat ihop campen pa morgonen och ska tillbaka till vagen.

Framme i Rezekne och dags for vilodag.

Dag 11.
Vilodag i Rezekne. Malin hann aldrig fa sitt visum till Ryssland innan vi akte trots att hon lamnade in ansokan fore jul. Vi hade styrt upp sa att passet skulle skickas hit istallet. Tyvarr sa visar det sig att det postkontor som passet skickats till har stangt for gott och vi gar in pa ett annat som vi rakar passera och undersoker vad som hant och vips sa finns bade pass och visum dar. Tala om tur. Imorgon ska vi forsoka ta oss in i Ryssland och planen ar 11 dagar kvar till Moskva.