Hem          Jag          Resan          Utrustning          Statistik          Bilder          Arkiv

2002-03-08. Dunedin, Nya Zeeland.

Nr 18. Kepler & Routeburn.

Kepler Track blir min tredje Great Walk och jag startar från vandrarhemmet i Te Anau. Det är strålande väder. Går ett halvt varv runt sjön Te Anau och passerar ett par fina stränder utan att bada. Leden fortsätter i skog och det blir 900 höjdmeter uppför till trädgränsen. Jag har 14 kg packning och benen känns bra. Gör inte ett enda stopp och är uppe efter 1,5 timma. Utsikten är super och stugan Luxmore Hut ligger mycket vackert på 1100 meters höjd. Träffar en tjej från USA och vi besöker en smal grotta som vi lyckas ta oss ungefär 200 meter in i med hjälp av våra pannlampor. Det är fullt av vandrare vid stugan och på eftermiddagen ligger alla som hösäckar i solen. På kvällen får vi en kraftig regnvarning för morgondagen och ombedds att inte börja gå före morgonrapporten klockan 08:30. Distans 19 km. Tid 3 tim 45 min.

Vy från Luxmore Hut.

Dag 2. Väderprognosen säger inget regn men mycket stark vind. Leden fortsätter uppför mot Mount Luxmore 1471 meter som jag bestiger. Det blåser enormt mycket och jag måste hela tiden kämpa för att inte ramla. Det är stundtals till och med svårt att andas. Vinglar ner till leden igen och vinden avtar efter ett tag och alldeles lagom till en flera kilometer lång kamvandring. Det är molnigt men bra sikt. Dramatiska berg åt alla håll och ren njutning att gå. Sista biten till Iris Burn Hut är brant nedför till 600 meter över havet. Bredvid stugan finns en liten sjö och Iris Burn Waterfall och vi är några stycken som badar även om det handlar om kallt vatten och mycket korta dopp. Distans 18 km. Tid 3 tim 20 min.

Kamvandring andra dagen på Kepler Track.

Dag 3. Det regnar på morgonen och flera vandrare hänger kvar i stugan och gör en sen start när vädret blivit bättre. Jag gör sällskap med den amerikanska tjejen. Normalt går jag mycket fortare men nu upptäcker jag att det finns fåglar i skogen. Det är plan vandring i vacker skog och det känns nästan som Milford Track. Tredje stugan Moturau Hut ligger vid Lake Manapouris stränder och är en fullträff. Vattnet är nu varmare och det blir bad halva kvällen. Distans 18 km. Tid 6 tim.

Dag 4. De flesta går 5 km till första väg och tar bussen till Te Anau. Jag går solo hela dagen utan att se några andra vandrare. Det är fortsatt fin skog och flackt men med en sämre underhållen led. Leden går ända in till Te Anau och mitt vandrarhem. Kepler Track är en mindre populär led än de jag gjort tidigare men det kanske är orsaken till att folket har varit det roligaste. De som går här är vana friluftsmänniskor. I omgivningarna runt Te Anau har stora delar av filmen "The Lord Of The Rings" spelats in. Distans 22 km. Tid 3 tim 45 min.

Routeburn Track blir min fjärde Great Walk. Från Te Anau är det 85 km bussresa till startpunkten, The Divide. Jag kliver ur bussen och fixar till det sista med packningen. Begreppet tur med vädret når nya höjder. Det har regnat nästan oavbrutet i tre dygn. Men när jag står och knyter kängorna så slutar det och himlen spricker upp och blir klarblå. Vandringen börjar uppför från 500 meter över havet till Key Summit på 919 meter. Underlaget är stenig stig. Utsikten är storslagen med berg åt alla håll. Och på grund av de senaste dagarnas nederbörd är bergen snötäckta. Jag fortsätter genom mossgrön självlysande skog till Lake Mackenzie Hut på 700 meters höjd. Läget är guld precis vid sjön Lake Mackenzie som är kristallklar och omgiven av berg. Vi är några stycken som njuter av ett blixtdopp i det iskalla vattnet. Distans 15 km. Tid 3 tim 20 min.

Lake Mackenzie vid Lake Mackenzie Hut, Routeburn Track.

Dag 2. Fortsatt blå himmel. Leden klättrar brant upp till ett pass. Mäktiga vyer över snöklädda berg. Leden passerar ett blåsigt Harris Saddle. Jag bestiger toppen Conica Hill 1515 meter och det är isfläckar och halt på väg upp. Når Routeburn Falls Hut efter knappt 4 timmar men fortsätter nedför till ytterligare en stuga och går ett sidospår som kallas North Branch. Lite bökigare vandring i en dalgång med branta berg på sidorna. Men det är sagolikt vackert. Efter nån timma i dalgången vänder jag tillbaka och går upp till stugan igen på 900 meter. Sanslöst vacker dag. Distans 26 km. Tid 7 tim 50 min.

Vy från andra dagen på Routeburn Track.

Jag på Conica Hill 1515 meter.

Dag 3. Soluppgången är dagens behållning. Det är sista vandringsdagen och leden går i skog nedför och det känns lite avslaget. Målgången är vid Routeburn Shelter 65 km från Queenstown. Distans 9 km. Tid 1 tim 45 min.

Jag tar mig tillbaka till Queenstown och hoppar på en River Boarding tur vilket är senaste vattenflugan. Vi är en grupp om 24 plus 5 guider. Utrustning är tjock våtdräkt, hjälm, simfenor och liten surfbräda. Vi tar oss till Kawarau River, får lite instruktioner och kastar oss sedan ner i strömmen. Det handlar om 7 kilometers överlevnad. Forsen har raftinggrad 4 och det är 10 grader i vattnet. Verkligen skoj när det är drag i vattnet. Tyvärr är gruppen för stor och vi åker in i varandra. Det är nästan omöjligt att styra. Flera av killarna får kramp i vaderna av allt sparkande. Turen tar 1 tim 20 min och vi avslutar med att hoppa från klippor. Jag gör 3 hopp från 10 meter vilket är nytt höjdrekord i vatten för mig. Kul men varje landning gjorde ont trots våtdräkt.

Åter till Queenstown och sen buss till Dunedin där jag är nu. Imorgon fortsätter resan till Christchurch på Sydöns östkust. Om en vecka flyger jag till Thailand.