Hem          Jag          Resan          Utrustning          Statistik          Bilder          Arkiv

2011-11-18. Nanning, Kina.

Nr 39. Dag 574-592.

Dag 574-577. 29 oktober 2011 -.
Det gar bra for Olya i Vietnam. Nar visumet ar i hamn blir det tag, motorcykeltaxi, gransovergang, motorcykeltaxi, langfardsbuss och lokalbuss till hostellet i Kunming pa smidiga 20 timmar. Mycket av Kunmings popularitet kommer fran det behagliga klimatet. Pa 1900 meters hojd ar det var i stort sett aret runt. Och det finns flera bra sevardheter i omradet. Bland annat nagra intressanta tempel samt den groteskt populara stenskogen i Shilin 100 km bort. Men vi valjer att gora en dagspromenad i de narliggande kullarna Xi Shan. Vi gar pa valbyggda stenstigar uthuggna i en brant bergssida. Vi passerar sma tempel och paviljonger och det ar en overraskande trevlig utsikt over Kunming och den starkt grona och 40 km langa sjon Dian Chi. Luften ar skon och nu utanfor hogsasong ar det fa kineser omkring. Efter 4 dagar i Kunming for mig shoppar vi favoritnudlar och tysk musli. Dags for cykling igen.

Vy over Kunming och norra spetsen av sjon Dian Chi fran kullarna Xi Shan.

Dag 578.

Vi har svart att hitta ratt vag ut ur Kunming. Men efter 15 km kommer forsta skylten om att vi ar pa vag 324. Det ar sol och varmt och cyklingen paminner om hur det var sista dagen pa andra sidan stan. Boljande upp och ner, mycket trafik och med lastbilar som tappar grejer fran flaken. Dammigt och dalig luft. Men efter halva dagen blir det bra vag och trafiken mindre. Cyklar bredvid en sjo och ser faktiskt en golfbana. Tror det ar den forsta jag ser i Kina. Behaglig avslutning med 30 km nerfor till Yiliang 1500 meter over havet dar vi hittar bra boende. Hojdmeter 460.

Passerar Kunming flygplats.

Dag 579.

Fin morgon med sol. Lang stigning till Shilin. Har finns den beromda stenskogen med flera meter hoga granitpelare over ett stort omrade. Men intradet ar dyrt och jag besokte omradet 2001. Tillfalligt kallare med moln och regnstank. Vag 324 gor en loop norrut och vi letar efter en genvag som finns pa kartorna men vi hittar den inte och ingen tycks kanna till den heller. Vagen blir flerfilig och trafiktempot hogre. Naturen bestar av rod jord och stenbumlingar overallt. Dock inte lika hoga och spektakulara som inne pa stenskogen. Checkar in i staden Lujiang 1800 meter. Hojdmeter 700.

Fruktinkop langs vagen.

Dag 580.

Blot start men det torkar upp. Smal och dalig vag langs stora akrar dar ris och majsfalten ar skordade. Kommer till en bred motorvag efter 30 km dar vi delar vagren med bufflar som slapar pa vagnar med enorma lass vaxter fran falten. Kraftig regnskur och vi blir svartprickiga av all smuts pa asfalten. Bestaller lunch i Shizong men folk stirrar sa mycket att vi tar take away och ater pa en aker istallet. Vagen ar nu rakare och flackare an vad vi ar vana vid med broar och tunnlar. Kommer till en enorm nerforsbacke och jag intar projektilstil. Nar jag nar 62 km/h upptacker jag en kamouflerad vagbula, eller hopp, som nagon kinesisk raketforskare byggt. Jag tvarnitar men hinner inte sa mycket utan flyger och landar i Kina. Stannar och inspekterar cykeln och det ar ett under att den ar hel. Avslutar med 30 km backe full av vagbulor ner till Luoping 1500 meter. Hojdmeter 730.

Dag 581.

Vila i Luoping. Hotellrummet ar skitigt men det finns en dator sa det ar anda okej. Vi gar en tur genom city for att handla och ata. Som vanligt i dessa mindre stader tittar alla pa oss exakt hela tiden. Inne pa mataffaren blir vi forfoljda av nagra barn. Vi bestaller mat pa en restaurang och tjejerna som jobbar blir vilda och kan inte sluta skratta. De fotar oss med mobiltelefoner och ringer sina polare som kommer glidande forbi pa moped utanfor restaurangen med radarn redan installt pa oss. Vi blir serverade te och tjejerna ar sa vimsiga att jag far tva tepasar i mitt glas och Olya ett glas med hetvatten. Maten glommer de ocksa sa vi byter restaurang till slut.

Dag 582.

Fortsatt motorvag och latt cykling. I en nerforsbacke nar jag 65 km/h men bommar nytt fartrekord genom att stanna mitt i backen och fotografera. Landskapet blir skogsbekladda kalkstenskullar i dimma. Foljer en flod en kort stracka. Efter 40 km tar den fina vagen slut och det blir guppig asfalt och kuperat. Ater nudlar under en jarnvagsbro for att undvika en regnskur. Pa eftermiddagen blir det sol och battre vag. Asfalten slingrar sig fram i bergigt landskap men de flesta falten ar skordade sa det ar inte lika farggrant som vanligt. Vi kommer fram till Xingyi 1200 meter och letar hotell i 3 timmar. Tva hotell sager nej. Tva ar for dyra. Och en gang bar vi upp grejorna pa rummet men nar vi ska bara upp cyklarna andrar de sig och sager att vi maste ha dem utomhus under natten. Mycket folk overallt och manga kineser kraftigt berusade. Verkar vara en party och eller spelstad. Hojdmeter 690.

Gront landskap med berg och kullar.

Dag 583.

Finns inga vagskyltar sa vi fragar efter ratt riktning nagra ganger. Lang backe ner till en djup canyon som vi korsar och sedan serpentiner upp pa den andra sidan. Langs vagen grillas nyplockad majs som smakar valdigt bra. Det ar varmt, mycket trafik och en enorm ljudniva. Alla tutar pa allt och alla och det gor ont i vanster ora. Tillsammans med dalig luft ar ljudnivan det jag har jobbigast med. Att man ens kan komma pa att bygga tutor av den har kalibern. Naturen ar kuperad med akrar och kalkstensklippor och det ar hostfarger pa lovtraden. Dammig grusvag sista biten in till Anlong 1300 meter. Vi betalar for det billigaste rummet men hotellchefen ger oss det finaste rummet hogst upp med dator och utsikt. Men tyvarr luktar det for mycket rok sa vi kan inte bo dar. Hojdmeter 780.

Skogsbekladda kalkstenstoppar.

Dag 584.

Vila i Anlong. Jag gar runt hela byn for att hitta yogurt och hamburgare. Det finns massor av mataffarer men de har inga mejeriprodukter eller nagra farskvaror over huvud taget. Gronsaker och frukt finns pa marknaden. Ett fatal mejeriprodukter finns i specialbutiker. For att hitta det man vill tvingas man in i 10 olika butiker. Det ar kallt ute och da uppstar samma problem som forra aret. Folk kollar och kommenterar mina ben och en del till och med drar lite i benharet. Beslutar oss for att cykla till Nanning forst istallet for direkt till Guilin. Det ar 70 km langre men betydligt flackare. Och sa kan vi passa pa att forlanga visumen i Nanning.

Dag 585.

Moln och 14 grader. Hundra hojdmeters klattring. Sedan utfor och vi rullar i perfekt lutning i 15 km. Vagen blir samre och brantare och vaxlar mellan halvdalig och heldalig. Efter 30 km har det varit nastan bara utfor men snittfarten ar 16 km/h. Efter en langre stracka lera stannar vi och tvattar cyklarna i en lastbilstvatt. Det blir varmare, flackare och battre vag med fa fordon. Foljer en bred flod i nagra kilometer till en damm. Ar nere pa 450 meters hojd som lagst. Klattrar 9 km till 850 meter och kan sen rulla i 6 km till en liten by 500 meter over havet dar vi hittar billigt men helt okej boende. Hojdmeter 690.

Ar det nagot som ar sakert nar det galler kinesisk vag sa ar det att kvaliten varierar.

Dag 586.

Kilometerlanga backar upp och ner. Varierande kvalite pa asfalten. Nastan inga bilar. Vi korsar motorvagen flera ganger och det ar inga bilar pa den heller. Det ar sol, skon temperatur och bra luft. Langa strackor utan bebyggelse. Skog och torrt. Ser nagra kullar dar det varit skogsbrand. Lagar mat pa vagen for att inte riskera nagot. Nagra risfalt ar inte skordade utan skiner upp vackert i solen. Olyas pakethallare brakar ihop. Kinesisk kvalite pa den och med ett konstant skakande pa kinesiska vagar ar det kanske inte sa konstigt. Bada ramarna pa var sida dacket gar helt av. Vi lagar med silvertejp och det funkar. Jag passerar 15000 cyklade kilometer. Kommer till Tianlin 250 meter over havet i morker. Checkar in pa fint hotell men utan varmvatten. Jag fragar tjejerna i receptionen var narmaste hamburgare finns. Jag vill ga men tjejerna hamtar sina motorcyklar och skjutsar mig dit och tillbaka. Bra service. Hojdmeter 1000.

Dag 587.

Vila i Tianlin. Vi lamnar in Olyas cykel for lagning. Killen undersoker pakethallaren och sager att den inte gar att laga. Jag sager att vi bara ska till Nanning och han fixar en provisorisk lagning som ser bra ut. Det tar en timma och mannen vill inte ha betalt. Jag vet att de tjanar cirka 10 kronor i timman och ger honom det dubbla. En viss skillnad mot nar jag lagade min cykel for ett ar sedan i Sonid Youqi da en mekaniker ville ha 300 pengar for en timmas jobb. Vilket han givetvis inte fick och vi blev osams. Jag sitter uppe halva natten och foljer tennisen i Europa pa datorn. Federer ar i storform igen.

Dag 588.

Vi cyklar fortfarande pa vag 324 och har sa gjort anda sedan Kunming. Det ar varmt och naturen ser ut som i Sydostasien med gron djungelskog langs en dalgang med flod i botten. Det ar lite trafik och flack cykling pa bra asfalt och det kanns nastan for bra for att vara sant da jag far punkterning bak. Min nittonde. Det ar efter 50 km och vi passar samtidigt pa att ata dagens ratt, nudlar. Bergen blir lagre och glesare. Trafiken okar nar vi narmar oss Baise 100 meter over havet dar vi stannar pa ett hotell en bit utanfor centrum. Olya skickar ivag mig att kopa gronsaker pa marknaden och istallet for tomat kommer jag tillbaka med kinesisk persimon vilket skapar en hel del gladje i det andra lagret. Hur korkat far det bli egentligen. Varfor maste tva olika saker ha samma utseende. Hojdmeter 300.

Dag 589.

Cykelbana ut ur Baise. Det saljs annanas langs vagen. Nu ar landskapet flackt och pa falten odlas det sockerror, tomater och vi ser enorma bananodlingar. Det transporteras mangder med tomater pa motorcykel och precis som for lastbilarna sa tappas det pa marken. Olya stannar ideligen och plockar upp farska microtomater. Vi kor forbi avfarten mot Guilin, passerar Tianyang och Olya far punktering. Fixar den och cyklar i skont vader langs tradalleer in till Tiandong 75 meter over havet. Kvallsmat korv och tomatsoppa. Hojdmeter 280.

Dag 590.

Vila i Tiandong. Gor inga stora aktiviteter mer an att shoppa dagens hamburgare och fylla pa packningen med kex, vatten och nudlar. De senaste dagarna och aven har har befolkningen varit vanligare an tidigare och lattare att kommunicera med. I reception kan de till och med lite engelska.

Dag 591.

Mycket trafik ut ur stan och darefter lugn cykling langs enorma plantager sockerror. Det ar varmt och svepande upp och ner. Lang backe uppfor och vi kommer upp pa en liten plata omgiven av kalkstenstoppar, sockerror och risodlingar fulla av kineser. Det ar vackert och mycket gront. Utfor pa bra vag i gles trafik. Ater lunch utanfor Pingguo och det blir missforstand. Jag bestaller kyckling med ris men vi blir serverade egg med ris vilket i och for sig ar en form av kyckling. Kilometermarkeringarna till Nanning hoppar fram och tillbaka och varierar for varje skylt med 10-20 km i distans. Flackt och mycket blommor pa traden in till Longan 100 meter. Hojdmeter 420.

Kinesiska damer pa vag nagonstans kring lunchtid.

Dag 592.

Latt cykling langs blommande tradalleer. Risfalt som till halften ar skordade. Sockerror och bananodlingar. Bananer skordas ocksa och packas direkt i banankartonger av market Bole. Det blir grusvag, mer trafik och dammig luft. Anvander ansiktsmask for att skydda lungorna. Men masken har asiatisk storlek och ar saledes for liten vilket gor att det drar obehagligt i oronen samt att jag ser ut som en elefant. Kommer fram till Nanning 150 meter over havet och cyklar langs Yong River in till centrum. Det ar mycket folk och mopeder pa cykelbanan men vi kranglar oss fram till vart hostel och kan checka in precis som det blir morkt. Nu ska vi forsoka forlanga vara visum igen innan vi ger oss ivag mot Yangshuo dit det ar en veckas cykling. Hojdmeter 400.