Hem          Jag          Resan          Utrustning          Statistik          Bilder          Arkiv

2011-10-10. Kunming, Kina.

Nr 37. Dag 539-555.

Dag 539. 24 september 2011.
Vi lamnar Tiger Leaping Gorge och Qiaotou genom att cykla vag 214 soderut langs kinas langsta flod, den 6211 km langa Yangtzefloden. Det ar samma vag som vi kom hit pa och vackert. Latt i 30 km och sedan 5 km vagbygge med ler och grusvag. Kommer till en lang stigning. Vadret moln med solglimtar men det overgar till regn. Vi stannar i ett tomt fruktstand med tak och lagar nudlar nar 5 kinesiska langfardscyklister pa vag till Lhasa tittar in for en pratstund. Vagen fortsatter i huvudsak uppfor i 15 km och det slutar regna. Naturen bergig med tobaksodlingar langs vagen. Det blir morkt 19:30 men vi fortsatter med pannlampor. Ibland ar asfalten sa mork att ljuset fran vara bra lysen knappt kommer tillbaka. Kanner att nagra vita linjer i asfalten hade passat valdigt bra. Men det ar minimal trafik. Ankommer staden Jianchuan 2200 meter sent och checkar in. Hojdmeter 900.

Har precis lamnat Tiger Leaping Gorge. Cykling langs Yangtzefloden.

Dag 540
Hektiskt mycket trafik, folk och livat ut ur city. Flackt men motvind i en mil. Det ar risodlingar i dalen och tusentals fagelskrammor. Manga ar bara en pinne med prasselpase men vissa ar mer finurliga med hatt och skjorta. Uppforsbacke i 12 km till ett pass pa 2550 meter vid en sjo och det fortsatter att blasa. Temperaturen faller nar vi blir overfallna av en kraftig regnskur. Skon cykling utfor och vi kommer in i en ny vacker dal med skinande grona risfalt i kvallssol. Himlen ar vackert bla och cyklingen ar flack och underbar anda till Eryuan 2050 meter. Vi hittar ett lyxigt hotellrum med stort badrum, sovrum, vardagsrum, fotolj, 2 soffor, 2 teve-apparater och 7 askkoppar. Hojdmeter 520.

Vackert nar vi narmar oss staden Eryuan.

Dag 541.

Fortsatter i samma dal med ris och majsodlingar. En vagskylt visar att vi ska svanga 90 grader hoger men jag anar ugglor i asfalten och vi fortsatter rakt pa. Passerar ett kulligt omrade och vagen slingrar sig fram genom sma canyoner. Utfor in i en ny stor dal med stora risfalt och full aktivitet pa dessa da det ar skordetid. Nar spetsen pa sjon Erhai vilken ar kinas sjunde storsta sjo. Vagen blir 4 filer i vardera riktning och det ar vackert da vi foljer sjons vastra sida soderut till Dali 2000 meter over havet. Hojdmeter 250.

Dag 542-545.

Vila i Dali med 40,000 folk. Dali ligger strategiskt inklamt mellan Cang Shan bergen som toppar over 4000 meter och Erhai Lake. Det finns fina dagsturer i bergen att ga och nagra tempel att besoka men vi valjer att ligga lagt. Sjon ar ocksa popular men jag synade den for 10 ar sedan och den paminner mycket om Malaren runt Vasteras. Det som skiljer ar att har kostar det 30 kronor att ta sig en titt. Dali eller gamla Dali som det numera kallas var tidigare ett tillhall for ryggsacksfolk men nu har mangder med kinesiska grupper hittat hit och saledes hanger inte ryggsacksfolket har langre. Men byn ar fortfarande helt okej med bra boende och en mysig stadskarna med restaurerad stadsmur, massor av nischade restauranger samt alla mojliga typer av turistbutiker.

Vilodag pa vandrarhemmet i Dali.

Gamla Dali med stadsmur och en mysig stadskarna.

Dag 546.
Vi fortsatter langs sjon pa den 8-filiga vagen i 15 km till staden Xiaguan eller nya Dali som ar det nya namnet. Det ar forsta dagen i kinesernas lediga hostvecka och mer bilar an vanligt. Stadstrafik och lite bokigt att hitta ratt men vi fangar upp vag 320 ut ur stan. Berg, backar och smal vag uppfor men inget brant. Det ar 19 grader och moln. Skog och okej vy over en jattedal. Rullar 10 km utfor. Letar boende i nagra sma byar men hittar inget. Morkercykling uppfor tills vi hittar ett smutsigt hotell strax utanfor staden Xiangyun 1950 meter. Hojdmeter 890.

Cykling mellan gamla och nya Dali.

Dag 547.

Relativt flack cykling och full aktivitet langs vagen med bonder och olika typer av fordon. Moln igen men till och fran vackert med risodlingar, nagon sjo och mindre berg langre bort. Vagen letar sig hogre och gar i skog. Trafiken forsvinner nar vagen blir totalt kass med grus och sten. Vi kan bara cykla i 7-8 km/h. Bebyggelsen minskar ocksa och vi nar som hogst 2250 meter. Nar vi passerar en gard kommer ofta en eller flera hundar i full fart och fullt skallande men de ryggar tillbaka sa fort jag stannar cykeln. Finns inga stader i narheten men vi hittar ett simpelt rum hos en familj for 30 kronor. Hojdmeter 680.

Skordetid pa falten.

Dag 548.

Den daliga vagen fortsatter kuperat och toppar 2300 meter. Det ar moln och endast 11 grader men okej vyer och for ovanlighetens skull ren luft. Elva kilometer nerforsbacke och vi tvingas bromsa hart nastan hela strackan pa den trasiga vagen. Vid 25 km ar vi nere i en fin dal och det blir varmare och asfalt. Moter totalt 10 kinesiska cyklister som cyklar mellan Kunming och Dali pa sin lediga vecka. Vacker och latt cykling till staden Nanhua 1800 meter. Strular nar vi ska checka in. Personalen har aldrig hort talas om Kazakstan. De ringer upp en engelsktalande tjej som jag pratar med men hon kanner inte heller till Kazakstan. Ett grannland. Men det kanske ar samma problem i Sverige. Om nagon fran Norge checkar in pa ett svensk hotell sa kanske de mots av ett gang fagelholkar. Hojdmeter 560.

Dag 549.

Fortfarande vag 320 och smatt kuperat. Vagen ar skakig. Trevliga omgivningar med ris och majsfalt som till halften ar skordade. Det ar inga stora berg langre utan skogsbekladda kullar som vagen undviker. Ser getter och nagon hast ibland. Kommer in i den stora staden Chuxiong 1750 meter och far nej pa de 3 forsta hotellen. Hojdmeter 250.

Dag 550.

Vila i Chuxiong. Tvattar, gar igenom packningen och kollar cykeln. Gar en runda pa stan. Inget som sticker ut. Rummet helt okej forutom toaletten som har den dumma egenskapen att det man just lamnat dar simmar ut pa badrumsgolvet nar man spolar. Sana toaletter har jag aldrig gillat men det kommer aldrig nagra grejor fran grannarna vilket far anses bra i sammanhanget. Fran grannarna kommer det daremot roklukt eftersom det ar en 10 centimeter glipa mellan vaggen och fonstret da vi delar ett av fonstren med rummet bredvid.

Dag 551.

Vi packar cyklarna pa rummet och tar hissen ner. Det slutar regna precis som vi drar ivag. Asfalten ar vansinnigt skitig och vi fangar upp en del av det. Det ar bra skyltat ut ur stan. Vagen ar smal med mycket trafik i 15 km men sen lugnar det ner sig samt att asfalten torkar upp. En hel dros med bilar passerar ovanligt nara oss och efter en stund upptacker jag att det ar ovningskorning i grupp. Det ar mysig cykling och skog at alla hall. Vi kor over ett litet pass. Vid gardarna langs vagen vilar hundar i koppel och de gar banan nar vi passerar. Lite otackt innan man ser kopplet da de forsoker hoppa pa oss. Utfor lange och ner genom en lang canyon. Vagen enkelriktad da motsatta korbanan ar dragen pa den andra sidan den nastan uttorkade floden. Smog och dalig luft hela dagen. Hittar bra hotell i staden Lufeng 1500 meter. Hojdmeter 540.

Dag 552.

Ovanligt bra vag i 15 km. Vi kan rulla nerfor utan att behova bromsa. Uppfor i 8 km. Moln, skog och mer ovningsbilar. Det forsta de far lara sig verkar vara att tuta. De tutar pa allt som ror sig och infor varje kurva vilket blir hela tiden pa den har slingriga bergsvagen. Ner till ris och majsfalt. Grusvag i 5 km och tat trafik med lastbilar. Luften som ett dammoln och vi anvander vara ansiktsmasker for forsta gangen. Fungerar bra. Rullar sista biten in till staden Anning 1800 meter. Fullt av militarkladda sakerhetsfolk runt hotellet. Hojdmeter 780.

Hast utan forare langs vagen. Hela middagen i vagnen men det gar ju lika bra med farskt.

Dag 553.

Vagen puckelpist och full av smuts och grus som studsar av lastbilarna som ar lastade med rage. Men det finns cykelbana aven om den ocksa drabbats av lastbildarnas laster. Svagt uppfor till 15 km da vi ser Kunming 15 km bort. Passerar en mack med namnet Stallone oil. Bensinmackarna har under hela resan varit en marklig foreteelse. Den sista bra macken jag passerade var for 18 manader sedan i Ryssland. En Statoil. I Ryssland och Kina finns det mangder av overgivna mackar. Och det finns ocksa manga nya. Men nagon butik som har ett par grillade med mos och raksallad finns det inte. Butikerna har nya frascha namn som uSmile och Easy Joy men sortimentet ar 64 sorters motorolja samt i basta fall ett par drickakylar och nagra sorters kex och nudlar. Flerfilig vag och mycket trafik in till Kunming 1900 meter. Kor fel men hittar till slut samma vandrarhem som jag bodde pa for 10 ar sedan. Hojdmeter 200.

Dag 554-555.

I Kunming bor 3,2 miljoner folk. Det ar kinas nast popularaste turistmal efter Beijing bland kineser. Det finns en del att se men det far vanta till nasta gang. Nu maste vi aka till Hong Kong och kopa nya visum. Taget avgar imorgon vid lunchtid. Cyklarna lamnar vi har da vi hoppas vara tillbaka om 2-3 veckor.