Hem          Jag          Resan          Utrustning          Statistik          Bilder          Arkiv

2011-09-30. Dali, Kina.

Nr 36. Dag 520-538.

Dag 520-533. 5 september 2011-.
Lijiang borjar bra. Olya hamtar ut sitt pass med ett nytt Hong Kong-visum. Dessutom med ett nytt och senare senaste inresedatum. Som sa manga andra kinesiska stader ar staden uppdelad i tva. Ny och gammal del. Och som vanligt ar det den gamla delen som ar mest intressant. Det bor 150,000 folk i Lijiang varav 40,000 i gamla stan som ar fantastiskt vacker med ett myller av smala stengator, kanaler och gamla trahus. Gatorna kantas av restauranger, souvenirbutiker och 700 mindre hotell. Omradet ar stort och har flockas 4 miljoner turister arligen. Men det ar inte hysteriskt med folk i september. Speciellt inte pa formiddagarna da man kan knalla omkring sjalv lange. Och det ar ovanligt rent och valstadat.

Gamla stan i Lijiang.

Pa kvallarna daremot blir det trangt med mangder av kineser som reser i grupp. Guide med gul flagga och 40 kineser i gula kepsar som svansar efter som kycklingar. Just dessa kineser har jag lite svart for. De ar hogljudda, manga roker och det bekommer dem inte det minsta att det ar smockat med folk i narheten. Om jag hittar ett bra fotolage sa tar det bara sekunder innan jag har 5 kinesiska ryggar i kamerans sokare. Hansyn ingar inte i den kinesiska kulturen.

Ett myller av sma mysiga gator med butiker, restauranger och hotell overallt.

Vi prickar in en varsin magsjuka som haller oss sysselsatta i 3 dagar. Och vi besoker Black Dragon Pool Park precis utanfor gamla stan. Dar kan man ta ett klassiskt foto pa en vit vacker bro och med det 5500 meter hoga Jade dragon snow mountain i bakgrunden. Men vadret ar mestadels moln och regn sa den bilden far jag aldrig till. Vi hittar en for Kina ovanligt bra pizzeria. Vi glads at att se hundar i koppel och med valskott pals vilket ocksa ar ovanligt i Kina. Och vi uppskattar de kinesiska damerna som gar omkring i Naxikulturens bla stiliga drakter. Det blev totalt 14 dagar i Lijiang.

Paviljong vid Black Dragon Pool Park utanfor Lijiang.

Dag 534.

Vi gar med cyklarna ut ur gamla stan. Mycket trafik i city och upp pa hojderna runt staden. Kuperat och mest uppfor. Vadret ar moln och lite regn. Appel och persikaforsaljare langs vagen som vill ha 10 kr for en persika. Tio kilometer utfor pa bra vag och vi kan rulla i 50 km/h pa rakorna. Fin vy over en djup dal med Yangtzefloden i botten. Vi kommer in pa vag 214 och rullar i ytterligare 10 km men pa samre underlag. Kommer ner till floden och foljer den norrut. Vagen blir lera och grus dar vagbygge pagar. Korsar floden och det blir bra asfalt med fina vyer over Jade dragon snow mountain pa andra sidan floden. Ankommer den lilla byn Qiaotou 1875 meter och checkar in pa det populara Jane's Tibetean guest house. Men Jane saknas och en drogad eller onykter kines skoter ruljansen istallet. Nu blir det fjallvandring. Hojdmeter 640.

Paus.

Dag 535.

Vandringsdag 1. Tiger Leaping Gorge trek rankas som kinas basta vandringsled i guideboken. Det finns tva leder. En ovre som alla vasterlanningar gar. Och en nedre som alla kineser blaser av pa tva timmar i minibuss. Vi startar fran hostellet langs en vag men svanger snart upp pa en smalare betongvag med minimal trafik. Vyerna ar grona berg och Yangtzefloden. Efter en timma blir leden stig och vi gar konstant uppfor. En hastuthyrare dyker upp och undrar om vi vill rida vilket vi inte vill. Han undrar om hasten kan ta vara ryggsackar men det vill vi inte heller. Han far dock syn pa en annan vasterlanning som ser trott ut och jagar honom med hasten i hopp om att tjana nagra kronor vilket han inte gor.

Vi kommer hogre och vyerna blir maktigare. Speciellt over Jade dragon snow mountain pa andra sidan dalen. Vadret ar moln och en del regnstank. Vi kommer runt ett kron och far en jattefin vy in i canyonen. Precis som jag ska borja fota kommer en dam och sager att det kostar 3 kronor att fota fran jorden som hon stampat till. Jag gar 20 meter bort och hon skriker fortfarande att jag star for nara hennes territorium. Men da kommer tva nya vandrare och hon borjar klaga pa dem istallet nar de plockar upp sina kameror. Bredvid leden ar det majsodlingar, trad med valnotter och mangder av spindlar. I Nuoyu village 2250 meter checkar vi in pa fantastiskt boende med bergsvy fran balkongen. Tid 3:00.

Tiger Leaping Gorge Trek med Yangtzefloden i dalens botten.

Dag 536.

Dag 2. Fin stig i skog med vy over Yangtzefloden langt ner i dalen. Vi kommer till ledens tuffaste parti, the 28 bends. Serpentiner upp till 2670 meter och ledens hogsta punkt. Det ar inte speciellt jobbigt men vadret slar om fran varme till betydligt svalare och regn. Kommer runt ett kron med fin utsikt och nu kostar det 8 kronor att fotografera vilket antagligen ingen gor. Leden vander ner. Vi ser en stor sten mitt i floden. Dalens namn kommer ju fran en historia dar en tiger undkommit en jagare genom att hoppa over floden med hjalp av en stor sten. Regn och barrskog sista biten till Tea horse guest house 2350 meter och nytt bra boende. Ser inte en vandrare pa hela dagen men pa kvallen ar boendet fullbokat. Tid 3:15.

Dag 537.

Dag 3. Grusvag till en borjan innan leden blir overraskande smal. Relativt plan vandring in och ut langs bergssidan. Berget pa andra sidan floden, Jade mountain ar 5500 meter hogt och Haba mountain pa var sida ar 5396 meter. Det ar nastan 4 km fran topparna ner till Yangtzefloden pa 1750 meters hojd. En av varldens djupaste canyoner. Leden ar stundtals uthuggen i berget och bergssidan blir brantare. Vi kommer fram till Halfway lodge som har en fantastisk terass med vy over dalen, floden och Jade mountain som gar i blatt. Vi funderar pa att stanna over natten men ser 28 handdukar hanga pa tork och det ar bara de dyraste rummen som har handduk. Stallet ar alltid proppfullt pa kvallarna aven om det ar lugnt nu.

Vi fortsatter langs den branta bergssidan och regnbagen visar sig nere i dalen. Passerar ett vackert vattenfall. Leden fortsatter nedfor och vi far en mysig vy upp i canyonen som vi gatt. Vi kommer ner till den nedre leden och vagen pa 2100 meters hojd och checkar in pa ett av flera hostells. Vi ar nu nara ledens slutpunkt i nagot som kallas Walnut Garden men dit ar det bilvag och vi skippar den strackan. Tid 6:40.

Det har vattenfallet ha forflyttat sig 50 meter i sidled sedan jag passerade for 10 ar sedan.

Dag 538.

Dag 4. Det kostar 10 kronor att ga en av lederna ner till floden. Det ar brant vandring pa uthuggna trappsteg i berget. Men det finns vajer att halla sig i samt att vi vid ett tillfalle klattrar pa en 10 meter lang lodrat stege. Det tar en timma ner till Yangtzefloden som forsar forbi med fasansfull kraft pa 1750 meters hojd. Har ar floden sa smal att det nog ar mojligt for en tiger att ta sig over, i alla fall utanfor regnsasong. Det finns en jattesten aven har som tigern ska ha hoppat pa men det kostar 5 kronor att ga upp pa den sa vi avstar. Omradet ar fantastiskt vackert med hoga och branta bergssidor pa var sida vattnet. Det ar regn och sol samtidigt. Samma vag upp igen och sedan buss tillbaka till Qiaotou. Tid 3:00.

I botten pa en av varldens djupaste canyoner. Har nagonstans ska en tiger ha korsat floden.

Imorgon borjar vi cykla mot Kunming dit det ar 600 km med berg. Men vi gor ett kort stopp i Dali om 3 dagar.