Hem          Jag          Resan          Utrustning          Statistik          Bilder          Arkiv

2011-09-18. Lijiang, Kina.

Nr 35. Dag 511-519.

Dag 511. 27 augusti 2011.
Vi fortsatter langs huvudgatan genom Xichan centrum och ser en vagskylt med var tankta vag 307 rakt pa. Vagen fortsatter i 500 meter och tar sedan abrupt slut. Vi och ett flertal bilar gor 180 grader om. Vi fangar upp vag 108 soderut i stallet. Det ar moln och skon temperatur med bra asfalt och mestadels nedfor langs en stor sjo. Landskapet ar berg med bred dal. Det odlas ris och tobak och det ar vackert. Vi letar efter vag 307 i flera timmar. Enligt kartan bor den svanga av mot vast. Men vi hittar den aldrig och till slut beslutar vi att cykla en annan vag till Lijiang. Lite langre stracka men storre vag och kanske inte riktigt lika kuperat. Vadret blir varmare och vagen lite mer upp och ner. I dalen finns aven jarnvag och en motorvag som inte ar det minsta backig men dar far vi tyvarr inte cykla.

Efter en behaglig dag checkar vi in i staden Dechang pa 1350 meters hojd. Klockan 21 pa kvallen nar vi precis kommit tillbaka till hotellet efter middagen dyker 6 poliser upp i bade bil och pa motorcykel med paslagna blaljus. Det ar givetvis oss de ar ute efter och de vill se pass och stalla fragor. De ar mycket vanliga, allt gar bra och de ar mest nyfikna pa vilken tid vi avser lamna staden imorgon. Hojdmeter 370.

Fint parti vag 108.

Dag 512.
Fortsatt mycket fin cykling pa bra vag i lugn trafik. Bergen ar grona, floden ar gron, risterasserna ar grona samt att vi ser grona sockerror och banantrad. Nu letar vi efter vag 214 men avfarten tycks aldrig komma. Vagen blir samre med mer trafik och stora backar samt att solen gassar. Sjutton kilometer for sent hittar vi vag 214 vasterut. Vagen ar mycket battre och vi hojar pa for fullt for att slippa morkercykling. Trots att en av mina ekrar bak gar sonder cyklar vi 36 km pa 2 timmar och det blir morkt precis som vi kommer fram till Miyi 1130 meter. Med trotta ben slapar vi upp vara vaskor till vaning 5 utan hiss. I rummet bor redan 15 kackerlackor som jag jagar ifatt och plattar till forutom storfarsan som jag kastar ut genom fonstret. Hojdmeter 1000.

Idel grona omgivningar.

Dag 513.
Vi beslutar att ta en vilodag sa att jag kan laga hojen. En eker har gatt av och en annan har fatt skolios sa jag byter tva ekrar. Det ar pa bakhjulet men inte pa kassettsidan vilket ar tur. Miyi ar en liten men modern stad som ligger vackert langs en flod omgiven av berg. Vi gor en kort promenad langs floden men det ar enormt varmt och skonare inomhus.

Dag 514.
Det ar lattcyklat i 15 km sedan blir det kuperat. Vagen gar en bit ovan dalen som ar platt i botten. Dalen blir smalare och vagen gar lagre och borjar folja en flod. Det ar vackert men tokvarmt. Termometern ar visserligen mestadels i solen men den star pa 45 grader. Vagen blir betong med ojamn kvalite och trafiken okar. Vi passerar Yanbian och det blir flackare. Kommer till en stor korsning och svanger in pa vag 310. Vi ar i utkanterna av den lite storre staden Panzhihua som har vaxt ihop med 4 andra narliggande stader. Staden ligger mitt bland branta berg men det ar bebyggelse overallt. Vi ar pa 1100 meters hojd nar vi hittar ett hotell precis bredvid vagen och med internet pa rummet. Hojdmeter 700.

Dag 515.
Vi har nastan packat klart 10:30 nar staderskorna bankar pa dorren och tycker att vi borde pysa. Vagen drar uppfor direkt. Det ar mycket trafik och dalig luft. Efter 11 km har vi gjort 300 hojdmeter. Passerar 1,6 km tunnel som gar bra. Vagen ar brant kuperad med trasig betong som ar tackt av grus och damm. Lastbilar slapper ut stora svarta moln avgaser samt ror upp dammet vilket gor luften fullstandigt bedrovlig. Marken, vagskyltar, byggnader och buskar ar tackta av gratt smuts. Temperatur 47 grader. Och vagen ar sa dalig att det till och med ar svart att cykla nedfor. Kanske den samsta cykeldagen hittills. Vid 50 km blir det ny asfalt och dagen avslutas fint med mangder av mangotrad bredvid vagen. Vi hittar ett nytt frascht hotell i en by pa 1230 meters hojd och 6 km fran Huaping. Vi ar svarta i ansiktet och snyter ut nagra kilo damm och avgaser. Hojdmeter 1040.

Dessa vagar gar inte att cykla pa. Varken upp eller ner. Hojen gar sonder.

Dag 516.
Har ont i brostet. Antagligen ar lungorna fulla av skit. Tar en vilodag och koper en varsin ansiktsmask i tyg ifall det blir lika dalig luft igen. Ser ut som en mupp i den men det funkar inte att sniffa avgaser och damm hela dagarna. Gor en kort promenad pa stans frukt och gronsaksgata dar det saljs 7 olika sorters mango.

Mangoland.

Dag 517.
Vagen gar uppfor igen men det ar bra asfalt och gles trafik. Samt att luften ar sval och battre. Vi cyklar en bit ovan dalen som nu bestar av risodlingar och mangotrad. Backen fortsatter upp till skog med barrtrad. Vi kommer till ett pass pa 2200 meters hojd efter 32 km och har da gjort 1100 hojdmeter och 25 km uppfor. Vagen bar utfor och det ar harlig cykling aven om vi maste ta det lugnt pa grund av trasig asfalt ibland. Langre ner ser vi byar och risterasser utefter bergssidorna. I dalens botten lyser risodlingarna grona i mangder av etage. Det ar 22 km backe ner till 1450 meters hojd dar vi hittar en liten by med enkelt men okej hotell. Folk verkar smartare i den har delen av Kina. Tidigare har jag haft problem med att forklara for hotellpersonalen att jag vill sova pa deras hotell. Nu kopplar de direkt vilket ar skont. De ordnar dessutom sa att vi far bo i bottenplan och kan rulla in hojarna pa rummet. Hojdmeter 1190.

Harliga utforsbackar.

Dag 518.
Vi gar med cyklarna uppfor byns branta huvudgata. Vagen fortsatter svagt kuperad langs en bergssida men landar lite senare i dalens botten som lutar konstant upp. Det kommer hela tiden nya vackra risfalt men luften ar dis. Vi vantar oss en utforskorning men den kommer aldrig och efter 33 km nar vi den lite storre vagen 220. Nar vi narmar oss Yongsheng kommer vi in i en ny dal som ar enormt stor.

Vi lunchar i Yongsheng och lamnar sedan vag 220 pa en mindre vag som letar sig igenom en klyka i bergen pa 2150 meters hojd. Ny stor dal dyker upp langt nedanfor oss. Luften ar vit dimma, troligen smogg, och sikten inte sa bra. Men vi ser dalens botten 500 meter ner och det ar idel risodlingar over ett omrade stort som flera tusen bordtennisplaner. Tolv kilometer serpentiner ner i dalen och sedan flack cykling langs dalsidan. En chauffor som antagligen bara tittar pa oss kor rakt in i en sten och pang, punktering. Hittar enkelt hotell bredvid vagen pa 1670 meters hojd. Hojdmeter 1040.

Standigt nya varianter av risterasser.

En san har cykel far det bli nasta gang.

Dag 519.
Vi startar i regn. Vagen korsar dalen och lutar mest ned. Vi kommer in i en smal canyon med flod i botten och vagen fortsatter nedfor i regn. Men bergssidorna ar branta och regnet tar med sig mangder med sten och grus ner pa vagbanan. Asfalten ar full av sten och vi ser mindre ras flera ganger. Det kanns livsfarligt men bergvaggen ar pa vanster sida om vagen och vi cyklar pa den hogra. Vi passerar en stackars kines som med spade skottar bort sten fran vagbanan. Maste vara ett av varldens farligaste jobb. Vissa stenar ar stora som fotbollar. Vi korsar floden pa 1300 meters hojd och samtidigt ser vi en enorm backe med oandliga serpentiner. Vi hoppas att det inte ar var vag men det ar det.

Det slutar regna och molnen borjar svava langs bergssidorna. Backen verkar aldrig ta slut. Vi stannar och lagar nudlar. Cyklar forbi nagon vilsen ko och flera kaxiga hundar som jag skrammer ner i diket. Vi vantar oss aterigen en redig backe nedfor men nar motlutet ar slut efter 28 km och 1400 hojdmeter ar vi i botten pa en ny stor dal. Vi ar nu pa 2700 meters hojd och det ar svalare. Vi korsar den nya dalen som bestar av olika odlingar och skog samt berg som overlappar varandra. Vagen hittar en oppning i dalsidan och var efterlangtade utforsbacke borjar.

Vi ser Lijiang 300 meter ner och vi star pa sa mycket vagen tillater. Det blir morkt och vi cyklar 8 km med pannlampor. Letar upp Lijiangs gamla stad men det ar ett myller av smagatar och helt omojligt att hitta med hjalp av kartan i guideboken. Vi fragar efter vagen 10 ganger och det ar bara en som visar oss at ratt hall. Till slut foljer en tjej med oss till vart forbokade hostel. Mama Naxi. Hojdmeter 1590.

Nu ska vi ga till polisen for att hamta ut Olyas pass och nya visum till Hong Kong. Hoppas vi. Samt ta en ordentlig vila innan vi tar oss an Tiger Leaping Gorge Trek vilket ska vara en av kinas basta vandringar. Leden borjar 80 km norr om Lijiang.