Hem          Jag          Resan          Utrustning          Statistik          Bilder          Arkiv

2011-08-26. Xichang, Kina.

Nr 34. Dag 502-510.

Dag 502. 18 augusti 2011.
Vi rullar ner for turistgatan vid berget Emei Shan och svanger hoger in pa den mindre vagen 306. Vagen ar smal men trafiken lugn. Vadret ar hett och fuktigt och vi ser delar av Emei Shan bakom det standiga diset. Det bar snart uppfor och vi svettas liter. Efter 10 km backe ar Olya helt groggy och jag blir lite orolig hur det har ska sluta. Vi vilar ofta. Backen pagar i 15 km och 550 hojdmeter till 1100 meters hojd. Brant ner till en vacker dal med majs och risfalt omgivna av grona kullar. Ny stigning startar nar vi natt ner till en nastan uttorkad flod mitt i regnsasongen. Fyrahundra hojdmeter upp till 1100 meter igen men nu ar det kvall och inte lika varmt. Atta kilometer nedforsbacke till staden Ebian och det hinner bli morkt innan vi kommer fram. Det ar mycket folk ute och alla tittar pa oss. Tre tjejer hjalper oss att hitta ett bra hotell. Hojdmeter 990.

Ar det nagot kineserna kan sa ar det att lasta fordon till bristningsgransen.

Dag 503.
Fortsatt smal bergsvag med lite trafik. Fantastisk vacker cykling langs en flod och utan storre backar. Efter 10 km ser vi en skylt dar det star "omradet stangt for Aliens". Med de visumproblem vi redan har finns det inga marginaler att vanda sa vi hojar vidare. Men vi hinner bara nagra kilometer innan vi blir stoppade av 4 civilkladda poliser med bricka. De ar vanliga men vagrar slappa fram oss. De vill satta oss pa ett tag till nasta stad och pastar att det finns en tagstation 1 km tillbaka. Vi cyklar tillbaka med dem som eskort och efter 1 km kliver de ur bilen och ber oss folja med. Vi tar oss over floden pa en 75 meter lang och ranglig hangbro. Det ar fotolage sa att det skriker om det men jag vill inte ta upp kameran.

Pa andra sidan floden finns en jarnvag. Vi foljer en liten stig med poliserna framfor och bakom oss och helt plotsligt kommer ett tag och snutarna borjar springa. Vi hoppar upp pa cyklarna och efter en stund kommer vi fram till en liten perrong mitt i skogen. Vi far hjalp att snabbt som attan lasta pa vara ekipage pa taget och poliserna informerar tagpersonalen var vi far kliva av och ser ocksa till att vi inte behover betala. Vi star med vara cyklar och packning i utrymmet mellan tva vagnar. I vagnarna ar det fullt av utslagna kineser vilket jag aldrig sett tidigare. De flesta killarna har bar overkropp och manga ser drogade ut. En tjej som samlar tomflaskor forsoker sno en av vara vattenflaskor men vi ar vaksamma.

Tagresan tar 2,5 timma och gar mestadels i tunnlar. Men ibland skymtar vi det vackra bergslandskapet. Det ar tumultartat nar vi ska av med cyklar och all packning bland stressade kineser som vill fa en sittplats. Vi ar nu i staden Ganluo 1050 meter over havet och det ar stekhett. Hit hade vi inte tankt cykla men nu finns inget att valja mellan an att folja vag 208 som pyser brant uppfor ett berg. Vi har for klena ben for att cykla och gar langa strackor. Efter 12 km backe slar vi upp taltet i en liten skogsdunge. Hojdmeter 510.

Harlig cykling men har fick vi inte vara.

Dag 504.
Fortsatt varmt och fint vader. Backen fortsatter brant upp men planar efter en stund ut och slingrar sig fram langs en bergssida hogt ovan en rod flod. Vagen ar trasig och ofta grus. Det ar valdigt vackert med majs och risfalt langs bergssidorna och sma byar av hus med gemensam takstruktur. Vi ater lunch i en liten by och ser de lokala damerna bara hattar av har samt att de roker pipa. Fin bergscykling hela dagen och nastan bilfritt. Ater kvallsmat bredvid vagen pa ett lokalt hak i staden Naituo och alla som ser oss ringer sina polare och efter en stund har vi 20 nyfikna som star och studerar hur vi anvander pinnarna.

Restaurangagaren forsoker lura oss och dubblar priset infor folkmassan vilket vi reagerar pa och det slutar med att vi inte far betala alls. Flack cykling i bredare dal med majs, ris och tobaksfalt i 25 km till staden Yuexi 1700 meter over havet. Langs vagen ser vi folk som fardas med hast och vagn. Vi ser bufflar som badar i djupa lerpolar. Och det odlas ris och majs pa hustaken. Vi hinner bara vara pa hotellrummet i en kvart innan polisen dyker upp och vill ta kopior pa vara pass och visum. Olya har ju inget pass men den dokumentation vi fatt istallet fran polischefen i Leshan verkar vara till var fordel. Hojdmeter 910.

Risterasser och mysiga byar i bergen.

Dag 505.
Vilar i staden Yuexi. Typisk bergsstad med vackert lage bland berg men med en befolkning som nastan bryter nacken av sig for att inte missa oss. Vi gar en svang pa torget dar det ar stor fruktmarknad och valdigt skitigt. Stadens bussar har trimmade tutor med decibeltal som far skallen att skaka. Stadens tjejer bar stiliga hattar av har.

Dag 506.
Vi fortsatter pa vag 208 i 6 km och valjer sen en liten bergsvag for att ta oss tillbaka till dalen som vi hade tankt att cykla fran borjan. Det ar 2-3 procents motlut lange i en spalje av trad bland hus och akrar. Det ar vackert men molnen hanger tungt i dalen. Nar vi kommer hogre blir vagen samre och brantare med serpentiner. Och det borjar regna. Det lutar 6-8 procent och vi gar vissa strackor. Nar vi kommer upp i molnen blir regnet kraftigt med dimma och endast 13 grader. Nagra kineser stannar och fragar om vi vill ha skjuts. Vi ser far och getter och enstaka kineser. Vi vet inte hur lange backen har tankt att paga men sa far Olya punktering och da slar vi upp taltet pa 2650 meters hojd i fullt osregn och hoppas pa battre vader imorgon. Hojdmeter 980.

Olya med kinesiska tjejer i hattar av har.

Dag 507.
Vi lagar Olyas cykel och fortsatter uppfor. Battre vader men stundtals dimma. Vackra vyer over serpentinerna som vi kampade med igar. Det ar 4 km till bergspasset pa 2850 meters hojd. Brant ner i en canyon pa dalig vag och det gar sakta. Passerar en stor militarovning som slagit lager. Langre ner i dalen rullar vi forbi flera sma mysiga byar. Dalen blir bredare med stora grona risfalt. Luften ar nu mycket klarare och torrare och varmen mer behaglig. Vi kommer ner till omradets stora vag 108 och staden Lugu 1600 meter dar vi checkar in. Hojdmeter 320.

Tat dimma nar vi slog upp taltet men vackra vyer pa morgonen.

Dalig vag och brant. De sista serpentinerna fore ett bergspass pa 2850 meters hojd.

Dag 508.
Dalen ar nu ordentligt bred med stora majs och risfalt samt flod, jarnvag, motorvag och vag 108 som vi cyklar pa. De flesta fordonen valjer motorvagen sa det ar lugn cykling. Tamligen flackt men med inslag av bade backar och krokig vag. Langs vagen star appelforsaljare under parasoll och vantar pa kunder. Efter 20 km forsvinner vagen. Vi far kampa med grusvag, trasig asfalt och inslag av lera. De lastbilar som passerar river upp enorma dammoln. Och dar det ar blott ar det svart att undvika att fa en pol pa benen eftersom kineserna inte forstar att det kan stanka. Mangder av majs ligger pa tork pa gatorna i byarna. Strax fore Xichang blir vagen bra igen. Vi foljer trafiken in till city och det finns massor av hotell att valja mellan. Hojdmeter 270.

Vag 108 har forfallit. Men valdigt vacker dal.

Dag 509-510.
Vila i Xichang som ar omradets centrum och en modern stad. Vi har Walmart och KFC runt knuten och vi bor pa ett ibis hotell vilket ar rent och frascht. De kinesiska hotellen ar annars inte speciellt rena. Golvet stadas knappt utan man kan alltid lana tofflor. Antingen finns vanliga plasttofflor eller sa bjuder hotellet pa engangstofflor av tyg. De vasterlandska toaletterna har kineserna inte heller lart sig gora rent sa jag fixar oftast det sjalv. Ibland kan man samla ihop en sopsack med skrap om man tittar under sangen och bakom gardin. Men nu bor vi som sagt kanon och imorgon fortsatter vi mot Lijiang dit det ar cirka en veckas cykling.